بیماری های جنسی و یا مقاربتی، به اختصار  STD یا STI نامیده می‌شوند. این دسته از بیماری‎ها  معمولا از طریق روابط جنسی از فردی به فرد دیگر انتقال می‎یابند.

راه انتقال می‎تواند از طریق رابطه جنسی دهانی ( اورال) ، واژنی و یا مقعدی باشد. به منظور کاهش ریسک ابتلا به این بیماری‌ها توصیه می‎شود تا اولا رابطه جنسی در چارچوب خانواده باشد و در طی روابط جنسی به نکات ایمنی و بهداشتی توجه شود.

بیماری های جنسی

این امر برای آن دسته از افرادی که روابط جنسی پرخطر و متعددی دارند، از اهمیت بیشتری برخوردار است. به همین دلیل استفاده از کاندوم بسیار توصیه میشود.

بیماری‎های STD  هم از طریق رابطه جنسی با فرد آلوده و هم از طریق خون منتقل میشوند. این امر به آن معنا است که این بیماری‎ها با توجه به نوعی که دارند می‎توانند از طریق سوزن‎های آلوده نیز انتقال یابند مانند استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی ، یا آلودگی کادر درمان در حین اعمال جراحی.

همچنین انتقال این بیماری از مادر به نوزاد در دوران بارداری و یا از طریق انتقال خون نیز امکان‌پذیر است.

درمان بیماری های جنسی در کرج

بیماری هایی که علامت خاصی از خود بروز نمید هند

برخی از انواع بیماری‌های جنسی همیشه با علامت خاصی بروز نمی‌کنند.

اچ آی وی یا ایدز ، کلامیدیا ،تبخال دستگاه تناسلی( هرپس تناسلی)،

زگیل تناسلی(HPV) ، سوزاک ، برخی از انواع هپاتیت( B,C) ، سفلیس و تریکومونیازیس  از جمله این بیماری‎ها هستند.

تشخیص زودهنگام آنها تاثیر بسزایی در درمان خواهد داشت. در برخی موارد شدت بیماری تا حدی است که بیمار را با عوارض جدی مواجه خواهد کرد.

علائم بیماری‌های جنسی با یکدیگر متفاوت است، اما به طور کلی می‎توان به نشانه‎های زیر اشاره کرد:

• درد و ناراحتی هنگام برقراری رابطه جنسی
  • درد و ناراحتی هنگام تخلیه ادرار
  • وجود زخم، برجستگی و یا بثورات پوستی در ناحیه آلت تناسلی، مقعد، باسن، دهان، بیضه‌ها و ران‎ها.
  • وجود ترشح و یا خونریزی غیر معمولی از آلت تناسلی
  • احساس درد در بیضه‌ها همراه با تورم آنها

علائم بیماری های منتقله از راه جنسی در زنان

از نشانه‎های بیماری‌های جنسی در زنان موارد زیر بیان شده است:

• درد و ناراحتی هنگام برقراری رابطه جنسی و هنگام تخلیه ادرار
  • ترشح و خونریزی غیر طبیعی از واژن
  • احساس خارش و سوزش در ناحیه اندام‌های تناسلی
  • زخم یا ضایعه پوستی
تصویر زنی که از زگیل تناسلی نگران است

انواع بیماری های منتقله از راه جنسی

سوزاک

سوزاک به عنوان یکی از بیماری‌های منتقله از راه جنسی معرفی شده است. این بیماری زنان و مردان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. باکتری این عفونت در مجرای ادرار، راست روده ،گلو و دهانه رحم رشد کرده و تکثیر می‌شود.

علائم سوزاک  در مردان

• ادرار دردناک
  • وجود ترشحات چرکی از آلت تناسلی
  • درد و تورم در بیضه

علائم سوزاک در زنان

• افزایش ترشحات واژن
  • ادرار دردناک
  • خونریزی غیر طبیعی از واژن در بین دو سیکل قاعدگی و یا پس از آمیزش
  • وجود درد در ناحیه شکم و لگن

راه های انتقال سوزاک

این بیماری از طریق ارتباط جنسی دهانی، مقعدی و واژنی منتقل خواهد شد. همچنین مادر آلوده نیز می‎تواند، بیماری را به نوزاد انتقال دهد.

تاثیر سوزاک در سایر نقاط بدن

سوزاک می‎تواند رکتوم را نیز درگیر کرده و باعث ایجاد خارش و ترشحات چرکی از راست روده شود. همچنین ممکن است بیمار خونریزی از مقعد را تجربه کند.

این بیماری بر روی چشم‌ها نیز تاثیر گذاشته و منجر به ترشحات چرکی و درد در آنها خواهد شد.

عفونت گلو  و تورم غدد لنفاوی گردن نیز با بروز این بیماری انتظار می‎رود.

کلامیدیا

از دیگر انواع بیماری های جنسی می‎توان به کلامیدیا اشاره کرد که توسط نوعی باکتری ایجاد می‎شود. بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، نشانه‌های خاصی را تجربه نخواهند کرد. از رایج‎ترین علائم آن در زنان و مردان می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

• درد و ناراحتی هنگام برقراری رابطه جنسی و ادرار
  • وجود ترشحات سبز و یا زرد رنگ از آلت تناسلی مردان و واژن در زنان
  • درد در ناحیه زیر شکم
حتما بخوانید   هیستروسکوپی در کرج

در مواردی که بیماری درمان نشود، بروز عوارض زیر نیز دور از انتظار نخواهد بود:

• عفونت مجاری ادراری، بیضه‎ها و پروستات
  • بروز بیماری‎های التهابی لگن
  • ناباروری

انتقال این بیماری در دوران بارداری از مادر به جنین وجود دارد. در این صورت نوزاد در معرض ابتلا به بیماری‎های زیر قرار خواهد گرفت:

• عفونت چشم
  • نابینایی
  • ذات‎الریه

راه های انتقال کلامیدیا

ارتباط جنسی دهانی، مقعدی و واژنی

علائم و درمان بیماری های جنسی

سفلیس

از دیگر انواع بیماری‌های منتقله از راه جنسی به سفلیس اشاره شده است. این بیماری با رشد و تکثیر نوعی باکتری به نام Treponema pallidum ایجاد می‎شود. به طور کلی این بیماری از با یک زخم در ناحیه دستگاه تناسلی، دهان و یا راست روده آغاز خواهد شد.

این زخم بدون درد بوده و از این لحاظ بیمار، چیزی را حس نخواهد کرد. در صورتی که این بیماری به درستی درمان نشود، باعث  بروز آسیب به سایر قسمت‎های بدن مانند قلب و مغز خواهد شد.

این بیماری از طریق مادر آلوده به جنین انتقال خواهد یافت.تظاهرات این بیماری مقاربتی به صورت چند مرحله میباشد ، به همین دلیل علائم در هر مرحله می‎تواند متفاوت باشد.

اما مراحل ممکن است با هم تداخل داشته باشند و علائم همیشه به همان ترتیب اتفاق نمی‌افتند. ممکن است به سفلیس آلوده شده باشید و سالها هیچ علائمی را مشاهده نکنید.

علائم اولیه سیفلیس

از اولین نشانه‎های سیفلیس یک زخم کوچک است که  اصطلاحا به آن شانکر  ( chancre  )گفته می‎شود. این زخم در محلی که باکتری به بدن وارد شده، ظاهر خواهد شد. اکثر افراد آلوده به سفلیس فقط با یک مورد  از این زخم‎ها مواجه هستند. با این حال برخی دیگر با چندین زخم مواجه خواهند شد.

زخم‎های شانکر معمولاً حدود سه هفته پس از ورود باکتری به بدن  ایجاد می‎شوند. بیشتر موارد  افراد مبتلا به سفلیس متوجه این زخم‌ها  نخواهند شد چرا که معمولاً بدون درد  بوده و ممکن است در ناحیه واژن یا رکتوم پنهان شده باشند. گاهی اوقات شانس با بیمار یار است و زخم  در طی سه تا شش هفته به خودی خود بهبود می‎یابد.

حتما بخوانید   سرطان سینه و علائم آن

علائم ثانویه سیفلیس

پس از چند هفته از بروز زخم‌های این بیماری جنسی، بیمار با بثورات پوستی مواجه خواهد شد که  معمولا از تنه آغاز می‎شود. با پیشرفت بیماری، بثورات پوستی در سراسر بدن دیده می‎شوند. آنها با سوزش و یا خارش همراه نیستند.

از دیگر علائم  و عوارض این بیماری می‌توان به دردهای عضلانی، گلودرد، تورم غدد لنفاوی و ریزش مو اشاره کرد. این علائم و نشانه‎ها ممکن است طی چند هفته ناپدید شوند و یا به طور مکرر تا یک سال بروند و بیایند.

چنانچه بیماری در این مرحله به درستی درمان نشود، فرد یا سفلیس نهفته مواجه خواهد شد. مرحله نهفته می‎تواند سالها طول بکشد.  افراد آلوده به سفلیس که تحت درمان قرار نمی‌گیرند ، دچار عوارضی می‌شوند که به آن سیفلیس دیررس (سوم) می‌گویند.

در مراحل آخر ، این بیماری ممکن است به مغز، رگ‌های خونی، کبد، اعصاب، چشم‌ها ، قلب، استخوان‌ها و مفاصل آسیب برساند. این مشکلات ممکن است سالها پس از عفونت اصلی و درمان نشده رخ دهد.

ویروس پاپیلومای انسانی HPV یا زگیل تناسلی

از ویروس پاپیلومای انسانی HPV یا زگیل تناسلی ، به عنوان یکی از شایع‎ترین بیماری‌های منتقله از راه  جنسی یاد می‎شود. باید بدانید که انواع بسیار مختلفی از این ویروس وجود داشته  که به دو دسته کم خطر و پر خطر تقسیم میشوند و تنها انواع پرخطر ویروس  زمینه را برای بروز سرطان مهیا خواهد کرد.

بیش از 100 نوع این ویروس شناسایی شده است.

این بیماری از طریق تماس با پوست و  مخاط فرد آلوده منتقل خواهد شد. پس باید توجه داشت که در صورت وجود زگیل تناسلی استفاده از کاندوم نمی‌تواند از انتقال جلوگیری کند.قدرت سرایت این بیماری بسیار زیاد است. به طوریکه اگر با فرد آلوده در تماس باشید، به احتمال 60 درصد به آن مبتلا خواهید شد.

راه حل درمانی شناخته‎شده‎ایی برای ویروس زگیل تناسلی وجود ندارد ولی با  روش‎های موجود ضایعه و عوارض آن  کنترل میشوند.