زگیل تناسلی بافت گوشت مانندی است که در نواحی اندام‌های تناسلی دیده می‎شود. این عارضه بواسطه عفونتی که از طریق ویروس پاپیلومای انسانی ( HPV) ایجاد می‌شود، بروز می‌کند.

ویروس پاپیلومای انسانی منجر به زگیل تناسلی میشود. برای درمان  این  ویروس، درمان دارویی وجود ندارد. اما می‌توان زگیل‌های ناشی از آن را به روش‌های مختلف از بین برد. برای این منظور لازم است به متخصص مراجعه نمایید.

واکسن hpv

به زگیل‌های تناسلی اصطلاحا  condylomata acuminata   نیز گفته می‎شود. آنها می‎توانند به صورت تکی و یا گروهی بر روی پوست ظاهر شوند. از نظر سایز کوچک هستند و قطر آنها به 5 میلی‌متر و حتی کمتر نیز خواهد رسید. اما برخی افراد انواع بزرگتری را نیز تجربه کرده‌اند.

از نظر رنگ می‌توان گفت، شبیه پوست بوده و یا کمی تیره‌تر از آن به نظر می‎رسند. آنها بر روی پوست و غشاهای مخاطی در ناحیه تناسلی یا مقعدی ایجاد می‌شوند.

زگیل تناسلی در کدام نواحی رشد می کند؟

زگیل تناسلی در مردان در نواحی بیضه، آلت تناسلی، مقعد و کشاله ران دیده می‎شود. در زنان این عارضه در روی لبیای بزرگ،  دهانه رحم، سطح درونی واژن و اطراف مقعد بروز می‌کند. آنها دردناک نیستند، اما همراه با خارش، سوزش، قرمزی و خونریزی خواهند بود.

زگیل‌های تناسلی می‎توانند در دهان، گلو، لب و زبان نیز ظاهر شود. این مشکل زمانی پیش می‎آید که مایعات فرد آلوده در تماس با این نواحی باشند مانند رابطه جنسی دهانی ( اورال )

بیماری HPV همیشه علائمی از خود نشان نمی‎دهد. ممکن است فرد به این بیماری مبتلا باشد، اما خبری از زگیل تناسلی نباشد. زمانی که زگیل ظاهر می‌شود ممکن است سه هفته، چند ماه و حتی سالها از ابتلای فرد به عفونت HPV گذشته باشد.

درمان زگیل تناسلی

نکته مهم در مورد ویروس HPV این است که دارای انواع بسیار مختلفی بیش از 100نوع است. به دو نوع کم خطر و پرخطر تقسیم میشود. انواع ۶ و ۱۱ که کم خطر هستند باعث ایجاد ضایعه زگیل تناسلی میشوند .

و انواع پرخطر به خصوص انواع۸۱,۶۱ در صورتی که ایمنی بدن نتواند آنها را از بین ببرد بعد از چندین سال باعث سرطان در خانمها و آقایان میشود. همه آنها منجر زگیل‌های تناسلی و یا سرطان نخواهند شد.

برای جلوگیری از بروز این بیماری پزشکان به افراد توصیه می‎کنند تا رابطه جنسی کنترل‌شده‌ایی داشته باشند و از رفتارهای پرخطر پرهیز نمایند. استفاده از کاندوم و پرهیز از رابطه جنسی مقعدی و دهانی خطر ابتلا به این بیماری را کاهش خواهد داد.

حتما بخوانید   درمان کیست تخمدان درکرج+فیلم

در هر صورت اگر جزء آن دسته از افرادی هستید، روابط جنسی متعددی را تجربه کرده‎‎اید، لازم است تا آزمایش‎های مربوط به آن را انجام دهید. چنانچه ناقل باشید، به راحتی می‎توانید آن را به شریک جنسی خود منتقل کنید. درصد سرایت این بیماری بسیار بالا است.

در صورتیکه به نحوی با مایعات فرد آلوده در تماس باشید، به احتمال 60 درصد به این بیماری مبتلا خواهید شد.

تصویر زنی که از زگیل تناسلی نگران است

زگیل تناسلی چه علائمی دارد؟

همانطور که ذکر شد، زگیل تناسلی در ناحیه اندام‌های تناسلی رشد می‎کند، با این حال ممکن است در نقاطی رشد کنند که با چشم دیده نشوند و یا آنقدر کوچک باشند که با چشم دیده نشوند. از شایع‎ترین نشانه‌های آن به موارد زیر اشاره شده است:

تورم‎های کوچک گوشتی در ناحیه تناسلی که به رنگ قهوه‎ای یا صورتی هستند. چنانچه زگیل‎ها در کنار هم قرار داشته باشند، شکلی شبیه گل کلم به خود می‎گیرند.

• سوزش
  • ترشحات واژن
  • خارش
  • خونریزی هنگام نزدیکی
تصویر کاندوم یکی از راههای جلوگیری از زگیل تناسلی

چه عواملی ریسک ابتلا به این عارضه را افزایش می دهد؟

معمولا HPV و زگیل تناسلی در افرادی که از نظر جنسی فعال و بی‎پروا هستنند، بیشتر دیده می‎شود. همچنین این بیماری افرادی را که از نظر سیستم ایمنی ضعیف هستند، بیشتر از دیگران تحت تاثیر قرار خواهد گذاشت.

در افراد سیگاری نیز احتمال اینکه ویروس در بدن آنها باقی بماند و سیستم ایمنی نتواند آن را دفع کند بیشتر میشود.

ابتلا به سایر بیماری های جنسی و مقاربتی نیز خطر ابتلا به این بیماری را افزایش خواهد داد. همچنین آن دسته از افرادی که در کودکی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‎اند، در معرض ابتلا به این بیماری قرار خواهند داشت.

در خانمهایی که زگیل تناسلی دارند بهتر است از قرصهای جلوگیری از بارداری استفاده نکنند چون احتمال باقی ماندن ویروس در بدن بیشتر میشود.

زگیل تناسلی و درمان آن

زگیل تناسلی چگونه تشخیص داده می شود؟

در مرحله اول برای تشخیص زگیل تناسلی، پزشک متخصص شرح حال کاملی از فعالیت جنسی بیمار دریافت خواهد کرد. در طی آن باید بدون احساس شرم و خجالت جزئیات روابط جنسی خود را  در اختیار او قرار دهید.

در طی آن باید به پزشک بگویید که آیا رابطه مقعدی و دهانی داشته‌اید یا خیر؟ آیا هنگام مقاربت از کاندوم استفاده شده است یا خیر؟

آیا با پارگی کاندوم مواجه شده‎اید؟ آیا روابط جنسی متعددی داشته‌اید و یا در ارتباط با فردی بوده‎اید که او روابط پرخطر داشته است؟

آیا سابقه تجاوز داشته‎اید؟ آیا شریک جنسی شما زگیل تناسلی داشته یا نه؟ پاسخ صحیح به این سوالات به پزشک کمک می‎کند تا درک بهتری از وضعیت شما  داشته باشد.

حتما بخوانید   درمان ناباروری با آی وی اف IVF

پس از آن پزشک برای بررسی بیشتر اقدام به معاینه فیزیکی خواهد کرد. زگیل‌های تناسلی می‌توانند در اعماق بدن زن رشد کنند، به همین دلیل معاینه لگنی انجام خواهد شد. گاهی اوقات پزشک برای بهتر دیدن زگیل، از یک محلول اسیدی ملایم نیز استفاده خواهد کرد.

تست پاپ اسمیر به همراه تست تعیین  HPV   ( HPV Typing)نیز برای بررسی انواع کم خطر و پرخطر HPV  تجویز می‌شود. نمونه‌گیری در مطب پزشک انجام خواهد شد و بیمار دردی را حس نخواهد کرد. انجام این آزمایش برای تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم  و یا مراحل اولیه ناشی از   HPV  پیشنهاد می‌شود.

کولپوسکوپی چیست ؟

کولپوسکوپی دیدن دهانه رحم ( سرویکس ) با کمک دوربین و بزرگ نمایی می‌باشد و یک اقدام سرپایی می‌باشد  و درد ندارد ولی اگر  از پشت دوربین ضایعه ای در دهانه رحم مشاهده شود باید نمونه برداری یا بیوپسی انجام داد که این نمونه برداری میتواند دردناک باشد و بعد از آن نیاز  به استفاده از مسکن می‌باشد.

در چه افرادی کولپوسکوپی لازم میشود :

۱- در معاینه لگنی دهانه رحم ظاهر غیرطبیعی یا زخم داشته باشد.

۲- جواب پاپ اسمیر مشکل داشته باشد.

۳- ابتلا  به انواع پرخطر HPV   به خصوص انواع  ۶۱,۸۱

۴- ترشح های واژینال  مقاوم به درمان

راههای جلوگیری از زگیل تناسلی چیست ؟

زگیل تناسلی چگونه درمان می شود؟

زگیل تناسلی با مراقبت و مصرف داروهای خاص مانند انواع کرم و لوسیون‎ها از بین می‎روند، اما احتمال بازگشت آنها وجود دارد. این امر به این دلیل است که درمان موثری برای رفع عفونتی که منجر به آنها می‎شود، وجود ندارد.

در صورتیکه سیستم ایمنی تان  قوی باشد ، ورزش کنید و رژیم غذایی سالم داشته باشید ، سیگار نکشید و استرس نداشته باشید در ۰۸ درصد موارد در عرض دو سال ایمنی بدن خودش این ویروس را از بین میبرد و فقط در بیست درصد موارد این ویروس در بدن باقی مانده و میتواند  منجر به سرطان در سالهای بعد شود.

برای شروع درمان لازم است بدانید که این نوع از زگیل‌ها، با زگیل‌های معمولی که در نواحی دیگر بدن رشد می‎کنند، کاملا متفاوت بوده و نمی‎توانید از روش‎های درمانی مشابه استفاده نمایید. برای این منظور حتما لازم است به متخصص مراجعه نمایید.

حتما بخوانید   ناباروری آقایان و اختلالات هورمونی

برای درمان زگیل‎ تناسلی درکرج بسیاری از همکاران از داروهای موضعی استفاده می کنند. این داروها به طور مستقیم بر روی آنها استعمال می‎شود. برای این منظور باید هفته ‎ها از آن استفاده نمایید.

دیگر روش های درمان زگیل های تناسلی

کرایوتراپی روشی دیگر برای درمان آنها هستند. در این روش از نیتروژن مایع استفاده خواهد شد. این امر منجر به ایجاد تاول در اطراف زگیل شده و در نهایت آنها را از بین خواهد برد.

ممکن است متخصص از روش الکتروکوتر استفاده نماید. در این روش جریان الکتریکی منجر به از بین رفتن زگیل‌های تناسلی خواهد شد. برای این منظور از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود.

پرتوهای لیزر نیزبرای از بین بردن آنها مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

روش دیگر استفاده از پلاسمای گرم می‌باشد.

در صورتی که بیمار، به روش‌های غیر جراحی پاسخ ندهد، جراحی به عنوان شیوه‌ایی موثر پیشنهاد خواهد شد. در طی آن جراح از بی‌حسی موضعی استفاده خواهد کرد. به همین دلیل در هنگام عمل دردی حس نخواهد شد، اما پس  از اینکه داروهای بی‎حسی اثر خود را از دست می‎دهند، بیمار به مدت چند روز تحریک و درد را تجربه خواهد کرد. به همین دلیل احتمالا مصرف داروهای مسکن تجویز خواهد شد.

فرآیند درمان به زمان نیاز دارد. به همین دلیل ممکن است هفته‎ها و ماه‌ها با آن درگیر باشید. گاهی اوقات نیز لازم است از بیش یک روش استفاده شود.

جلوگیری از زگیل تناسلی با کاندوم

آیا با روش های خانگی می توان آن  را درمان کرد؟

زگیل تناسلی بیماری نیست که بخواهید با استفاده از روش‌های خانگی اقدام به درمان آنها نمایید. البته این روش‌ها می‎توانند به شما کمک کنند تا روند درمان بهتر انجام شود، اما هرگز به تنهایی قادر به رفع مشکل نخواهند شد.

گاهی اوقات استفاده خودسرانه از داروها، باعث بدتر شدن شرایط می‎شود. چنانچه به این بیماری مبتلا هستید، فرصتی برای خجالت کشیدن و شرمساری ندارید، در حال حاضر هیچ چیزی به اندازه حفظ سلامتی شما مهم نیست.

آنچه را  که اتفاق افتاده است، پشت سر گذاشته و برای داشتن بدنی سالم عزم خود را جزم کنید.

شما می توانید سوالات خود را در زیر همین پست بنویسید . خانم دکتر مریم غلامپور جراح و متخصص زنان در کرج به سوالات شما پاسخ می دهند

5/5 (1 Review)

بیماری های زنانوبلاگ