سلامت مادر مهم‌ترین فاکتور در سلامت کودک هست. اگر شما قصد فرزند آوری دارید باید به خاطر داشته باشید که جهت اطمینان از سلامت مادر، برخی آزمایش‌های پیش از بارداری موردنیاز هستند. در این مقاله انواع آن  و مراقبت‌های پیش از بارداری را توضیح می‌دهیم. 

خانم باردار درحال معاینه شدن

سلامت مادرو آزمایش های پیش از بارداری

همه ما از اهمیت مراقبت‌های پزشکی قبل از تولد نوزاد در اطمینان از سلامت یک زن باردار و نوزادش اطلاع داریم؛ اما در حال حاضر اکثر متخصصان توصیه می‌کنند که زنان قبل از باردارشدن جهت مراقبت‌های پیش از بارداری و آزمایش‌های قبل از بارداری  به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند.

چرا مراقبت‌های پیش از بارداری اهمیت دارند؟

مراقبت‌های پیش از بارداری به پزشک شما کمک می‌کند تا مطمئن شود بدن شما برای بارداری آماده است. هر زمان که قصد باردار شدن داشته باشید می‌توانید این مراقبت‌های پیش از بارداری را انجام دهید.

برخی از بیماری‌ها مانند افسردگی، دیابت، فشار خون بالا و نداشتن وزن نرمال می‌تواند بر بارداری و باروری شما (توانایی بارداری شما) تأثیر بگذارد. استعمال سیگار، استفاده از مواد مخدر و الکل نیز می‌تواند بر آن‌ها تأثیر بگذارد.

پزشک شما می‌تواند به شما در مدیریت شرایط سلامتی و ایجاد تغییراتی در زندگی شما کمک کند تا کودک شما سالم به دنیا بیاید.

مراقبت های پیش از بارداری

آزمایش‌های ضروری پیش از بارداری چیست؟  

شما قبل از اقدام به بارداری می‌توانید سلسله‌ای از آزمایش‌ها مانند آزمایش‌ها غربالگری حاملگی را انجام دهید تا از سلامت خود و کودک خود طی دوران بارداری یا زایمان اطلاع پیدا کنید.

این آزمایش‌ها، خون یا بزاق شما را بررسی می‌کنند تا ببیند آیا شما مسئله ژنتیکی خاص یا مشکلاتی دیگری دارید یا خیر.

بیماری‌های ژنتیکی از طریق والدین به فرزندان از طریق ژن‌ها منتقل می‌شود. ژن‌ها بخش‌هایی از سلول‌های بدن شما هستند که دستورالعمل‌هایی را برای نحوه رشد و عملکرد بدن شما ذخیره می‌کنند.

در برخی موارد شما خود دارای مشکل ژنتیکی نیستید اما چون حامل آن ژن خاص هستید، می‌توانید آن را به کودک خود منتقل کنید.

اگر هم شما و هم شریک زندگی‌تان حامل شرایط ژنتیکی یکسانی هستید، خطر ابتلای کودک به این بیماری‌ها افزایش می‌یابد. آزمایش‌های قبل از بارداری می‌تواند به شما و شریک زندگی‌تان کمک کند تا از خطرات بارداری اطلاع پیداکرده و سپس در مورد بارداری تصمیم‌گیری کنید.

شریک زندگی شما نیز می‌تواند این آزمایش‌ها را انجام دهد. آزمایش‌ها غربالگری اختیاری و جهت کنترل سلامت شما هستند و حتی اگر پزشک شما آن را توصیه کند می‌توانید به اختیار خود آن را انجام ندهید.

حتما بخوانید   چگونه دختردار شویم ؟

تست حاملگی

تمام زنانی که به فکر باردارشدن هستند، می‌توانند تحت آزمایش‌های پیش از بارداری زیرقرار بگیرند:

فیبروز کیستیک (همچنین به آن CF گفته می‌شود) : CF شرایطی است که بر تنفس و هضم غذا تأثیر می‌گذارد.

آتروفی عضلانی ستون فقرات (که به آن SMA نیز گفته می‌شود) : SMA نوعی بیماری است که به سلول‌های عصبی در نخاع حمله می‌کند. این بیماری ماهیچه‌ها را تضعیف می‌کند و می‌تواند بر حرکت، تنفس و بلع تأثیر بگذارد.

تالاسمیاس (تالاسمی یا کم خونی) : این بیماری شرایطی از خون است که باعث می‌شود خون گلبول‌های قرمز و هموگولوبین کمتری نسبت به حد معمول داشته باشد. هموگلوبین، نوعی از پروتئین در گلبول‌های قرمز است.

هموگلوبینوپاتی: این بیماری گلبول‌های قرمز بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مشکلات ژنتیکی

برخی از زنان به خاطر مشکلات ژنتیکی که در خانواده‌ها یا اقوام خود وجود دارد، غربالگری حاملگی را دریافت می‌کنند. اگر این شرایط در خانواده یا فامیل شما باشد، ممکن است بخواهید غربالگری حاملگی را که شامل موارد زیر است انجام دهید:

سندرم شکننده X: این شرایط زمانی اتفاق می‌افتد که بدن نمی‌تواند به اندازه کافی پروتئین مورد نیاز خود را برای رشد و نمو مغز تهیه کند. اگر سندرم Fragile X در خانواده یا فامیل شما وجود داشته باشد، پزشک شما ممکن است آزمایش‌ها غربالگری را توصیه کند.

بیماری تای ساکس: این وضعیتی است که باعث از بین رفتن سلول‌های عصبی در مغز و ستون فقرات می‌شود. شیوع این بیماری در افرادی که یهودیان اروپای مرکزی و شرقی (که به آن یهودیان اشکنازی نیز گفته می‌شود) ، فرانسوی-کانادایی، لوئیزیانا کاژون یا آمیش مرتبه قدیمی آمیش از پنسیلوانیا شایع‌تر است.

مشکلات ژنتیک و بارداری

تست قبل از پیوند در لقاح آزمایشگاهی (IVF)

اگر شما یا شریک زندگی خود تحت درمان با باروری لقاح آزمایشگاهی قرار دارید (همچنین به آن IVF نیز گفته می‌شود) ، ممکن است شما به یک تست بنام تست preimplantation (که به آن preimplantation ژنتیکی نیز گفته می‌شود) نیاز داشته باشید.

در IVF، تخمک و اسپرم در آزمایشگاه ترکیب می‌شوند تا یک جنین (تخم بارور شده) ایجاد شود و سپس درون رحم شما کاشته شود. در این آزمایش قبل از اینکه تخمک بارور شده در رحم شما کاشته شود، سلول‌های موجود در جنین را برای تغییر ژن بررسی می‌کنند و از بین آن‌ها فقط جنین سالم (بدون تغییر ژن) کاشته می‌شود.

پزشک یا مشاور ژنتیک شما می‌تواند به شما در فهمیدن نتایج آزمایش و احتمال انتقال وضعیت ژنتیکی به کودک کمک کند.

حتما بخوانید   سندروم داون تشخیص و پیشگیری در کرج

آیا معاینه دندان‌ها نیزجزو آزمایش های پیش از بارداری است ؟

معاینات دندانپزشکی قبل از بارداری

معاینات منظم دندانپزشکی خود را قبل و در دوران بارداری انجام دهید. برخی از مطالعات نشان‌دهنده ارتباط بین بیماری لثه و داشتن نوزاد نارس یا کم‌وزن وجود دارد.

وزن کم‌وزن هنگام تولد به معنای وزن نوزاد شما کمتر از 5 پوند (2/26 کیلوگرم) است. اگر بیماری لثه دارید، درمان قبل از بارداری می‌تواند از مشکلات سلامتی در شما و کودک شما جلوگیری کند.

قبل از بارداری هنگامی‌که برای حل مشکلات دندان خود به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنید، به او بگویید که قصد بارداری دارید؛ و هنگامی‌که در دوران بارداری به او مراجعه می‌کنید،

اطمینان حاصل کنید که او از بارداری شما اطلاع دارد به دلیل اینکه در دندان پزشکی ممکن است از موادی استفاده شود که برای شما یا کودک دلبندتان مضر است.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی انواع آزمایش‌های پیش ازبارداری پرداختیم. برای اینکه به‌طور کامل از آزمایش‌ها و مراقبت‌های پیش از بارداری اطلاع پیدا کنید و بارداری و زایمان راحت‌تری داشته باشید می‌توانید به خانم دکتر غلام پور که بهترین متخصص زنان و زایمان در کرج می‌باشند مراجعه کرده و از مشاوره‌های ایشان  درزمینه زنان و زایمان بهره‌مند شوید.

بهترین آزمایشگاه های کرج

ردیف

نام آزمایشگاه

آدرس

تماس

1

رازی

خیابان بهشتی – سه راه گوهردشت – ولی عصر 5

32756290

2

فارابی

چهاراه طالقانی شمالی – نبش خیابان غزل – جنب سازمان خدمات درمانی

34472996

3

دنا

بلوار طالقانی – بالاتر از پارک شرافت

32213595

4

پارس ژنوم

خیابان شهید بهشتی -بین جهانشهر و کسری – برج نگین البرز

34486940

5

کیمیا

بلوار طالقانی شمالی – بالاتر از ادراه پست – خیابان مرجان – نبش کوچه فرشید

32263995

6

صبا

بلوار طالقانی شمالی روبروی بلوار ماهان پلاک 445

32263773

7

گوهر دشت

گوهر دشت -ضلع غربی – فلکه اول نبش کوچه کاوه

34409040

8

کیان

چهارراه طالقانی-ابتدای روگذر- به سمت میدان شهدا

32264750

9

حکیم

ابتدای طالقانی شمالی -بعد از بانک صادرات

34422111

10

سینا

میانجاده -کرج نو- بلوار سر تیپ حدادی

34426500

11

مرکزی

خیابان شهید بهشتی- جنب پلی کلینیک بهشتی -کوچه خوشنام – پلاک 25

32234494

12

دکتر علیجانی

محمدشهر – بلوار دشت بهشت – مجتمع بوعلی سینا

36203620

13

سپید

بلوار طالقانی شمالی – نرسیده به آزادگان ، پلاک 831

32235701

14

بزرگمهر

آزادگان – خیابان برغان – روبروی درمانگاه ثریا

32233054

 این لیست  ممکن است  کامل نباشد اگر در شهر کرج آزمایشگاههای بیشتری می شناسید،  می توانید با گذاشتن نظر به کامل شدن این لیست کمک کنید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

4 دیدگاه

  • سلام.خانم دکتر غلامپور برای آزمایش خون اقدام کردم همه چیز آزمایش خونم خوب است درسن۵۵ولی ca125 بالا است.ایا جای نگرانی دارد درد درناحیه شکم لگن دارم.به محض درد پیش متخصص رفتم و گفت احتمالا باید جراحی شوید.از نظر بدنی لاغر هستم وچربی ندارم و غذاهای طبیعی میخورم و قبلا زایمان طبیعی داشتم.لطفا راهنمایی بفرمایید

    • سلام، حتما باید معاینه و مدارک تان با دقت مشاهده بشود. بدون داشتن توده تخمدانی نیازی به چک ca125 نیست . اگر توده یا کیست تخمدانی دارید و همزمان ca125 هم بالا هست به نظر نیاز به جراحی هست.

    • با سلام خانم میری اگر سابقه بیماری ندارید یا داروی خاصی مصرف نمی‌کردید زیاد نگران نباشید. حتما شروع به خوردن قرص اسید فولیک یک میلی گرم یا قرص یدوفولیک بکنید و در اسرع وقت به متخصص زنان مراجعه کنید.استرس نداشته باشید. انشاالله بارداری خوبی خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *