منظور از تخمدان پلی کیستیک، همان تنبلی تخمدان است که اصطلاحا به PCOS مشهور است. این مشکل بیشتر در بین زنان 15 تا 44 سال شایع است. این بیماری هورمونی بر روی عملکرد تخمدان‌ها تاثیر منفی دارد و باعث تخمک گذاری نامنظم و کم میشود.

در واقع کیستهای یا فولیکولهای ریز و متعددی که در سونوگرافی در تخمدانها گزارش میشود همان تخمکهایی هستند که نتوانستند رشد کنند و آزاد شوند و در تخمدانها تجمع پیدا کردند و باعث بزرگ شدن تخمدانها و اختلال هورمونی میشوند.

گاهی اوقات بیماری از شدت زیادی برخوردار نبوده و هیچ نوع علائمی از خود نشان نمی‌دهد.

در موارد شدید، زنان مبتلا به این بیماری با مشکلاتی مانند ناباروری، رشد موهای زائد  ( هیرسوتیسم) ،اکنه، چاقی و نامنظمی سیکل قاعدگی مواجه خواهند شد. در واقع از تنبلی تخمدان به عنوان یک بیماری هورمونی یاد میشود.

بیماری درمان قطعی ندارد فقط علایم و عوارض آن با دارو کنترل میشود. پس خانمهایی که از PCOS رنج میبرند نباید از درمان و پیگیری خسته شوند.

تخمدان پلی کیستیک

 درمان اصلی این بیماری

 درمان اصلی در تنبلی تخمدان ورزش  و فعالیت بدنی ، رزیم غذایی سالم و سرشار از میوه و سبزیجات و کاهش وزن در صورت چاقی یا اضافه وزن میباشد.در مرحله بعد سعی میشود با استفاده از دارو علایم بیماری کنترل شود.

قاعدگی نامنظم با مصرف قرصهای هورمونی منظم میشود هر چند ممکن است با قطع دارو مجددا سیکلهای قاعدگی بهم بریزد و دوباره نیاز به استفاده از قرصهای هورمونی شود. البته شیوه درمان و دوز دارو، بستگی به شرایط بیمار خواهد داشت.

از آنجا که این بیماری به عنوان یکی از دلایل اصلی ناباروری به‎شمار می‎آید، به بانوان توصیه می‎شود چنانچه قصد بارداری دارند، آن را به تعویق نیاندازند.

با توجه به تخمک گذاری کم و نامنظم ،احتمال نیاز به دارو برای بچه دار شدن زیاد است. چنانچه در سنین بالا اقدام به بارداری نمایید، شاید نسبت به زنان جوانتر با مشکلات بیشتری مواجه شوید.

درمات تخمدان پلی کیستیک

 تاثیرات هورمونی 

زمانی که به این عارضه مبتلا هستید، سطح هورمون‎های جنسی در بدن شما از تعادل خارج خواهد شد. برای مثال می‎توان به بالا بودن هورمون مردانه اشاره کرد. این امر منجر می‎شود تا بیمار با چرخه‌های طولانی مدت پریودی مواجه شده و در نتیجه تخمک‎گذاری مختل خواهد شد.

از استروژن و پروژسترون به عنوان هورمون‌های جنسی یاد می‎شود که در تخمک‎گذاری و آماده کردن رحم برای بارداری موثر هستند. تخمدان تنبل میزان هورمون مردانه آندروژن را در زنان بالا خواهد برد.

به همین دلیل بیماران با رشد موهای زائد در نواحی مختلف بدن مواجه هستند و به همین دلیل سیکل قاعدگی نامنظمی دارند.

عوارض تخمدان پلی کیستیک

از سویی دیگر هورمون‎هایی که بواسطه این بیماری ترشح می‎شوند، بر عملکرد انسولین در بدن تاثیر گذاشته و باعث ایجاد مقاومت به انسولین در بدن میشود. این امر نیز می‎تواند بر باروری تاثیر داشته باشد. به همین دلیل گاهی در جریان درمان ناباروی برای بیماران قرص متفورمین تجویز می‎شود.

این سندروم سبب می‎شود تا پروژسترون  سطح مناسبی در بدن نداشته باشد. این امر نیز برهم خوردن زمان سیکل قاعدگی خواهد شد. این هورمون عمدتا از تخمدان‌ها ترشح می‌شود.

چه چیزی باعث بروز تخمدان پلی کیستیک می شود؟

پزشکان به طور دقیق نمی‎توانند علت بروز این بیماری را بیان کنند. یافته‎های آنها تنها بالا بودن میزان بالای هورمون مردانه در این زنان را تایید می‎کند. وجود برخی از فاکتورها می‎تواند زمینه را برا ی افزایش این هورمون در زنان فراهم کند. ژن، التهاب و مقاومت به انسولین از جمله عواملی هستند که می‌توانند منجر به تولید بیشتر هورمون مردانه آندروژن شوند.

محققان بر این باور هستند، آن دسته از زنانی که در خانواده آنها سابقه این بیماری وجود دارد، بیش از زنان دیگر در معرض خطر قرار خواهند داشت. در هر حال اعتقاد بر این است که وجود برخی از ژن‌ها باعث این امر می‎شود.

حتما بخوانید   افتادگی رحم

انسولین هورمونی است که از لوزالمعده ترشح می‎شود. بواسطه این هورمون، قندی که در مواد غذایی وجود دارد به سمت سلول‌های بدن هدایت خواهد شد. زمانی که بدن به انسولین مقاومت نشان می‎دهد، قند به جای اینکه به سمت سلول‎ها هدایت شود، در خون تجمع پیدا می‎کند. این امر زمینه را برای افزایش سطح هورمون مردانه در بدن فراهم خواهد کرد.

از چاقی به عنوان یکی فاکتورهای مهم برای مقاومت به انسولین یاد می‎شود. به همین دلیل از بیماران درخواست می‎شود تا به فکر کاهش وزن خود بیافتند. اضافه وزن در کنار مقاومت به انسولین منجر به بروز دیابت نوع دو نیز خواهد شد. زنانی که به این بیماری مبتلا هستند، بیشتر در معرض دیابت ، بیماری تصلب شرایین ( آترواسکلروز ) و سکته های قلبی  هستند.

درمان تنبلی تخمدان

با علائم شایع تخمدان پلی کیستیک آشنا شوید

بروز علائم این بیماری در زنان، متفاوت است. برخی از آنها در سیکل‎های اولیه قاعدگی متوجه آن خواهند شد.  عده‌ایی دیگر نیز ممکن است شاهد هیچ نوع نشانه‎ دیگری نباشند ودر طی اقدامات بارداری به مشکل خود پی می‏برند. در هر حال از رایج‎ترین علائم این بیماری موارد زیر بیان شده است:

  • سیکل‌های قاعدگی نامنظم. این امر سبب می‎شود تا بیماران در طول سال تعداد دوره‌های بسیار کمتری داشته باشند. کمبود تخمک‎گذاری سبب می‎شود تا ریزش مخاط رحم در هر ماه به تعویق بیفتد. این امر سبب می‎شود تا خونریزی در ماه‌های آینده سنگین و طولانی شود. خونریزی شدید در سیکل ماهانه به ندرت منجر به بروز عوارض جدی خواهد شد. از آنجا که بدن برای یک مدت طولانی خون نسبتا زیادی را از دست می‎دهد، احتمال دارد بیمار با کم خونی مواجه شود. به همین دلیل زنان در این دوران احساس خستگی و سرگیجه خواهند شد.
  • زنان مبتلا به PCOS در معرض آکنه پوستی قرار دارند. این امر به دلیل بالا بودن هورمون مردانه در آنها است. این هورمون پوست را چرب‌تر از میزان طبیعی آن خواهد کرد. بیشتر زنان آکنه را در نواحی بالای کمر، صورت و قفسه سینه تجربه می‎کنند.
  • زنان مبتلا به این بیماری، معمولا از اضافه وزن و چاقی به خصوص چاقی شکمیرنج می‌برند.
  • رویش موهای زائد ( هیرسوتیسم ) در نقاط مختلف بدن ( صورت ، بین دو پستان ، در اطراف هاله پستانها ، بالا و پایین ناف ) از دیگر نشانه‎های رایج این بیماری در زنان است.
  • این زنان معمولا موهای سر نازکی داشته و با ریزش مو مواجه هستند.
  • پوست در نواحی گردن، زیر پستان و کشاله ران تیره است.
  • تغییرات هورمونی باعث بروز سردرد در این بیماران خواهد شد.

تنبلی تخمدان منجر به چه عوارضی خواهد شد؟

علاوه‎بر مشکلاتی که ذکر شد، بیماران ممکن است با عوارض جدی‎تری مانند سرطان آندومتر نیز مواجه شود. چرخه تخمک‎گذاری سبب می‎شود تا پوشش مخاطی رحم  ( آندومتر) هر ماه ریزش داشته باشد. چنانچه تخمک‌گذاری هر ماه انجام نشود، پوشش رحم ضخیم خواهد شد. این امر احتمال بروز سرطان آندومتر را  بعد از چند سال افزایش می‎دهد.

آپنه خواب از دیگر عوارضی است که ممکن است این زنان با آن مواجه شوند. در واقع علت اصلی بروز آن چاقی و اضافه وزن ناشی از تنبلی تخمدان است. در طی این بیماری، فرد در طول خواب شبانه با وقفه‎ های تنفسی مواجه خواهد شد. تغییرات هورمونی بر روی خلق و خوی بیماران نیز تاثیر خواهد گذاشت. بیشتر این زنان با افسردگی و اضطراب  مواجه  هستند.

و همان طور که قبلاً توضیح داده شد خطر دیابت ، سکته قلبی نیز در این خانمها بیشتر هست.

تخمدان پلی کیستیک چگونه درمان می شود؟

استفاده از قرص‎های ضد بارداری، ساده ‎ترین راه برای درمان تنبلی تخمدان است. این قرص دارای مقدار مشخصی از هورمون‎های استروژن و پروژسترون است که می‎تواند باعث تعادل هورمونی در بدن شود. با مصرف آن رشد موهای زائد نیز کاهش یافته و آندومتر به ضخامت مناسب خواهد رسید.

متفورمین از دیگر داروهایی است که ممکن است در طی درمان، تجویز شود. به طور کلی این دارو برای درمان دیابت نوع دو مصرف می‎شود. متفورمین به بهبود سطح انسولین در بدن کمک خواهد کرد. کلومیفن نیز  جهت تحریک تخمک گذاری در ناباروری  استفاده میشود. این دارو احتمال چند قلوزایی را افزایش خواهد داد.

حتما بخوانید   هیسترکتومی در کرج

در صورتیکه که بیمار به درمان‎های دارویی پاسخ ندهد از جراحی استفاده خواهد شد. جراحی می‎تواند به صورت لاپاراسکوپی انجام شود. در این شیوه جراحی با کمترین میزان تهاجم  انجام میشود و چنانچه مشکل خاصی وجود نداشته باشد، بیمار در همان روز به منزل مراجعه خواهد کرد. 

راه های موثر درمان تخمدان تنبل  

درمان تخمدان تنبل با استفاده از طب سنتی و مدرن انجام می‌شود. این بیماری باعث ایجاد تغییرات در سطح هورمون‎های زنانه خواهد شد. این امر به نوبه خود زمینه را برای بروز سایر عوارض فراهم می‌کند. این بیماری تحت عنوان تخمدان پلی کیستیک نیز شناخته شده است که به اختصار PCOS نامیده می‌شود. 

 کیست‌ها سبب می‎شوند تا سطح هورمون مردانه در این زنان بیشتر از حد طبیعی باشد، در نتیجه آنها با رویش موهای زائد بخصوص در ناحیه زیر چانه مواجه می‌شوند. زنانی که در سن باروری قرار داشته و از سویی تخمدان تنبل دارند، دچار مشکلات ناباروری خواهند شد.

در طولانی مدت تنبلی تخمدان یا  pcos می‎تواند به بروز بیماری‌هایی نظیر ناراحتی‌های قلبی و عروقی ، دیابت ، کبد چرب و  سرطان آندومتر رحمی منجر میشود.

درمان اصلی بیماری تنبلی تخمدان اصلاح سبک زندگی ، رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه و سبزیجات و فعالیت بدنی و ورزش می‌باشد.ولی در طب مدرن مصرف قرص‌های ضد بارداری به عنوان اولین و موثرترین گزینه برای درمان علایم این بیماری به‎شمار می‌رود.

گاهی اوقات لازم است چندین دوره از قرص‎های ضد بارداری استفاده کنید تا علایم بیماری کنترل شود. به همین دلیل به زنانی که در سن باروری به سر می‌برند، توصیه می‌شود حتما به متخصص مراجعه کرده تا مدت زمان کافی برای درمان تخمدان پلی کیستیک و امادگی برای بارداری داشته باشند.

چنانچه درمان از طریق دارو موثر نباشد، جراحی به عنوان گزینه‌ اخر پیشنهاد خواهد شد.

تنبلی تخمدان و اضافه وزن

برای درمان تخمدان تنبل به این توصیه ها عمل کنید.

برای درمان تنبلی تخمدان  لازم است تا به فاکتورهایی نظیر تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی، کاهش وزن و ورزش توجه داشته باشید.

محققان بر این باور هستند که کاهش وزن به میزان 5 تا 10 درصد برای آن دسته از زنانی که از چاقی رنج می‎برند، می‎تواند زمینه را درمان تخمدان پلی کیستیک فراهم آورد. در کنار آن می‌توانید از سایر مزایای کاهش وزن مانند کاهش سطح کلسترول،  قند خون و بهبود بیماری‌های قلبی نیز بهره ببرید.

از زنانی که به این بیماری مبتلا هستند، درخواست می‎شود تا به سراغ رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات رفته و میوه و سبزیجات تازه بیشتر مصرف نمایند. این امر در تنظیم سیکل قاعدگی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

سعی کنید ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید. برای این منظور تنها کافی است سه روز در هفته به مدت 30 دقیقه یک فعالیت بدنی منظم و البته صحیح داشته باشید.

اگر قصد پیاده‌روی دارید، اصول و تکنیک‌های آن را رعایت نمایید. اگر قصد دارید در منزل ورزش کنید، ساعاتی را انتخاب نمایید تا با کارهای دیگر تداخل نداشته باشد. منظور این است که یک روز درمیان، 30 دقیقه را فقط و فقط به خود  و بدنتان اختصاص دهید. پس از مدتی کوتاه، نمی‌توانید ورزش کردن را ترک نمایید.

به سراغ هیچ نوع مواد دخانی نروید و اجازه ندهید دیگران در محیطی که شما در آن زندگی می‎کنید، دخانیات مصرف کنند. قرار گرفتن در معرض دود سیگار، مانند این است که خود شما سیگار بکشید.

رژیم غذایی برای درمان تنبلی تخمدان یا پلی کیستیک

 درمان تخمدان تنبل در طب سنتی

در طب سنتی برای درمان علایم تنبلی تخمدان ، ۴ اصل باید رعایت شود :

۱_ خواب شبانه کافی

۲_ تحرک بدنی کافی مثل پیاده روی تند ،حلقه زدن ، رقصیدن به صورت منظم

۳_ تغذیه مناسب : هفتاد درصد رژیم غذایی باید از سبزیجات تشکیل شود

۴_ کنترل استرس( امراض نفسانی)

مثلا بهتر است بین آخرین وعده غذایی و خواب شبانه حداقل دو ساعت فاصله در نظر بگیرند. خوردن شام را به ساعات پایانی شب موکول نکنند.

خواب شبانه کافی داشته باشید و از بیدار ماندن در طول شب و خواب در طول روز بپرهیزید.از نوشیدن آب سرد پس از ورزش، خواب و یا حمام خودداری نمایند. برای درمان طب سنتی باید با یک متخصص در این زمینه مشورت نمایید، تا با توجه به وضعیت جسمانی و سلامتی شما، توصیه‌های لازم تجویز شود.

حتما بخوانید   زگیل تناسلی چیست؟

هرگز از توصیه‌های دیگران برای درمان بیماری خود استفاده نکنید. بدن افراد به داروها، واکنشی متفاوت نشان خواهد داد. 

درمان تخمدان تنبل با دارو گیاهی

شاید بپرسید که طب سنتی تا چه حد در درمان تنبلی تخمدان موثر است؟ باید بدانید که نمی‎توان تاثیرات درمانی طب سنتی را نادیده گرفت. اما برای این منظور لازم است تا کمی صبور بوده و به نکاتی که گفته می‌شود، به دقت عمل نمایید.

چنانچه قصد دارید از راهکارهای سنتی برای به عنوان درمان کمکی در کنار طب مدرن استفاده نمایید، لازم است با متخصص در این زمینه مشورت نمایید. گیاهان دارویی می‌توانند با داروهای مصرفی تداخل داشته باشند و اثرات آنها را کم و زیاد کنند.

همچنین اگر در کنار PCOS به بیماری دیگری مبتلا بوده و داروی خاصی برای شما تجویز شده است، حتما قبل از مصرف داروهای گیاهی با پزشک مشورت داشته باشید تا با تداخل دارویی مواجه نشوید.

برای درمان تخمدان تنبل در طب سنتی چی بخوریم؟

سعی کنید هفتاد درصد از رژیم غذایی شما از  سبزیجات  باشد. ولی باید بدانید که سبزیجات باید با روش صحیح استفاده شوند. از مصرف سبزیجات سرخ کرده خودداری کنید.در رژیم غذایی  خود مواد  زیر را نیز مصرف کنید:

  • روغن زیتون
  • مغزهای خام
  • غلات کامل ( جو و گندم)
  • گوشت سینه بوقلمون و مرغ
  • سیب
  • به ، خورشت آلو و به
  • خورشت آلو و اسفناج ( اسفناج در روغن سرخ نشود )
  • سالاد کاهو با روغن زیتون
  • کدو حلوایی
  • سبزیجات بخار پز
  • زیره سبز
  • شربت سکنجبین. این شربت ترکیب عسل و سرکه است. برای تهیه آن به منظور درمان تخمدان تنبل به سراغ شکر و سرکه نروید.
  • یکی از نکاتی که در درمان تخمدان پلی کیستیک در طب سنتی به آن اهمیت داده می‎شود، کیفیت مواد اولیه است. تا جایی که می‌توانید باید از محصولات طبیعی و ارگانیک استفاده نمایید.
برای تنبلی تخمدان پلی کیستیک چی نخوریم ؟

برای درمان تخمدان تنبل در طب سنتی چی نخوریم؟

برای درمان تخمدان تنبل در طب سنتی به بیماران توصیه می‎شود تا از خوردن مواد غذایی که دارای طبعی سرد و تر هستند، خودداری نمایند.

به طور کلی نباید به سراغ مواد غذایی بروید که بلغم‌زا هستند.  همچنین به این افراد توصیه می‎شود تا جایی که ممکن است مصرف مواد غذایی آماده مانند انواع رب، آبمیوه‌های صنعتی، کنسرو و اسنک‌هایی نظیر چیپس و پفک محدود و یا حتی قطع نمایند.

در صورت تمایل به خوردن شیر باید حتما شیر گرم باشد. ماست باید به صورت میان وعده و همراه با گل محمدی و نعنا ،گردو ویا کشمش خورده شود.      مصرف مواد غذایی زیر نیز به این بیماران توصیه نمی‌شود:

  • غذاهای کنسروی
  • انواع فست فود
  • شیر سرد
  • غذاهای خمیری مثل ماکارونی ، پیتزا ، لازانیا کمتر خورده شود و در صورت هوس کردن به مقدار کم و با پودر آویشن و یا همراه با زیتون بخورید.
  • میوه‌های سرد مانند خیار، گوجه سبز
  • انواع میوه‌هایی که ترش و نرسیده ( کال) هستند.
  • انواع ترشی
  • سیب زمینی
  • برنج
  • گوشت گاو
  • سیب زمینی سرخ شده
  • قارچ سوخاری

با دیدن این لیست شاید ترجیح بدهید به سراغ طب مدرن رفته و خود را از خوردن غذاهای خوشمزه‌ایی مانند برنج و یا انواع فست فود محروم نکنید.

باید بدانید که اگر قصد مصرف این غذاها را دارید، بهتر است از مصلح آنها نیز استفاده نمایید. برای مثال برنج را همراه زیره و یا شوید میل نمایید. از جمله ادویه‌های مصلح، موارد زیر بیان شده است:

  • دارچین
  • سیاه‎دانه
  • نعناع
  • آویشن
  • هل
  • زنجبیل

البته در مورد انواع غذاهای فست فودی، محدودیت همچنان وجود دارد.

ماساژ و گرم نگه داشتن رحم از دیگر راهکارهای درمان تخمدان تنبل در طب سنتی است. برای ماساژ دادن توصیه می‎شود از روغن‎های گرمی مانند سیاه‌دانه  ، زنجبیل و بابونه استفاده شود.

هر شب حدود ده تا  پانزده دقیقه به صورت ملایم پایین شکم و محل رویش موهای تناسلی با این روغن‌ها ماساژ دهید و این کار را برای مدت طولانی ادامه دهید تا نتیجه آن را ببینید.

شما می توانید برای مشاوره و درمان تنبلی تخمدان یا همان تخمدان پلی کیستیک با شماره های مطب تماس بگیرید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 34 میانگین: 3.5]

11 دیدگاه

  • قرص سيپروترون كامپاند باعث تهوع ميشود ميتوانيد يك ساعت قبل از خوردن قرص , قرص ضد تهوع بخوريد و بهتر است هنگام خواب سيپروترون را بخوريد تا عوارض كمتر شود معمولا بعد از حدود يك هفته بهتر ميشود ولي اگر خيلي اذيت ميشويد با پزشكتان مشورت كنيد

  • سلام خانم دکتر وقت بخیر من ۲۹ سالمه دیابتی ام انسولین میزنم موی زائد زیاد چانه و زیر چانه دارم تازگی ها جوش هم زیاد شده به دکتر زنان مراجعه کردم قرص ساپیرونولاکتون۱۰۰ و قرص سیپروترون داده بعد خوردن حالت تهوع دارم باید مصرف نکنم تو آزمایش هم تنبلی تخمدان دارم

  • سلام من پریودم هر 21 روز میاد 3 یا 4 روز نه زیاد ، ولی خوب بود ، کیست داشتم یه قرص هورمون های زنانه دادن که کیست از بین بره ولی الان پریودم خراب شده اگر میاد خیلی کم میاد 2 روز اول ، بعد از 15 روز اومد و الان این پریود دومی بعد از 34 روز ، دلیلش چیه ؟ آیا هنوز کیست دارم ؟

  • سلام خسته نباشید من تو دوران پریودم درد زیر شکم همراه با لخته خون دارم اما بزرگ نیست در حد یه بند انگشت و پریودم نامنظمه خیلی اذیت مشم الان یک ساله باردار نمیشم دکترم رفتم کلی دارو های هورمونی واسه زودتر باردار شدن دادن اما خبری نیست آیا احتمال کیست دارم ؟ پریودم سی روز بعد پریود میشم

    • جواب فائزه خانم ،
      کیست تخمدان
      باید مدارک قبلی مثل سونوگرافی و آزمایش هورمونی ، شرح حال دقیق مثل سن ، وزن و معاینه انجام داد تا مشکل شما تشخیص داده بشود.
      در ضمن با توجه به نازایی یک ساله علی رغم مصرف دارو توصیه میکنم که پیگیری منظم انجام بدهید

  • سلام من ۳۷سالمه و قاعدگی منظم داشته ام که سه یا چهار روز طول میکشید یکبار سقط داشته ام و اضافه وزن هم دارم ولی دیابت و کبد چرب و چربی خون خداروشکر ندارم فقط کمبود آهن چون مصرف گوشت پایین دارم … یبار فیبروکیستیک سینه گرفتم که با مصرف ویتامین E درمان شد .. ۳ماه بود که هر بار قاعدگی طولانی پیدا کردم و ۲هفته پریود بودم و لخته خون در پریودی داشتم که با سونوگرافی مشخص شد کیست دارم هم سینه هم تخمدان …دکتر متخصص به من دو بسته قرص سبز رنگ desoceptive داد و با دو بسته استفاده بعد از ۲ماه دلدرد و دل پیچه خیلی شدید گرفتم و احساس درد پریودی شدید، که لخته خون بزرگ ایجاد شده بود که لکه های روشن هم داشت… باید چکار کنم ؟ آیا کیست از بین رفته؟ … یبار بخاطر لاغر شدن متفورمین خوردم ولی قطع کردم‌ به نظرتون بخاطر مصرف خودسرانه متفورمین کیست نگرفته ام؟؟. در بچگی هم یبار یرقان گرفته بودم..

    • سوال ماندانا در مورد تخمدان پلی کیستیک
      اگر در سونوگرافی تخمدان پلی کیستیک ( pco) گزارش شده باشد با مصرف داروهای هورمونی کنترل میشود ولی کامل از بین نمی‌رود و درمان اصلی آن اصلاح سبک زندگی : ورزش ، نداشتن اضافه وزن ، نداشتن استرس و خواب شبانه کافی هست.
      ولی اگر کیست فولیکولار یا عملکردی تخمدان گزارش شده باشد معمولا یک یا دو ماه بعد ، بهتره سونوگرافی در روزهای آخر قاعدگی تکرار شود تا خیالمون از برطرف شدن آن راحت شود.

  • سلام خانم دکتر. ببخشید من ۳۲ سال دارم و سابقه کیست های ساده داشته ام که با قرص های ضدبارداری رفع شده اند و الان قاعدگی ام کاملا منظم میباشد ولی تازگیا متوجه شدم که موهای چانه ام ضخیم شده اند و یک نخ مو ضخیم هم اطراف نافم دیدم، به نظر شما باید چکار کنم؟

    • سلام نياز به معاينه از نظر شدت موهاي زايد مردانه دارد و در صورت لزوم ازمايش هورموني و سونوگرافي نياز خواهد بود

  • سلام خانم. تشخیص بیماری چی بوده؟ به هر حال اصلی ترین عارضه داروهای هورمونی افزایش احتمال لخته شدن خون در عروق و خطر سکته می‌باشد.اگر چاق نیستید ، تحرک کافی دارید ، میگرن نداشتید ، سابقه مشکل کبدی و لخته شدن خون در عروق پا ندارید و سیگار نمی‌کشید میتوانید دوباره زیر نظر پزشک با کمترین دوز موثر دوباره شروع کنید.در زمان کرونا چون خود بیماری کرونا نیز باعث افزایش لخته شدن خون میشود بیشتر احتیاط میکنیم.

  • سلام خانم دکترخسته نباشید/ خانمی ۲۶ساله ۶ساله ازدواج کردم مشکل آمنوره اولیه داشتم ازاول پریودنشدم به دکترغددمراجعه کردم بهم قرص استروژن وپروژسترون داد ۲سال مصرف کردم مرتب پریودمیشدم ولی الان ۴ساله دارومصرف نکردم پریودم نشدم/الان میتونم بدون تجویز پزشک استروژن وپروژسترون مصرف کنم؟مشکلی نداره؟تواین ایام کرونا ضررنداره آخه شنیدم هرکی داروی هورمونی مصرف میکنه تودوران اپیدمی کرونامصرفشوقطع کنه چون خطرلخته شدن خون ومرگ ناشی ازاونو افزایش میده خواستم بیینم نظرشماچیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *