آیا فیبروم رحم یا میوم خطرناک است؟

فیبروم رحم تومورهایی هستند که از سلول‌های عضلانی صاف و بافت همبند فیبری ساخته شده‌اند. ممکن است آنها را با نام لیومیوما و یا میوم نیز بشنوید. آنها در رحم ایجاد می‌شوند. گفته می‌شود تا ۵۰ درصد زنان بالای ۳۵ سال در سونوگرافی فیبروم گزارش میشود.

همه آنها از خود علائمی را نشان نمی‎دهند. به همین دلیل افراد زیادی نسبت به وجود آن بی‌اطلاع هستند.

در بیشتر مواقع بررسی سایر بیماری‎ها منجر به کشف آنها خواهد شد.  بسیاری از زنان، از این موضوع نگران هستند که میوم زمینه را برای بروز سرطان مهیا کند. در این رابطه باید بدانید که آنها در بیشتر وارد خوش خیم بوده و درمان می‎شوند. در واقع باید گفت فیبروم های سرطانی بسیار نادر هستند.

فیبروم رحم و خطرات آن

برای  فیبروم‌ها اندازه مشخصی در نظر گرفته نمی‎شود، حتی سرعت رشد آنها در افراد متفاوت است. آنها می‌توانند به اندازه یک نخود باشند وتا بزرگی یک هندوانه رشد داشته باشند. در این حالت رحم آنقدر بزرگ و منبسط خواهد شد که به اعضا داخل شکم مثل روده ها و مثانه و حتی قفسه سینه فشار میاورد.

همچنین فرد با اضافه وزن نیز مواجه می‎شود. نمی‌توان به تعداد خاصی از فیبروم در رحم اشاره کرد، ممکن است با بیش از یک فیبروم مواجه باشید. بروز فیبروم رحم معمولا در سنین باروری شایع است.

فیبروم رحم

چند نوع فیبروم رحم وجود دارد؟

فیبروم اینترامورال

این فیبروم‎های در دیواره رحم مشاهده می‎شوند. گفته می‎شود همه فیبروم‎ها در ابتدا  از این نوع هستند. رشد آنها سبب ایجاد کشش در دیواره رحم خواهد شد. علت بروز آن دقیقا مشخص نیست. پزشکان بر  این باور هستند که فیبروم از سلول‎های عضلانی غیر طبیعی در لایه میانی رحم بوجود می‌آیند.

استروژن، هورمون زنانه‎ایی است که به رشد و تکثیر آنها کمک می‎کند. این نوع از میوم‎ها می‎تواند علائم خفیف تا شدید داشته باشند. از جمله آنها به موارد زیر اشاره شده است:

  • درد در ناحیه لگن و کمر
  • سیکل‌های قاعدگی سنگین و طولانی
  • خونریزی در بین دو سیکل قاعدگی

فیبروم ساب سروزال

این نوع از فیبروم‌ها در قسمت خارجی رحم در ناحیه شکمی و حفره لگن تشکیل شده و رشد می‎کنند. گاهی اوقات آنها به قدری بزرگ می‎شوند که ناحیه شکمی از یک طرف، بزرگتر به نظر خواهد رسید. آنها نیز مانند دیگر انواع میوم‌ها می‎توانند سایزهای کوچک و بزرگی داشته باشند. از جمله علائم آن می‎توان به نفخ  و یا احساس پری مثانه اشاره کرد. این موضوع سبب می‎شود تا تکرر ادرار و اختلالات مربوط به آن را تجربه نماید.

آیا فیبروم رحم خطرناک است ؟

فیبروم ساب موکوزال

این نوع از فیبروم‎ها معمولا در لایه عضلانی میانی و آندومتر رحم بوجود می آیند. بروز آنها چندان شایع نیست. از جمله علائم شایع آن می‎توان موارد زیر بیان کرد:

دوره‌های شدید عادت ماهانه

کم خونی شدید.

این امر به دلیل طولانی بودن سیکل قاعدگی رخ می‎دهد. از آنجا که شدت خونریزی شدید است، فرد در معرض کم خونی نیز قرار می‎گیرد.

حتما بخوانید   هیستروسکوپی در کرج

این فیبروم‌ها زمینه را برای ناباروری،  سقط جنین و زایمان زودرس نیز فراهم خواهند کرد.

  • وجود درد در ناحیه لگن و کمر
  • احساس خستگی و سرگیجه
  • خونریزی در دوران یائسگی

برای این فیبروم سه درجه تعیین شده است:

گرید صفر : فیبروم کاملا درون حفره رحم قرار گرفته است.
گرید یک بیش از پنجاه درصد میوم به داخل حفره آندومتر برجسته شده است.
گرید دو : کمتر از پنجاه درصد فیبروم به سمت حفره رحمی می‌باشد و قسمت بیشتر فیبروم داخل لایه عضلانی رحم قرار دارد.

 فیبروم رحم پایه دار

فیبروم‎های ساب سروزال، می‎توانند باعث ایجاد ساقه  و یا پایه باریک شوند. پزشکان به طور دقیق نمی‎توانند علت بروز آن را توضیح دهند. آنها بر این باور هستند که فاکتورهایی مانند وراثت و تغییرات هورمونی در بروز این بیماری دخیل هستند. بنابراین بروز آن، در زنانی که در سابقه خانوادگی آنها فیبروم دیده می‎شود، بیشتر است.

۴ باور غلط در مورد فیبروم رحم

علت اصلی بروز فیبروم رحم چیست؟

همانطور که ذکر شد، به طور دقیق نمی‎توان گفت چه عواملی باعث بروز این بیماری در زنان می‎شود. به طور کلی فاکتورهای زیر در ایجاد آن دخیل هستند:

تغییرات ژنتیکی: گفته می‎شود تغییراتی که در ژن‌ها رخ می‌دهد، زمینه را برای بروز این بیماری فراهم خواهند کرد.

تغییرات هورمونی از دیگر دلایل بروز فیبروم رحمی به شمار می‌آیند. محققان بر این باور هستند که هورمون‎های استروژن و پروژسترون، بر تشکیل و رشد میوم موثر هستند. این هورمون‎ها در سیکل قاعدگی نقش داشته و رحم را برای باروری حاضر می‌کنند.

حتما بخوانید   9علامت مهم سرطان رحم

از بارداری به عنوان یکی از دلایل رشد میوم یاد می‎شود. علت آن به تغییرات هورمونی باز می‎گردد. میزان تولید استروژن و پروژسترون در این دوران بیش از حالت طبیعی است، به همین دلیل، با رشد بیشتر آنها مواجه خواهید شد.

فیبروم رحمی منجر به چه عوارضی می شود؟

در حالت کلی بروز میوم نمی‎تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد. از آنجا که اینگونه  از زنان دوره‌های طولانی  و شدید سیکل قاعدگی را تجربه می‌کنند، احتمالا با کم خونی و عوارض ناشی از آن مواجه خواهند شد. برای مثال آنها پوستی رنگ پریده داشته و یا بدون دلیل خاصی احساس خستگی و گیجی دارند.

در موارد بسیار نادر ممکن است به تزریق خون نیاز داشته باشند.

آیا می توان از بروز فیبروم رحم جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از فیبروم رحم ، نمی‎توان راهکار خاص و ویژه‌ایی را پیشنهاد کرد و در واقع باید گفت نمی‎توان از بروز آن جلوگیری کرد. اما توجه به چندین فاکتور، می‌تواند احتمال بروز آنها را کاهش دهد. برای مثال از بانوان درخواست می‌شود تا سبک زندگی سالمی داشته باشند.

به رژیم غذایی خود دقت کرده و سعی کنند از غذا و میوه‎های تازه استفاده نمایند. وجود یک بشقاب سبز در رژیم‌های غذایی توصیه شده است. 

فیبروم رحم چگونه تشخیص داده می شود؟  

برای تشخیص میوم، معمولا از معاینه فیزیکی شکم و لگن استفاده خواهد شد. در طی آن پزشک متخصص، متوجه وجود یک توده سفت و نامنظم می‎شود که معمولا بدون درد هستند. برای تایید تشخیص و رد سایر مشکلات احتمالی، از ابزارهای تصویربرداری پزشکی نیز استفاده خواهد شد.

ساده‎ترین نوع تصویربرداری، سونوگرافی است. سونوگرافی می‌تواند شکمی و یا واژینال باشد. این روش تشخیصی دقیق بوده و به ندرت در آن اشتباهی رخ می‌دهد.

در صورتیکه نیاز باشد، ممکن است پزشک تصویربرداری MRI را نیز تجویز نماید. در طی آن از امواج الکترومغناطیسی استفاده خواهد شد. با استفاده از آن فیبروم و آدنومیوز به درستی تشخیص داده خواهند شد.

تست‌های دیگری نیز در این زمینه وجود دارند:

  • هیستروسالپنگوگرام HSG : منظور از آن همان عکس رنگی رحم است.
  • هیسترو سونو گرام: از شیوه‌های نوین سونوگرافی از لگن و رحم است.
  • لاپاراسکوپی
  • هیستروسکوپی

فیبروم رحم چگونه درمان می شود؟

برای درمان فیبروم رحمی در ابتدا سعی می‎شود با پایش وضعیت آن را کنترل کرد. برای مثال ممکن است ورزش‎هایی نظیر یوگا و یا ماساژ درمانی به شما پیشنهاد شود.  ورزش‎هایی مانند یوگا به کنترل استرس و کاهش وزن کمک خواهند کرد.

تغییرات رژیم غذایی نیز در درمان آنها موثر هستند، در این راستا از بیمار درخواست می‌شود تا میزان مصرف گوشت و غذاهای پرکالری را کاهش داده و به جای آن از ماهی، سبزی و میوه‌های تازه استفاده نمایند.

در مراحل بعدی ابتدا سعی می‎شود با مصرف دارو اقدام به درمان شود. در غیر این صورت از روش  جراحی لاپاراسکوپی وهیستروسکوپی ( برای میوم های داخل حفره رحمی ) ، میومکتومی و یا حتی هیسترکتومی ( خارج کردن رحم) استفاده خواهد شد.

شما می توانید سوالات خود را در این مورد در قسمت کامنت های همین صفحه بنویسید . خانم دکتر غلامپور به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

همچنین جهت رزرو وقت حضوری با شماره های مطب تماس بگیرید .

فیبرم تومور خوش‌خیم ازجنس عضلات صاف جدار رحم است. نامهای دیگر آن لیومیوم یا میوم است و براساس محل در داخل رحم نامگذاری می‌شوند:

1- ساب موکوزال

2- اینترامورال

3- ساب سروزال

میوم ساب موکوزال در زیر مخاط آندومتر قرار دارد و به داخل حفره‌ی رحم برجسته می‌شود. فیبروم اینترامورال کاملاً درون میومتر قرار دارد. فیبرمهای ساب سروزال در سمت خارجی رحم زیر پوشش سروز به طرف داخل حفره‌ی شکم رشد می‌کنند. فیبرمهای ساب موکوزال وساب سروزال ممکن است پایه دار (pedunculated) باشند 

فیبرمهای اینترامورال و ساب موکوزال معمولاً خونروی غیر طبیعی رحمی ایجاد می‌کنند. انواع اینترامورال و ساب سروزال به طور معمول درد لگن و پشتی واحساس سنگینی و فشار عمومی ایجاد می‌کنند.

اپیدمیولوژی:

همه‌ی زنان درمعرض ابتلا به فیبرم هستند، این توده‌ها شایع‌ترین تومورهای دستگاه ژنیتال زنان بوده و در 20 تا 25 درصد زنان در سنین بارداری مشاهده می‌شوند. در حال حاضر فیبرومها شایع‌ترین علت هیسترکتومی در زنان در بسیاری از کشورها به شمارمی‌روند. درآمریکا به طور تقریبی 200.000 مورد در هر سال هیسترکتومی به علت فیبروم انجام می‌شود. اضافه براین بسیاری از بیماران علامت‌دار هستند اما هیسترکتومی را به عنوان درمان نمی‌پذیرند.

پاتوفیزیولوژی:

عامل ایجاد رشد فیبروم هنوز مشخص نیست. رشد لیومیومها بعد از منارک شروع شده و بعد از منوپوز کاهش می‌یابد. تصور می‌شود رشد این توده‌ها وابسته به هورمون ‌استروژن است. اما عامل اولیه‌ی ایجادشان ناشناخته است. احتمالاً تعامل هورمونهای مختلف و فاکتورهای رشد که هنوز به خوبی شناخته نشده‌اند در این امر دخیل است. سرعت رشد فیبروم نیز به استروژن و پروژسترون و دیگر هورمونها وابسته است. این سرعت رشد فیبروم در میان زنان به شدت متغیر است و علت دقیق این تنوع نامشخص است. این مسأله، پیش‌بینی رفتار فیبرومها را بسیار مشکل می‌سازد. اکثر میومها بدون علامت‌اند و تنها 10 تا 20 درصد زنان مبتلا علامت دار می‌شوند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 95 میانگین: 4]

54 دیدگاه

  • سلام خانم دکتر من 39 ساله هستم و ماه پیش بخاطر لکه بینی که فکر میکردم پریوده و درد کشاله ران سمت چپ و ریزش مو چکاب دادم از انجا که سابقه روماتیسم مفصلی دارم و الان در حال حاضر دارویی نمیخورم(4 سال پیش دارو مصرف میکردم و 6 هفته باردار بودم که مجبور به سقط شدم) و بعد اون بارداری روماتیسم خوب شد. برا سونوگرافی اقدام کردم و میوم ساب سروزال به ابعاد 61*37 در لترال چپ رحم و فوکال ادنومیوما با ابعاد 21*18 مجاور لایه خلفی آندومتر در فوندوس رحم دیده شده
    میخواستم بدونم خطرناکه و نیاز به جراحی داره؟ و آیا امکان بارداری با این فیبر رو دارم

  • سلام من تاحالا بچه دار نشدم اقدام کردم سونو انجام دادم سالم بودم گفتن بعد 3ماه دوباره سونو بده دارو دادن مصرف کردم سنو بعدی ک رفتنم گفتن میوم اینترامورال دارم10mm من ایا باردار میشم یا نه؟ جلوگیری کنم ضرر داره یا نه

  • سلام وقت بخیر
    من ۳۳ ساله سن دارم، تازه ۱۹ فرودین چون جنین رشد نکرده بود سقط کردم، بعدش رفتم سونوگرافی این نتیجه رو گفته
    فیبرروم ساب سروزال تا اینترامورال خلفی به قطر 5mmدر رحم و توده هایپواکو به قطر 26mmدر ادنکس راست در درجه اول به نفع فیبروم ساب سروزال پدانکوله رویت شدند.آیا این توده خطرناکه ، برای بارداری مشکلی ایجاد نمیکنه

  • سلام خانم دکتر من دوتا فیبرم داخل حفره رحم دارم وعمل تخمک کشی انجام دادم و گفتن برا انتقال جنین باید جراحی بشم خیلی میترسم واینکه فیبرم ها میلیمتر هستند لطفا راهنمایی کنید ازعمل میترسم برا رحمم اتفاقی بیافتد توروخدا کمک کنید

  • سلام،در آزمایش س نو من بعد از ۸ روز پریود نوشته،در کنار قدامی رحم به نفع میومای ایزواکوییک دیده میشه،یک ناحیه کاهش اکو در میومتر قدامی در کناره قدامی بافت آندومتریال با حدود ۱۸_۱۹mm مشکوک به میوما دیده می شود،لطفا توضیح بدین

  • سلام خانوم دکتر دختر بیست و شش ساله ی من دو تا میوم به اندازه های هفت سانتی متر و ده سانتی متر در چپ و راست رحم داره ،
    ما ایران زندگی نمیکنیم الان دوماهه که متوجه ی این میوم ها شدیم ولی هنوز دکترهای اینجا وقت عمل به دخترم ندادن
    باید چکار کنیم؟
    ایا باعث ناباروری میشه؟

    • اندازه میومها بزرگ هست و با توجه به اندازه احتمال نیاز به جراحی زیاده هر چند محل میوم هم در تصمیم گیری مهمه . عمل اورژانسی هم نیست .

  • سلام وقت بخیر
    خانمی هستم ۴۶ ساله من مشکل میوم بزرگ ترانس مورال به ابعاد ۱۲۳+۸۴میلیمتر در قدام بادی رحم دارم و حدود ۶سال هست که اعلام‌شده رو دارم تازه رفتم سونو گرافی دادم گفتن بله درسته این میوم رو دارم
    خواستم ببینم مشکل ساز نیست که ۶ سال این مشکل رو دارم و برای درمان مشکل ساز هست؟
    و درمانش به چه صورت هست.
    ممنون میشم جواب بدید

    • اگر مشكلي نداريد مثل خونريزي غير طبيعي يا درد شكمي ميوم ترانس مورال نياز به كاري ندارد فقط هر حال بايد سونوگرافي انجام بدهيد درمان ميوم فقط جراحي است

  • سلام خانوم دکترخسته نباشیدخانومی هستم ۴۹ ساله درسونوواژینالمدرقدام تنهمیوم اینترمورال به سایز۱۳ mmمشهوداست مخاط اندومتربانمای هتروژن دیده میشودمارژین خارجی اندومترمنظم وبه خوبی قابل تفکیک ازمیومترمیباشد ولی درکاویته اندومترتصویر حداقل سه کانون پولیپ ئیدبااندازه های ۸و۸.۵و۷mm دیده می‌شود ایابایدجراحی بشم خواهشاجواب بدیدممنون

