عوارض یائسگی یا تغییرات جسمی که قبل و بعد یائسگی اتفاق می‌افتند ممکن است آزاردهنده باشند، اما باید بدانید، بخشی طبیعی از روند یائسگی به حساب می‌آیند. در ادامه از عوارضی صحبت خواهیم کرد که غالباً مربوط به یائسگی هستند. گرچه یائسگی، تنها دلیل آنها نیست. پیری طبیعی نیز خطر ابتلا به این مشکلات پزشکی را افزایش می‌دهد.

یائسگی زمانی اتفاق می‌افتد که زنی در ۱۲ ماه متوالی، قاعدگی را تجربه نکرده و دیگر نمی‌تواند به طور طبیعی باردار شود. این روند معمولاً در سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی آغاز می‌شود، اما ممکن است قبل یا بعد از این محدوده سنی نیز ایجاد شود.

عوارض یائسگی

چرا یائسگی عوارض دارد؟

یائسگی معمولاً در سال‌های ۴۰ تا ۵۰ سالگی اتفاق می‌افتد. البته روند منتهی به آن خیلی زودتر آغاز می‌شود، معمولاً از اواسط یا اواخر ۳۰ سالگی. در این دوره، میزان استروژن و پروژسترون بدن به آرامی کاهش می‌یابد. این روند طبیعی و تدریجی منجر به پیش یائسگی و سپس یائسگی می‌شود. از آنجا که تخمدان شما در این زمان، کمتر از این هورمون‌ها تولید می‌کند، بدن و مغز ممکن است تغییرات مختلفی را تجربه کنند.

بیماری قلبی

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به آن توجه کرد این است که خطر بیماری قلبی پس از یائسگی افزایش می‌یابد. طبق این مورد می‌شود گفت زنان پس از یائسگی حتی بیشتر از مردان دچار حمله قلبی می‌شوند. همچنین سطح استروژن در دوران یائسگی به شدت کاهش می‌یابد. کاهش این هورمون در بدن با تپش قلب نامنظم ارتباط دارد. اگر احساس می‌کنید ضربان قلب شما نسبت به حالت طبیعی بیشتر شده، حتماً به پزشک خود بگویید.

خطر ابتلا به سکته مغزی هم پس از ۵۵ سالگی دو برابر می‌شود. سطح پایین استروژن در بدن می‌تواند در تجمع کلسترول در دیواره شریان‌های منتهی به مغز نقش داشته باشد. در نتیجه ریسک سکته مغزی با افزایش سن و یائسگی، بالاتر می‌رود.

حتما بخوانید   هیسترکتومی در کرج

خوشبختانه روش‌هایی وجود دارد که خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. پذیرش عادات سبک زندگی سالم، مانند ترک سیگار و رژیمی سرشار از غلات، میوه ها و سبزیجات، یک دفاع قوی در برابر مشکلات قلبی است.

یائسگی و پوکی استخوان

پوکی استخوان؛ یکی از شایع ترین عوارض یائسگی

کاهش استروژن نه تنها سلامت قلب را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه زنان یائسه را در معرض خطر پوکی استخوان نیز می‌گذارد. استروژن برای تولید استخوان جدید مهم است زیرا از استئوبلاست‌ها که سلول‌های تولیدکننده استخوان هستند پشتیبانی می‌کند. بدون استروژن، استئوبلاست‌ها نمی‌توانند به اندازه کافی استخوان جدید تولید کنند و در نتیجه، عامل استئوکلاست (سلول‌های جذب‌کننده استخوان) می‌تواند باعث تضعیف استخوان‌ها شود.

 

بزرگترین عارضه مرتبط با پوکی استخوان، شکستگی است که اغلب در مفصل ران، مچ دست و ستون فقرات رخ می‌دهد. شکستگی‌ها می‌توانند مشکلات جدی ایجاد کنند، به ویژه اگر در سنین بالاتر اتفاق بیفتند. اگر در سنین بالاتر دچار شکستگی شوید، توانایی بدن در بهبود استخوان، کمتر است. البته روش‌هایی برای کاهش خطر پوکی استخوان نیز وجود دارند. ورزش منظم و رژیم غذایی سالم و سرشار از کلسیم و ویتامین D دو روش ساده برای جلوگیری از پوکی استخوان هستند که می‌توانید رعایت کنید.

یائسگی و کنترل ادرار

مشکلات ادراری

بی اختیاری ادرار در زنان پیر، به ویژه پس از یائسگی، معمول است. کاهش استروژن باعث نازک شدن بافت‌های واژن و پوشش مجرای ادرار (لوله‌ای که مثانه را به خارج از بدن متصل می‌کند) شده و این نواحی خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند. در نتیجه ممکن است نشت ادرار غیرقابل کنترل داشته باشید. این اتفاق اغلب در حین حرکات ناگهانی مانند خندیدن یا سرفه رخ می‌دهد.

ترک سیگار و کاهش وزن هر دو به مدیریت مشکلات ادراری کمک می‌کنند، اما خوب است با پزشک خود در مورد اقدامات درمانی دیگری که می‌توانید انجام دهید نیز صحبت کنید. امروزه گزینه‌های درمانی زیادی برای بی اختیاری ادرار وجود دارند که می‌توانید از آنها بهره مند شوید.

حتما بخوانید   واژینیسموس چیست؟
یائسگی و چاقی

افزایش وزن 

بسیاری از خانم‌ها با رسیدن به سن ۴۰ و ۵۰، افزایش وزن را تجربه می‌کنند. با این حال، این ممکن است به دلیل روند طبیعی پیری باشد و فقط به یائسگی مربوط نیست. با افزایش سن، حفظ توده عضلانی در بدن دشوارتر می‌شود. توده عضلانی ضعیف، سرعت متابولیسم را در بدن کاهش می‌دهد در نتیجه روند افزایش وزن آسان‌تر می‌شود.

افزایش وزن به ویژه در اطراف شکم در زنان در سال‌های یائسگی معمول است. افزایش چربی شکم البته خطرناک است، زیرا ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. از این روی کاهش کالری، داشتن یک رژیم غذایی مغذی و اختصاص وقت برای ورزش بسیار مهم است.

تغییر شیوه زندگی به سبک زندگی سالم برای جلوگیری از اکثر عوارض یائسگی ضروری است. همچنین مهم است که در تمام مراحل یائسگی به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید. وی علائم شما را با دقت کنترل خواهد کرد تا مطمئن شود که روند یائسگی شما بدون مشکل پیش می‌رود.

یائسگی و رابطه جنسی

 اختلال عملکرد جنسی؛ از اصلی‌ترین عوارض یائسگی

خشکی واژن در اثر از بین رفتن قابلیت ارتجاعی بافت آن و کاهش تولید رطوبت در بدن پس از یائسگی، می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. این امر ممکن است منجر به ناراحتی زمان برقراری رابطه جنسی و حتی خونریزی جزئی در حین مقاربت شود. همچنین ممکن است در اثر از دست دادن خاصیت کششی واژن، احساس خود حین رابطه را از دست بدهید. راهکار این مشکل استفاده از لوبریکانت و روان کننده‌ها است. البته دقت کنید از روان کننده‌ای استفاده کنید که گلیسیرین نداشته باشد، زیرا این ماده باعث خارش و تحریک واژن می‌شود.

تغییرات خلق و خو در یائسگی

استروژن به تنظیم چندین هورمون دیگر در بدن کمک می‌کند، هورمون‌هایی که دارای خواص تقویت‌کننده روحیه هستند، مثل:

  • سروتونین
  • نوراپی نفرین
  • دوپامین

بسیاری از زنان در این دوره، همچنین اضطراب پیری و استرس در مورد آینده را نیز تجربه می‌کنند که می‌تواند باعث ناراحتی و تغییرات خلقی شود. البته تمامی زنان در دوران یائسگی، این تغییرات را مشاهده نمی‌کنند. در واقع نمی‌شود پیش‌بینی کرد چه کسی آنها را تجربه خواهد کرد و چه کسی نه. اما برخی شرایط ممکن است زنان را در معرض خطر بیشتری قرار دهد. شامل:

  • تاریخچه افسردگی
  • سطح بالای استرس
  • سلامت جسمی ضعیف
حتما بخوانید   بیماری های جنسی

یائسگی همچنین عاملی خطرناک برای زوال عقل است، البته اکثریت قریب به اتفاق بیمارانی که یائسه هستند زوال عقل ندارند. با این حال، بسیاری از زنان ممکن است تغییرات شناختی خفیف‌تر مانند از دست دادن حافظه و مه مغزی را در دوران یائسگی مشاهده کنند.

در مغز گیرنده‌های هورمونی زیادی وجود دارد. وقتی سطح استروژن کاهش می‌یابد، کمبود فعالیت در مغز می‌تواند تغییرات شناختی محسوسی را برای برخی از زنان ایجاد کند. با این وجود، این تغییرات معمولاً موقتی هستند و با گذشت زمان بهبود می یابند.

مشکلات دوران یائسگی

یائسگی معمولاً بین ۴۰ تا ۵۰ سالگی بروزمی کند. عوارض یائسگی البته ممکن است کمی قبل‌تر و بعدتر از این بازه نیز مشاهده شوند. در این روند، ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن کاهش می‌یابد. این امر موجب به وجود آمدن مشکلاتی در دوران یائسگی خواهد شد، از جمله:

  • مشکلات قلبی، به دلیل تپش قلب نامنظم برآمده از کاهش استروژن.
  • افزایش ریسک مسمومیت با سرب به دلیل آزاد شدن سرب های ذخیره شده در استخوان.
  • افزایش وزن به خاطر کاهش سوخت و ساز بدن.
  • تغییرات خلق و خو
  • و…

نتیجه گیری

در بسیاری از زنان، علائم یائسگی در چند سال قبل از یائسگی، معمولاً گرگرفتگی و تعریق شبانه است. علائم می‌توانند به مدت چهار سال یا بیشتر پس از یائسگی ادامه داشته باشند.

اگر علائم شما شدید باشد یا کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد، ممکن است از درمان‌هایی مانند هورمون‌درمانی بهره‌مند شوید. به طور کلی، علائم یائسگی را می‌توان با استفاده از روش‌های درمانی طبیعی و تغییرات سبک زندگی کنترل کرد یا کاهش داد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 2.8]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *