ناباروری در مردان یکی از مشکلات زوجین برای داشتن فرزند می باشد. سبک زندگی جدید، کم تحرکی و عوامل زیست محیطی موثر بر سلامت انسان، بر میزان باروری نیز تأثیر گذاشته است .

سبب مشکلاتی مانند عقیمی مردان و زنان شده است. در اینجا تمامی مطالب مهم دراین باره  مورد بررسی قرار می گیرد و نشانه‌ها و علائم این بیماری و روش‌های تشخیص آن معرفی می گردد.

عوامل ناباروری آقایان

نشانه‌های ناباروری در آقایان

از نشانه‌های ناباروری در مردان می توان به مشکلات اسپرم اشاره کرد. مشکلاتی مانند کم بودن میزان اسپرم، عدم وجود اسپرم در منی و یا مشکلات عملکردی اسپرم جزء نشانه‌های این عارضه می باشد؛ که به صورت مشکل در برقراری ارتباط جنسی، اختلال در نعوظ، تورم و یا احساس درد در بیضه ها، مشکلات هورمونی و غیره نیز خود را نشان می دهد.

چه عواملی باعث این بیماری می شود 

عوامل زیادی وجود دارد که ممکن است باعث این بیماری شود. بیماری واریکوسل یک از بیماری‌های شایع در مردان می باشد که انتقال اسپرم را با مشکل روبرو می سازد.

این بیماری از عوامل عمده به وجود آورنده عقیمی  است. مشکلات مربوط به لوله‌های انتقال دهنده اسپرم نیز در این مورد  دخیل می باشد. مورد مهم دیگر؛ التهاب در بیضه می باشد که می تواند ناشی از بیمارهای مقاربتی و یا عفونت باشد.

وجود تومورها و مشکلات کوروموزمی نیز بر باروری مردان تأثیر می گذارد. همچنین اگر جراحی هایی در ناحیه عضو جنسی صورت گرفته باشد؛ می تواند بر میزان باروری مردان اثرگذار باشد.

حتما بخوانید   درمان ناباروری با آی وی اف IVF

هر یک از این عوامل در مردان دیده می‌شود؛ بهتر است در اسرع وقت نسبت به درمان آن اقدام شود. با روش‌های تشخیصی ناباروری در مردان می توان به علت اصلی مشکلات ناباروری پی برد و بیماری را به صورت ریشه‌ای حل کرد.

کمبود اسپرم عامل ناباروری مردان

روش‌های تشخیص 

برای تشخیص  نیاز به بررسی‌های آزمایشگاهی می باشد. با انجام آزمایش‌های ساده می توان به علل عدم باروری مردان پی برد.

آزمایش تحلیل منی برای بررسی تعداد اسپرم یکی از اولین آزمایش هایی است که انجام می‌شود. تعداد اسپرم در منی برای باروری بسیار حائز اهمیت است که با استفاده از آزمایش تحلیل منی می توان به تعداد اسپرم‌ها پی برد.

علاوه بر این؛ به منظور تشخیص مشکلات هورمونی؛ آزمایش خون مورد بررسی قرار می گیرد. مشکلات هورمونی بر میزان میل جنسی افراد اثر گذار هستند و بهتر است برای درمان آن‌ها پیگیری‌های لازم انجام شود.

اگر در این دو آزمایش مشکل حادی مشاهده نشود؛ پزشک، سونوگرافی و یا تصویر برداری را پیشنهاد می کند.

با استفاده از سونوگرافی، بیماری هایی مانند واریکوسل، مشکلات پروستات و یا وجود توده در بیضه‌ها تشخیص داده می‌شود.

با تصویر برداری نیز مشکلات آناتومی در عضو جنسی مورد بررسی قرار می گیرد. وجود توده و یا تومور در بیضه می تواند سبب سرطان بیضه شود.

روش بعدی برای تشخیص ناباروری در مردان، نمونه گیری از بیضه است. این نمونه گیری با استفاده از یک سوزن انجام می‌شود تا وضعیت اسپرم مورد بررسی قرار گیرد و انسداد راه‌های انتقال اسپرم تشخیص داده شود.

در نهایت اگر با روش‌های تشخیصی ذکر شده، علت ناباروری تشخیص داده نشود؛ آزمایش ژنتیک برای تشخیص مشکلات کوروموزمی توصیه می‌شود.

در هر صورت روش‌های تشخیصی ، روش‌های ساده ایی هستند که به سادگی می توانند ریشه مشکل عقیمی را آشکار کنند.

عقیمی در مردان چگونه بوجود می آید

درمان ناباروری در مردان

در مواردی که ناباروری ناشی از وجود عفونت باشد؛ معمولاً با تجویز آنتی‌بیوتیک مشکل حل می‌شود. برای مشکلات هورمونی برخی از داروهای هورمونی به منظور متعادل کردن هورمون‌ها تجویز می‌شود.

حتما بخوانید   ناباروری آقایان و اختلالات هورمونی

اگر عقیمی ناشی از رابطه جنسی باشد با ارائه راهکارهای مناسب، انزال زودرس و یا مشکلات نعوظ درمان می‌شود.

در مشکلات دیگر از جمله واریکوسل و یا لوله‌های بسته؛ عمل جراحی می تواند بسیار راهگشا باشد. در روش جراحی، پزشک می تواند اسپرم را خارج کند و در روش‌های کمک باروری از آن استفاده نماید.

راهکارهای پیشگیری از ناباروری در مردان

سبک زندگی سالم بر روی سلامت انسان اثر بسزایی دارد. در مورد عقیمی مردان نیز باید سبک زندگی اصلاح شود. بی تحرکی در زندگی امروز بسیار شایع است.

باید با انجام ورزش‌های ساده در طول روز از میزان بی تحرکی کم کرد. همچنین چاقی و مصرف دخانیات بر کیفیت اسپرم، اثر گذار هستند. در اصلاح سبک زندگی باید به تناسب اندام توجه بیشتری شود.

علاوه بر این؛ ثابت شده است که مصرف دخانیات مانند سیگار و سایر مواد مخدر نیز که بر روی اسپرم اثرات منفی می گذارد.

مردانی که مشکل ناباروری دارند باید مصرف دخانیات را ترک کنند تا کیفیت اسپرمشان به حد مطلوب برسد. تغذیه مناسب سرشار از پروتئین و ویتامین نیز می تواند بر روی عملکرد صحیح دستگاه تناسلی مردان مؤثر باشد.

نوع پوشش نیز اهمیت دارد؛ لباس زیر‌های تنگ برای سلامت بیضه‌ها مناسب نیست.

عدم باروری مردان چطور روی می دهد

توصیه دیگر پزشکان بر این است که پسران در سنین بلوغ به سلامت جنسی خود دقت بیشتری داشته باشند . در صورت وجود هر نوع ناهنجاری و یا مشکل، هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه نمایند تا اقدامات مناسب انجام شوند.

گاهی اوقات دیده شده است که فرد مشکلی را در سنین پایین در خود مشاهده کرده است؛ اما به دلایل مختلف و یا شرم از بیان بیماری و یا ناهنجاری از مراجعه به پزشک خودداری کرده است. این گذر زمان ممکن است حل مشکل را سخت‌تر کند و یا گاهی اوقات درمان را ناممکن کند.

حتما بخوانید   درمان پیشرفته ناباروری در کرج

یکی دیگر از مشکلاتی که دیده می‌شود؛ عدم نزول بیضه‌ها می باشد. مادران باید در همان نوزادی نسبت به این موضوع توجه داشته باشند و در صورت بروز این مشکل هر چه سریعتر برای اصلاح آن به پزشک مراجعه کنند. رفع این بیماری تا 1 سالگی می تواند نتیجه کاملاً مطلوبی را حاصل کند.

جمع بندی و نتیجه گیری

در پایان باید گفت امروزه با توجه به پیشرفت علم پزشکی بسیاری از مشکلات ناباروری قابل درمان هستند. نکته مهم اقدام به موقع برای هر نوع بیماری و پیگیری مراحل درمان است.

برای درمان مشکلات  مردان نیز باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و علت عقیمی را مشخص کرد. پس از آشکار شدن ریشه ناباروری با پیگیری‌های مکرر می توان بر روی درمان متمرکز شد و به نتیجه مطلوب رسید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 14 میانگین: 4.1]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *