منظور از درمان ناباروری با آی وی اف ( IVF)، همان لقاح آزمایشگاهی است. این تکنیک پزشکی برای آن دسته از زوجینی است که به هر دلیلی به طور طبیعی قدرت باروری ندارند.

همچنین گاهی اوقات لقاح به صورت طبیعی و بدون دخالت پزشکی انجام می‎شود اما جنین از سلامت کافی برخوردار نخواهد بود. در این موارد نیز با استفاده از آی وی اف از بروز مشکلات ژنتیکی جلوگیری خواهد شد.

خانم جوان به دلیل ناباروری ناراحت است

دسته‎ ای دیگر از زوجین هیچ مشکلی در لقاح و باروری نداشته، اما بر این موضوع تاکید دارند که فرزند آنها همان جنسیتی را داشته باشد که آنها می‎خواهند. در این صورت نیز روش آی وی اف  برای تعیین جنسیت جنین  کاربرد دارد.

درمان ناباروری با این روش چقدر موثر است؟

گرچه در حال حاضر گفته می‎شود که برای درمان ناباروی روش‎های مختلفی وجود دارد. اما اگر به عنوان یک بانو، قصد مادر شدن را دارید بهتر است در سنین جوانی و باروری به فکر بچه‎ دار شدن باشید.

این روش بسیاری از زنان را مادر کرده است، اما باید بدانید مشکلات و مسائل مربوط به خود را دارد. باید بدانید که  تخمدان در زنان، مانند صندوقچه‎ایی است که دارای مقدار مشخصی تخمک است.

در هرسیکل قاعدگی تعدادی از آنها آزاد می‎شوند و چنانچه با اسپرم در تماس باشند. لقاح انجام خواهد شد. همه تخمک‎های آزاد شده، کیفیت لازم برای تشکیل نطفه را ندارند. از آن گذشته رحم باید برای نگهداری از نطفه وضعیت مناسبی داشته باشد تا بتواند در طول 9 ماه به خوبی از جنین محافظت نماید.

تصویر آزمایشگاهی لقاح به روش IVF

بنابراین برای اینکه از روش‎های درمانی ناباوری نظیر IVF نتیجه بگیرید، باید تخمک با کیفیت داشته باشید و در کنار آن محیط رحم باید آماده پذیرش آن باشد. علاوه‎بر این هزینه ‎های این روش بالا است و نمی‎توانید به خدمات بیمه در این زمینه امیداوار باشید.  

میزان موفقیت در این روش به عواملی مانند سن، علت ناباروری، سبک زندگی ، کیفیت تخمک و وضعیت رویان بستگی خواهد داشت.

درمان ناباروری با آی وی اف برای چه کسانی مناسب است؟

متخصص زنان و زایمان در کرج  گفت: درمان ناباروری با آی وی اف برای زوجین زیر توصیه می‌شود:

  • زوجینی که به دلایل نامشخص(نازایی ایدیوپاتیک یا علت ناشناخته )، باروری برای آنها رخ نمی‌دهد .
  • زنان و مردانی که دچار آسیب‎های جدی در اندام‎های تولید مثل هستند.
  • کم بودن میزان اسپرم مردان و در عین حال مناسب نبودن کیفیت اسپرم یا حرکت اسپرم آنها .
  • زوجینی که دارای مشکلات ژنتیکی هستند.
  • زنانی که دچار انسداد لوله های رحمی هستند .
  • در مواردی که نیاز به استفاده از رحم اجاره ای ، تخمک یا اسپرم اهدایی وجود دارد.
  • در مواردی که به دلیل ابتلای خانم به سرطان نیاز به حفظ باروری قبل از شروع درمان سرطان داریم.
مراحل انجام درمان ناباروری به روش IVF

درمان ناباروری با آی وی اف چگونه انجام می شود؟

برای درمان ناباروری با آی وی اف به تخمک و اسپرم سالم نیاز است. در مرحله اول پزشک سعی می‎کند تا با انجام آزمایش‎ها و سونوگرافی‌های متعدد، وضعیت رحم و تخمک‌گذاری  را در زن کنترل نماید. برای این منظور لازم است در روزهای خاصی از سیکل قاعدگی سونوگرافی انجام شود.

چنانچه مشکل خاصی وجود نداشته باشد، پزشک با تجویز داروهای هورمونی و تقویتی اقدام به تحریک تخمدان خواهد کرد.

 هدف این است که بتوان تخمک‎های باکیفیتی و بیشتری را استخراج نمود.  در طی آن رشد فولیکول مورد بررسی قرار خواهد کرد، زمانی که تخمک‌ ( تخمک‎ها) به اندازه کافی بالغ و بزرگ شدند ، با کمک سونوگرافی و در شرایط استریل در اتاق عمل اقدام به بازیابی و استخراج تخمکها می شود.

مراحل آی وی اف IVF

برای دستیابی به تخمک، بیمار بیهوش خواهد شد. پزشک با استفاده از ابزار خاصی که در اختیار دارد به محیط واژن دسترسی خواهد داشت.

در این مرحله او به بررسی فولیکول‌ها و تخمک‌ها خواهد پرداخت. سپس با استفاده از سوزن، اقدام به برداشت تخمک‎ها می‌کند. در طی آن سعی می‎شود تا حدود 8 تا 15 تخمک بازیابی شوند.

در مرحله بعد تخمک‎های سالم انتخاب شده و  اقدام به باروری تخمک از طریق اسپرم پدر خواهد شد. با گذشت سه روز جنین تشکیل می‌شود. در این مرحله جنین‎ها حدود 6 تا 10 سلول دارند. چنانچه بیش از یک جنین وجود داشته باشد، اقدام به فریز کردن آنها می‎کنند.

حتما بخوانید   چرا تعداد اسپرم بعضی آقایان کم است ؟

در مرحله بعد اقدام به کاشت جنین در رحم خواهد شد. کاشت از طریق لوله‎ایی نازک به نام کاتتر انجام می‎شود. در این مرحله معمولا پزشک بیش از یک جنین را در رحم قرار خواهد داد، به همین دلیل احتمال چند قلوزایی بالا است.

برای این کار نیازی به بیهوشی نیست. ممکن است مقداری اسپاسم و کرامپ را حس نمایید.

چنانچه جنین بتواند خود را به دیواره رحم متصل کند، پیوند موفقیت‌آمیز خواهد بود. پس از حدود دو هفته، می‌توانید تست بارداری دهید.

مراحل انجام IVF

چرا درمان ناباروری بااین روش با شکست مواجه می شود؟

اگر در همین لحظه، تحت درمان با این روش هستید، بهتر است فقط به امیدهای خود فکر کنید. برای موفقیت و عدم موفقیت درمان‎های ناباروری دلایل شناخته شده متعددی را ذکر می‌کنند.

اما باید بدانید بدن افراد با یکدیگر متفاوت بوده و به شیوه‎ایی متفاوت به درمان‎ها پاسخ می‎دهد. هرگز خود را با فرد دیگری مقایسه نکنید.  گاهی اوقات لازم است شرایط را بپذیرد و با آن کنار بیایید.

هیچ کس نمی‎تواند ادعا کند که میزان نگرانی، انتظار، خستگی و پریشانی شما را درک می‎کند.

حتما بخوانید   درمان پیشرفته ناباروری در کرج

برای اینکه از درمان ناباروری با این روش نتیجه بگیرید، در مرحله اول امید داشته باشید و روحیه خود را حفظ نمایید. استرس و نگرانی درعدم پذیرش جنین موثر خواهد بود. از جمله دلایل شناخته‎شده‎ایی که برای عدم موفقیت آی وی اف وجود دارد، موارد زیر بیان شده است:

  • سن زن
  • مشکلات تخمدان که مهمترین آن تنبلی تخمدان است.
  • کیفیت جنین
  • مشکلاتی که در رحم وجود دارد.
  • تغذیه
  • سبک زندگی
پزشک در حال عمل IVF

در کنار این عوامل، وجود برخی از بیماری‎های زمینه‎ ای مانند اختلالات انعقادی خون، تنبلی تخمدان، آندومتریوز و عفونت   و بیماریهای خودایمنی زمینه را برای شکست درمان مهیا خواهد کرد.

باید توجه داشته باشید که در بهترین شرایط ، میزان موفقیت روش آی وی اف ( IVF)

 حدود ۰ ۴درصد می‌باشد .

به طور کلی گفته می‎شود شکست در درمان ناباروری با آی وی اف در سه نوبت طبیعی بوده و نمی‎تواند نگران ‎کننده باشد. در صورتیکه شکست به دفعات  بیشتری رخ دهد، مشکلی در جنین و یا زوجین وجود خواهد داشت.

در کنار این عوامل، انتقال نامناسب جنین  نیز می‎تواند در شکست درمان موثر باشد. بنابراین اگر قصد انجام این کار را دارید، حتما به سراغ مرکز و پزشکی بروید که سابقه خوبی در این زمینه داشته باشند.

معایب درمان ناباروری با آی وی اف چیست؟

مهمترین مزیت آن این است که می‎توانید فرزند خود را در آغوش بگیرد. هر زمان که ترسیدید و یا خسته شدید، فقط به همین لحظه فکر کنید، دوباره انرژی و امید پیدا خواهید کرد.

برای اینکه از روش‎های درمان ناباروری نتیجه بگیرید باید کفش آهنی به پا کنید. مسیر صاف  و همواری در انتظار شما نخواهد بود. اولین، سخت‌ترین، مهمترین، چالشی‌ترین مشکل این شیوه درمانی هزینه‎های سنگین آن است.

وعده‌های دولت در این زمینه را به طور کلی فراموش کنید و آنها را پشت سر خود قرار دهید. بسیاری از زوجین تنها به همین دلیل شانس امتحان آن را ندارند.

همچنین از همان ابتدا این موضوع را درک کنید که قرار نیست در ازای هزینه سنگینی که پرداخت می‎کنید، صد در صد با موفقیت مواجه شوید. شما تنها این شانس را داشته‌اید که با روشی مدرن‎تر، از فرصت باروری خود استفاده نمایید. بسیاری از زنان تا این مرحله نیز نمی‎توانند پیشروی کنند.

حتما بخوانید   همه چیزدرباره ناباروری مردان

احتمال چند قلوزایی بالا است. ممکن است سالها منتظر یک فرزند بوده باشید، اما به ناگاه باید برای نگهداری چهار – پنج بچه خود را آماده کنید. حالا باید نگران هزینه‎های مربوط به پوشک، شیر خشک، لباس، آموزش، امکانات و … باشید.

در این مرحله هم امیدی به وعده‌های دولت نیست!! هر چند درصورت بارداری چند قلو معمولا برای کمک به سلامتی مادر و جنینها توصیه به کاهش تعداد قلها در همان اوایل بارداری میشود  و بارداری های چند قلو به دو یا سه قل کاهش پیدا می‌کند.

در طی درمان از داروهای هورمونی استفاده می‌شود که می‌تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.  که در میان این عوارض میتوان به سندروم تحریک بیش از اندازه تخمدانها ( OHSS) نام برد که ممکن است حتی نیاز به بستری در بیمارستان و بخش مراقبتهای ویژه باشد

عارضه دیگر تمامی درمانهای نازایی ، حاملگی خارج از رحم می‌باشد.

سوالات خود را در زیر همین مطلب بنویسید خانم دکتر هر روز به سوالات پاسخ می دهند . 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *