از سرطان سینه به عنوان یکی از شایعترین انواع این بیماری در زنان یاد میشود. در این حالت سلول‌های پستان رشد و تکثیر غیر طبیعی دارند.

به طور معمول، سرطان در لوبول‌ها یا مجاری پستان ایجاد می‌شود. لوبول‌ها همان غده‌هایی هستند که شیر تولید می‌کنند. منظور از مجاری پستان نیز همان مسیرهایی هستند که شیر را از غدد به نوک پستان انتقال می‌دهند.

همچنین می‌تواند در بافت چربی یا بافت پیوندی رشته‌ای درون پستان دیده شود.

سرطان سینه

سلول‌های درگیرغالباً به سایر بافت‌های سالم پستان حمله کرده و می توانند به غدد لنفاوی زیر بغل نیز نفوذ کنند. غدد لنفاوی در همه جای بدن وجود دارند.

از آنها به عنوان یک مسیر اصلی یاد می‌شود که به سلول‌های سرطانی کمک می‌کنند تا به سایر قسمت‌های بدن منتقل شوند. سرطان پستان در مردان نیز دیده می‎شود، اما زنان را بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد داد.

شاید در سال‌های گذشته آمار تلفات این بیماری زیاد بوده است، اما در حال حاضر با  اطلاع رسانی، آگاهی، پیشرفت تکنولوژی و تشخیص زود هنگام میزان میزان مرگ و میر کاهش یافته است.

برای مشاوره با خانم دکتر مریم غلامپور در کرج با شماره ۰۹۰۱۴۶۳۷۶۰۰ تماس بگیرید
علائم سرطان سینه چیست؟

علت بروز سرطان سینه چیست؟

پزشکان به طور دقیق نمیتوانند علت بروز سرطان سینه را توضیح دهند، بخصوص در افرادی که به هیچ وجه ریسک بروز این بیماری در آنها وجود ندارد.

آنها فقط میدانند که سلولهای سرطانی نسبت به سلولهای سالم سریعتر رشد می‌کنند. تکثیر آنها بهگونه‌ایی که خارج از کنترل است، به همین دلیل اگر به موقع تشخیص و درمان نشوند، میتوانند به سایر بافت‌های مجاور و دور حمله کنند.

حتما بخوانید   بیماری های جنسی

در این حالت گفته میشود، سرطان متاستاز شده است. برخی از سلولهای سرطانی از بافت اصلی  خود جدا شده و وارد جریان خون میشوند، به این ترتیب به همه اندامهای بدن دسترسی دارند.

آنها مکان مناسب دیگری را برای خود یافته و در آنجا نیز شروع به رشد و تکثیر خواهند کرد.

نشانه های سرطان پستان

این عوامل ریسک ابتلا را بالا می برد

شاید متخصصان به طور دقیق نتوانند علت بروزاین بیماری را توجیه کنند، اما فاکتورهایی را شناسایی کرده‎اند که زمینه را برای ابتلای این بیماری مهیا خواهد کرد. از آن جمله می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

• افزایش سن
  • سابقه خانوادگی ، اگر سابقه سرطان در بستگان درجه اول وجود داشته باشد احتمال اینکه فرد نیزمبتلا شود دو برابر میشود.
  •   سبک زندگی
  • عوامل هورمونی: هر چه دوران تولید مثل طولانی تر باشد یعنی خانم در سن کمتری قاعدگی شروع یا دیرتر یایسه شده باشد ، احتمال سرطان پستان بیشتر میشود.
  • مصرف قرصهای هورمونی پس از یایسگی
  • ارث و ژنتیک
  • نازایی : در خانمهایی که هرگز حامله نشده اند خطر بیشتر از خانمهایی است که بیشتر از یک زایمان داشته آمد.
  • شیردهی بیش از یک سال با کاهش ریسک ابتلا همراه بوده است.
  • درخانمهایی که اولین زایمان خود را قبل از سی سالگی انجام داده اند میزان ابتلا کاهش میابد.
درمان سرطان سینه

آیا سرطان پستان ارثی است ؟

حدود  5تا 10 درصد از سرطانهای پستان ارثی است. در مواردی که

۱_ چندین نفر در بستگان مبتلا شده اند

۲_  شروع زودرس سرطان در افراد خانواده ( سن قبل از 40 سالگی )

۳_ سرطان دوطرفه پستان

۴_بروز این بیماری  در افراد مذکر خانواده

در این موارد باید مشاوره ژنتیک برای بررسی علل ارثی انجام شود.

بیشترین مطالعات در زمینه ژنهای  BRCA 1,2  انجام شده است. جهش در این ژنها با افزایش خطر سرطانهای تخمدان ، پستان ،پروستات ، پانکراس، معده ، روده بزرگ و ملانوم همراه است.

سرطان پستان چیست؟

علائم سرطان سینه چیست؟

زمانی که بیماری در مراحل اولیه قرار دارد، ممکن است هیچ نشانه‌ایی از خود نشان ندهد. در واقع سرطان سینه مانند دیگر انواع آن در خاموشی رشد خواهد کرد.

از علائم شایع این بیماری می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

• وجود توده در  پستان یا ضخیم شدن بافت آن که متفاوت از بافت اطراف است. این توده قبلا در ناحیه مورد نظر وجود نداشته و شما به تازگی متوجه آن شده‌اید.
  • تو رفتگی نوک پستان که جدیدا ایجاد شده باشد.
  • پوست متورم شده و حالتی فرو رفته به خود می‎گیرد. در این حالت گفته می‎شود، سطح پوست سینه مانند پوست پرتقال خواهد شد. یعنی صاف و یکدست نیست.
  • وجود تورم در تمام یا بخشی از سینه
  • وجود ترشحات نوک از پستان. اگر این ترشحات خونی باشند باید به سرعت بررسی شوند. در صورت بر هم خوردن تعادل هورمونی نیز، امکان ترشح از سینه‎ها وجود دارد.
  • ترشحات می‎توانند رنگ‎های مختلفی داشته باشند که هر کدام از آنها، مشکل  خاصی را بیان خواهند کرد. به طور مثال ممکن است از سینه‌ها ترشح سبز رنگ خارج شود، در این شرایط احتمال وجود کیست سینه دور از انتظار نیست.
  • پوسته پوسته شدن نوک پستان و یا سطح  پستان
  • بروز یک  تغییر ناگهانی و غیر قابل توجیه در شکل  و  اندازه پستان
  • تغییرات ظاهری روی پوست سینه
  • غیرقرینه شدن جدید پستانها
  • وجود  توده یا تورم زیر بغل
حتما بخوانید   ۴روش درمان کیست تخمدان+فیلم

دقت داشته باشید، بروز این علائم به این معنا نیست که شما قطعا به سرطان سینه مبتلا هستید. به طور مثال اگر دردی مبهم در پستان دارید، ممکن است به کیست سینه دچار شده  باشید.

این علائم فقط به شما می‎گویند که مشکلی در وضعیت سلامتی شما وجود دارد و لازم است برای رفع آن به پزشک متخصص مراجعه کنند.

غربالگری سرطان سینه

غربالگری سرطان پستان با ماموگرافی

غربالگری ، روشی است کم هزینه و در دسترس که توانایی شناسایی مراحل اولیه بیماری را دارد. و پس از تشخیص مراحل اولیه و درمان صحیح و به موقع خطر مرگ و میر ناشی از آن کاهش پیدا میکند.

در سالهای اخیر تشخیص سرطان پستان افزایش یافته و خوشبختانه میزان مرگ و میرناشی از آن در این مدت کاهش پیدا کرده است.

به تمام خانمهای بالای بیست سال توصیه میشود در هر ماه پستانهای خود را معاینه کنند و در صورت وجود هر گونه علامت غیرطبیعی به پزشک مراجعه نمایند.

بهترین زمان معاینه پستانها ، چند روز اول پس از اتمام خونریزی قاعدگی هست. در خانمهای یایسه بهتر است هر ماه در تاریخ مشخصی ( مثلاً اولین روز هر ماه ) پستانهای خود را معاینه کنند.

در خانمها در سن باروری هر سه سال و پس از یایسگی هر ساله باید توسط پزشک معاینه پستان انجام شود.

راههای جلوگیری از سرطان سینه

ماموگرافی روش غربالگری سرطان پستان است. تمامی خانمها بعد از 40 سالگی باید ماموگرافی انجام دهند. و سپس هر یک تا دو سال یکبار بهتر است ماموگرافی تکرار شود.

در ضمن باید در نگهداری ماموگرافی انجام شده دقت کنید چون برای متخصصین رادیولوژی ، مقایسه تصاویر ماموگرافی و بررسی تغییرات در طی یک یا دو سال به تشخیص دقیقتر ضایعه کمک خواهد کرد.

در بعضی از خانمها با توجه به معاینه، یا سابقه خانوادگی  یا اختلالاتی که احتمال سرطان سینه را بالا می‌برند ممکن است از 35 سالگی ماموگرافی انجام شود.

ولی در بقیه افراد زیر 40 سال خط اول بررسی مشکلات پستان ، سونوگرافی می‌باشد. سونوگرافی روش غربالگری این بیماری نیست ولی در تشخیص کیست پستان روش خوبی هست.

از  ام ار ای (  MRI ) پستان نیز در صورت صلاحدید پزشک برای کمک به تشخیص استفاده میشود.

اگر در هر موردی فکر می کنید علائمی دارید و نگران هستید با شماره های مطب تماس گرفته و اولین وقت مشاوره با خانم دکتر را رزرو کنید