  • سلام خستە نباشید، من ۳۰ سالمە و٥ ماە پیش سونو گرفتم متوجە شدم یک میوم بە ابعاد ۲٨×٤۳ اینترامورال در دیوارە خلفی فوندس رحم و در تماس مستقیم با آندومتر. اندازە رحم ٥۰×٨٢ در برش ساژیتال، ودر برش عرضی ٥۱ میلی متر.
    مجموع ضخامتدیوارە قدامی خلفی آندومتر ۹.٤ میلی متر است.
    واینکە من الان ٤ هفتەای باردارم. خیلی نگرانم آیا مشکلی برای بارداری من پیش میاد؟

  • سلام وقت بخیر
    خانمی 46 ساله هستم زایمان اولم طبیعی و زایمان دومم سزارین بوده.
    6 سال پیش متوجه شدم که فیبروم داخل رحم دارم. اخیرا به خاطر درد پهلو و لگن به دکتر مراجعه کردم. بعد از انجام سونوگرافی، در درجه اول احتمال سنگ کلیه و در درجه دوم ، وجود فیبروم که فضای رحم تا زیر ناف رو گرفته تشخیص دادن.
    میخواستم بپرسم با این شرایط باید فیبروم رو عمل کنم و اینکه این عمل خطرناکه یا نه؟
    با تشکر

  • سلام وقتتون بخیر من 40 سالمه وفیبروم خارج از رحم دارم که اولین بارسال 9 که سنو گرافی انجام دادم اندازش9mm که دکتر گفتن چون اذیت نمیش نیاز نیست کاری انجام دید (جراحی) فقط6 ماه به6 ماه سنو رو انجام بدید ضمنا mriنیز انجام شده ک خدا روشکر مشکلی نداشتم ولی الان ک سنو مجدد انجام دادم اندازه فیبروم بزرگ شده ک منجر به بزرگتر شدن رحم شده نظر شما چیه آیا خطرناک هستش و اینکه هیچگونه دردی ندارم
    با تشکر

  • سلام دکتر
    من ۳۳ سالمه ۶ساله ازدواج کردم
    بعد از ۷ماه اقدام باردار شدم
    قبل از بارداریم یه میوم ساب سروزال به اندازه ۳۴*۲۷ میلیمتر داشتم
    تو بارداریم تو ۷هفتگی میومم به ۴۲*۴۰ رسید و قلب جنینم متوقف شد و سقط کردم. دوباره یه هفته بعد از سقط سونو دادم میوم ۳۰*۴۰ میلیمتر شده بود.
    میخوام بدونم این سقط به میمومم مربوط میشه؟ درمانش کنم واسه بارداری بعدیم؟اگه بله چه درمانی بکنم

  • سلام خسته نباشید من 45 سالمه و و مرز میان اندومتر و میومتر نا واضح میباشد ایرانو در بخش فوندال تنه رحم به ابعاد 26 در 30 میلی متر دیده شد و ضخامت اندومتر بر جسته است ودرد در مواقع زنا شوری نیز همراه هست و درد نیز در ژیژ شکم و کمر درد و پاها نیز هم دارم آیا درمان آن راحت است یا نه رحم هم بزرگ هست با تشکر

  • سلام خسته نباشی خاتم دکتر من ۴ماه پیش فیبروم‌به اندازه ۱۵سانت داشتم که عمل بازشدم حالابعد۴ماه شوند گرفتم میگن یه میام دیگه به قطر۳۴ملیمتر میباشد و۲۹سالمه میخوام باردارشم حالا مشکلی داره برا بارداریم و اینکه ۴ماه پیش عمل شدم؟

  • سلام وقتتون بخیر.من پریودی منظمی دارم.چند ماه پیش توی دو دوره پریودم مقدار زیادی لخته ی خون دیدم بعد از اون پریودیم بازم مثل قبل شد.ولی برای چکاپ که رفتم توی سونو بهم گفتن یک فیبروم با ابعاد ۸×۱/۵ mm از نوع اینترامورال در جدار فوندال رحم دارم.بهم گفتن توصیه خواهرانه من به شما اینه که زودتر برای بچه دار شدن اقدام کنید.خیلی نگرانم یعنی ممکنه من دیگه نتونم بچه دار بشم؟؟؟

    • سلام سن شما براي بارداري فاكتور مهمتري براي تصميم به بارداري هست اين فيبروم كوچك نگران كننده نيست0
      تاثيري روي قدرت بارداري ندارد

  • سلام خسته نباشید من برج ۱۱ زایمان کردم و خداروشکر بچمو بسلامت دنیا اوردم اما قبل بارداریمم مشکل عقب جلو افتادن پریودی داشتم بعد زایمانم چکاب نرفتم تاین ماه یعنی برج ۲ تو سونو من اومده فیبروم ۸ میلی و دکتر گفت یه کوچولو تنبلی تخمدان داری من خیلی نگرانم ۲۵ سالمه میترسم مشکلی برابارداریم پیش بیاد یااینکه باردار نشم رحمم بردارن میشه راهنماییم کنید دکتر فقط قرص سیبل دادن منم نتونستم بخورم حالت تهوع میگیرم و چرا من اینجور شدم اما ب راحتی باوجود عقب جلویی پریودم باردار شدم یعنی بارداری بعدم مشکل ساز ؟

    • فيبروم 8 ميلي اگر داخل حفره رحمي نباشد اصلا مهم نيست در مورد تنبلي تخمدان درمان اصلي ورزش كردن منظم , نداشتن اضافه وزن ,خواب شبانه كافي و رژيم غذايي سالم , سبزيجات هست در صورتي كه علي رغم اين درمانها همچنان قاعدگي نامنظم داشته باشيد درمان هورموني لازم مي شود در مورد بارداري بعدي هم اگر كارهاي بالا را انجام دهيد مشكلي پيش نمي ايد

  • سلام خسته نباشید
    کیست با سپتاسیون داخلی به‌ دیامتر ۵۳*۳۸ میلیمتر در ادنکس چپ نیاز به‌ جراحی‌ دارد يا با دارو رفع میشه ممنون

  • سلام خسته نباشید خانمی ۴۵ ساله ام میوم اینترامورال ۲۱*۲۰ میلیمتر در دیواره قدامی تنه رحم با اثر فشاري به‌ اندومتر دیده می‌شود ضخامت اندومتر ۵ میلیمتر است برای بارداري مشکل داره ممنون از راهنمایی

  • سلام وقت بخیر .خانمی ۴۰ ساله هستم فیبروم ساب سیروزال ده سانتی متری دارم .با توجه ب اینکه مادر و مادربزرگم در سن چهل سالگی یائسه شدن اندازه فیبروم من در یایسگی کوچک میشود طوری که احتیاج به لاپاراسکوپی نباشد ؟؟ با تشکر

  • سلام وقت بخیر
    مادرم ۵۹سالشونه و در سونوگرافی لگن ،تصویر یک میوم به ابعاد ۶۱در ۵۰ در سمت چپ ناحیه جسم رحم در وضعیت ساب سروز و اینترامورال دیده شده.
    بنظرتون نیاز ب جراحی داره؟و اورژانسیه؟
    و اگر حراحی نشه چه اتفاقی میفته؟ممکنه تغییری نکنه و حتی کوچیکترم بشه و مشکل ساز نباشه؟

    • با توجه به سن مادر اگر هيچ علامتي ندارند فقط با سونوگرافي سالانه پيگيري كنيد در صورت افزايش ابعاد نياز به جراحي وجود دارد

  • سلام خسته نباشید. دختر ۳۸ ساله ای هستم که در جواب سونوگرافی نوشته دو میوم اینترامورال سابسروزال به ابعاد ۱۷×۱۹ میلی متر دارم. آیا خطرناک است و بعدا برای بارداری مشکل ایجاد می کنند؟ ببخشید درمان آن چیست؟

  • درسن شما احتمال پولیپ یا میوم داخلی رحمی است؛ بهتر است قبل از بارداری اول یکبار دیگر در روزهای آخر پریود ( روز ۵ شروع قاعدگی ) دوباره سونوگرافی واژینال انجام بدهید و در صورت تایید دوباره ضایعه جراحی هیستروسکوپی انجام بدهید

  • با عرض سلام واحترام
    در سونوگرافی بنده نوشته شده
    قسمت فوندال حفره اندومتر یک ناحیه افزایش اکو با حدود ضخامت ۹ مشاهده شده که مطرح کننده پولیپ یا میوم اینترا کاویتاری هست
    ۴۵ ساله هستم. می خواستم اگر ممکنه راهنمایی کنید ایا این مسئله خطرناک است برای بارداری؟

  • سلام ببخشید در سونوی من نوشته میوم ساب سروزال به ابعاد ۱۲ در ۸ در جدار قدامی رحم. آیا خطرناکه‌ و نیاز به جراحی داره؟؟

      • سلام ممنون از مطالب مفیدتون تو سونوگرافی گفته شده میوم ساب سروزال قدامی به قطر ده میلی متر دارم میخواستم بدونم اگه رابطه جنسی رو شروع کنم احتمال داره که سایزش بزرگتر بشه؟ و باعث ناباروری بشه؟

  • سلام
    وقت بخیر
    در جواب سونوگرافی من زده میثم اینترامورال ۲۶در ۲۸ میلی متر در قسمت خلفی تحتانی بادی رحم
    میثم اینترامورال_ساب سروزال ۳۱ در ۳۲ در قسمت خلفی و سمت راست دیواره رحم
    میون ساب سروزال ۶۲ در ۵۴ میلی متر در سمت راست فوندوس رحم
    میون اینترامورال ۳۳ در ۳۰ میلی متر در قدام بادی رحم در مجاورت خط آندومتر
    من سی و یک سالمه
    ممکنه برای بارداری مشکلی ایجاد شه؟

    • سلام ، در مورد تاثیر روی باروری فقط اون میوم ۳۰ در ۳۳ قدام رحم که مجاور آندومتر هست ممکنه کمی مشکل ایجاد کند ولی بقیه میومها تاثیری ندارد. فقط شما چون میومهای متعدد دارید و در بارداری ممکنه میوم ها بزرگ بشوند و باعث درد در بارداری بشوند که البته زیاد طول نمی‌کشد و با مسکن برطرف میشود.

  • سلام وقت بخیر بنده به مدت شش ماه فهمیدم فیبروم اینترمورال دارم دکترا میگن سایزش زیاد بزرگ نیست مشکلی نیست ولی بنده کل ماه دچار خونریزی و دل درد شدید هستم هر دکتری میرم فایده نداره ۳۵ ساله و مجرد هستم

    • خانم مرادي با سلام
      من باید گزارش سونوگرافی شما را ببینم ، فیبروم کوچک و داخل جدار عضلانی رحم ( اینترامورال ) یا سال سروزال ، نمیتوان خونریزی زیاد و نامنظم را توجیه کند. نیاز به ارزیابی هورمونی هم هست و بعد درمان دارویی تا پریودها منظم گردد.

      • سلام خشته نباشید
        درسونوگرافی من یک میوم به ابعاد۱۱/۵×۱۰ م م ساب سروسال و یک میوم به ابعاد ۱۰/۵×۸ م م درسابموکوزال ویک میوم در اینترمورال ۷میلی م م ویک میوم در posterior fundus به ابعاد ۸/۵×۶/۵ م م هست آیا خطرناکه و میشه الان که کوچکه دارو مصرف کنم که بزرگتر نشود

        • ميوم رحمي درمان دارويي ندارد در مورد شما اگر خونريزي غير طبيعي يا شديد داريد بهتر است آن ميوم ساب موكوزال را جراحي كنيد و گرنه نياز به كاري نيست فقط سالي يكبار سونوگرافي انجام بدهيد

  • سلام همسرم 33 ساله هستن و 3 سال است ازدواج کردیم و تا به حال اقدام به بچه دار شدن نکردیم. جدیدا به خاطر تورم و سفتی در ناحیه زیر ناف شکم شون به پزشک مراجعه کردیم و با سونوگرافی متوجه وجود میوم بزرگ در رحم به اندازه 16*12 شدیم.
    متأسفانه اون پزشک تنها راه جراحی میومکتومی پیشنهاد دادن و باعث ترس و نگرانی همسرم شده که منجر به ناباروری در آینده نشود.. آیا راه های درمانی کم خطر و یا دارو شما پیشنهاد می کنید. در ضمن وزن ٩٣ و قند خون شون هم بالاست. ممنون از لطف شما

    • اگر اندازه فیبروم ۱۱ سانتیمتر باشد و خصوصا اگر داخل جدار عضلانی رحم ( اینترامورال) باشد بله نیاز به جراحی قبل از اقدام به بارداری هست. در ضمن با توجه به سن همسرتان من توصیه میکنم حتما سریعتر پیگیری کنید.

  • سلام خانم دکتر.
    من۴۱سالمه و۲بار سزارین موفق داشتم .اما ۳ماه پیش باردارشدم وهم زمان فهمیدم که یک میوم ۱۲سانتی دردهانه رحمم وجودداره که باعث سقط جنین شدحدود۱ماه پیش .طبق سونوگرافی که انجام دادم دکتربهم گفت میوم مایعی ترشح میکنه که باعث چسبندگی میشه .و عمل خیلی خطرناکه برام حالادکتر دارو داده وگفته به دلیل بارداری ممکنه میوم متورم شده باشه وبا مصرف دارو تا۳ماه ممکنه میوم حجمش کوچیک تربشه و بشه بالیزر اونوازبین برد.میخواستم بدونم نظرشما چیه اگرتا۳ماه صبرکنم برام خطرناک نیست؟

    • سلام ، میومها در بارداری می‌توانند بزرگ شوند پس بهتره زمانی بعد از سقط را فرصت بدهیم تا ببینیم که اندازه میوم چه تغییری میکند. در مورد نوع عمل تا از محل دقیق و نوع میوم اطلاعی نداشته باشم نمیتوانم نظری بدهم. در مجموع جراحی میوم خصوصا اگر بزرگ باشد خطر خونریزی یا چسبندگی پس از جراحی زیاد است و حتی خطر نیاز به جراحی هیسترکتومی ( خارج کردن رحم ) نیز وجود دارد.

      • سلام بنده 25 سالمه و پریودی نامنظم دارم توی جواب سونوگرافی نوشته شده
        تصویر یک میوم اینترامورال به قطر 33 میلیمتر در دیواره سمت راست و اندومتر معادل 14 میلیمتر .میخواستم ببینم برای بارداری وجود این میوم خطرناکه،آیا توی باروری ایجاد مشکل میکنه؟

  • سلام خانم دکتر ، برای انجام مراحل آی وی اف اقدام کرده بودم که به من گفتن پلیپ رحمی و فیبروم رحمی مشاهده شده .قرار شده عمل هیسترو و لاپراسکوپی تشخیصی انجام بشه می خواستم بپرسم میشه همون روز تخمک گیری هم انجام بشه ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام ، عزیزم برای بازیابی تخمکها باید سیکل تحریک تخمک گذاری انجام شود و در صورت پاسخ خوب تخمدانها در زیر بیهوشی و با کنترل سونوگرافی تخمکها از تخمدانها خارج میشوند. انجام تخمک گیری و عمل همزمان لاپاروسکوپی و میومکتومی انجام نمیشود چون احتمال عفونت تخمدانها وجود خواهد داشت.

    • سلام
      مامانم ۴۸ سالشونه
      عمل تیروئید انجام دادن و کل تیروئید رو برداشتن
      و چون بدخیم بود ید هم مصرف کردن
      بعد از عمل کل سیستم بدنیشون ریخت بهم
      و وقتی پریود شدن خوب نشدن
      دکتر سونو نوشت واسشون
      تصویر میوم اینترامورال به قطر ۱۰mmدر دیواره خلفی فوندوس مشاهده شد که rimباریکی از آن intra cavitary است(FIGO:2)
      مختصر مایع rim باریک در کاویته آندومتر مشاهده شد آندومتر با ضخامت ۲mmمشهود است .
      چون‌مامانم‌ قرص اکسابین ۲۰ مصرف میکنن دکتر گفتن نمیتونه عمل کنه واسش داروی سه ماهه میکرولین۱۱.۲۵ میلی گرم
      (تریپتورلین آهسته رهش) رو نوشتن
      مامانم فقط ۵ روز پریودیشون قطع شد دوباره خونریزی افتادن
      حالشون خیلی بد بود دکتر نامه دادن که ب دکتر خون مراجعه کنیم بعد از ازمایش ها ،
      و به علت کم خونی خیلی شدید توی این دوماهی که پریود بودن،دکتر خون واسشون داروی فرنجیک نوشتن و گفتن هفته ای یکبار تزریق کنه

    • سلام وقتتون بخیر من یه سونو گرافی داخلی از رحمم انجام دادم که داخل سنو گرافی معلوم شد یک فیبروم ۵۱ mm داخل رحمم دارم آیا این خطر ناک هست ومشکلی به وجود میاره ممنون میشم راهنماییم کنید که چه کاری انجام بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *