سرطان رحم چیست؟

سرطان رحم شایع‌ترین سرطان اندام‌های تولید مثل زنان است. این بیماری چهارمین سرطان شایع در میان زنان بوده و پس از سرطان پستان ،  ریه و روده بزرگ به عنوان شایع‌ترین بیماری در بین زنان شناخته می‌شود

اما خوشبختانه این بیماری یکی از سرطان‌های قابل درمان نیز هست. هر ساله حدود 3900 زن کانادایی مبتلا به این بیماری تشخیص داده می‌شوند که میزان بقای آن‌ها بیش از 80 درصد است و هر چه زودتر علامت سرطان رحم و وجود این سرطان تشخیص داده شود این رقم می‌تواند بیشتر هم باشد.

انواع و اقسام سرطان

80درصد  سرطانهای رحم ،  سرطان آندومترویویید هست که شبیه غدد طبیعی لایه داخلی رحم ( آندومتر )  است و مابقی تومورها از نوع موسینی ، سروزی ، کارسینوم سلول روشن هستند. یک نوع سرطان نادر رحم ، سارکومهای رحمی هستند که از لایه عضلانی رحم منشأ میگیرد  که تهاجمی‌تر بوده و سریع‌تر گسترش می‌یابند.

برخی از زنان مبتلا به این بیماری تا زمانی که بیماری به سایر اندام‌ها سرایت نکند متوجه هیچگونه علامتی نمی‌شوند اما سرطان رحم با ظهور علائمی همچون خونریزی واژینال تشخیص داده می‌شوند. در این مطلب در خصوص9 علامت مهم سرطان رحم توضیح داده خواهد شد تا هر چه بیشتر با این علائم آشنا شوید.

هیسترکتومی چیست ؟

علت بروز سرطان رحم چیست؟

پیش از پرداختن به 9علامت مهم سرطان رحم بهتر است با علل بروز این بیماری آشنایی پیدا کنید. مهم‌ترین عامل خطر تماس با هورمون استروژن بلامنازع  درون‌زا یا مصرف استروژن بدون پروژسترون است.

استروژن مخاط رحم را تحریک می‌کند تا رشد کند. زنانی که سطح بالایی از استروژن در بدن خود دارند،  بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار می‌گیرند. بیشتر سرطان‌های رحم پس از یائسگی ظاهر می‌شوند سن متوسط  آن حدود 60 سالگی است و حدود 75درصد این سرطان‌ها در زنان بالای 50 سال رخ می‌دهد.

حتما بخوانید   سرطان دهانه رحم از تشخیص تا درمان

چاقی عامل تشدید کننده

چاقی یک عامل خطرناک جدی برای سرطان رحم است، به این دلیل که بافت چربی در زنان مقادیر زیادی استروژن تولید می‌کند و این کار را به طور مداوم انجام می‌شود.

زنانی که دارای اضافه وزن 3 تا 10 برابر بیشتر از حد متوسط هستند،  ​​به این بیماری مبتلا می‌شوند و این امر به میزان اضافه وزن و مدت زمان چاقی فرد بستگی دارد. رژیم غذایی با چربی بالا نیز می‌تواند به خودی خود یک عامل خطر محسوب شود و فعالیت‌های بدنی کم و افزایش وزن ناگهانی نیز می‌تواند یکی از علل این بیماری باشد.

دلایل ایجاد سرطان در زنان

استروژن در هر چرخه قاعدگی تولید می‌شود و زنانی که دوره قاعدگی بیشتری داشته‌اند در معرض خطر بیشتری هستند. این بدان معنی است که یک زن 40 ساله که اولین عادت ماهانه خود را در سن 11 سالگی داشته است،  بیشتر از یک زن 40 ساله که قاعدگی‌اش از 14 سالگی شروع شده به تومور آندومتر مبتلا می‌شود و هر چه زن حاملگی بیشتری داشته باشد بیشتر از این بیماری در امان خواهد بود.

مکمل‌های استروژن که برای تسکین علائم یائسگی استفاده می‌شوند ممکن است خطر ابتلا به سرطان رحم را کمی افزایش دهند؛ با این حال استروژن معمولاً همراه با نوع دیگری از هورمون به نام پروژسترون تجویز می‌شود که اثرات استروژن را بر روی آندومتر خنثی می‌کند و خطر ابتلا را نفی می‌کند.

به نظر می‌رسد مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری به صورت خوراکی که در آن اثر پروژسترون بیش از مقدار استروژن است می‌تواند در برابر این عارضه از فرد محافظت کند. پروژسترون هورمون غالب در یک دوره قاعدگی طبیعی است،  بنابراین زنان جوان که قاعدگی طبیعی ندارند بیشتر در معرض خطر سرطان رحم هستند.

تاثیر قرص پیشگیری بر سرطان

عوامل خطر سرطان رحم

1-درمان با استروژن بدون پروژسترون

۲_ چاقی

۳_ قاعدگی‌های نامنظم و بدون تخمک گذاری (   PCO)

۴_ناباروری

۵_ یایسگی دیررس ( بعد 52 سالگی )

۶_ بیماری دیابت

۷_ مصرف تاموکسیفن برای کنترل سرطان پستان

۸_ سندرم لینچ

۹_ افزایش ضخامت لایه آندومتر ( هیپرپلازی آندومتر )

۱۰_ مقاومت به انسولین و سندرم متابولیک

۱۱_ فشار خون بالا و احتمالا  کم کاری تیرویید

علائم هشدار دهنده این بیماری چیست؟

علائم هشدار دهنده سرطان‌های زنان می‌تواند مبهم و یا مشابه موارد دیگر باشد. اگر نسبتا جوان و سالم هستید،  احتمال اینکه مبتلا شوید پایین است؛

اما اگر سابقه خانوادگی و سن بالا را در نظر داشته باشید،  احتمال وقوع این امر وجود دارد. هر ساله نزدیک به 90 هزار زن در ایالات متحده مبتلا به سرطان زنان همچون سرطان رحم، تخمدان و یا دهانه رحم تشخیص داده می‌شوند و بیش از 242 هزار زن مبتلا به سرطان پستان می‌شوند.

سرطان رحم و زنان یائسه

سرطان رحم و یائسگی

بیشتر این سرطان‌ها در زنان پس از یائسگی رخ می‌دهد اما این امر می‌تواند قبل از یائسگی زنان نیز رخ دهد. 5 درصد سرطانهای رحم قبل از 40 سالگی دیده میشوند.همان‌طور که گفته شد علائم سرطان به ویژه سرطان‌های زنان می‌تواند مبهم و یا مشابه موارد دیگر باشد

و تنها از طریق غربالگری می‌توان سرطان‌های پستان و دهانه رحم را تشخیص داد؛ برخلاف سرطان پستان که با ماموگرافی و سرطان دهانه رحم ( سرویکس ) که با آزمایش پاپ اسمیر غربالگری میشوند سرطان رحم روش غربالگری ندارد و فقط باید با علایم آشنا باشید و سریع به پزشک مراجعه کنید.

بنابراین شناخت این علائم و صحبت در مورد آن‌ها با متخصص زنان خوب می‌تواند ابتلا به سرطان را در اوایل زمان تشخیص داده و با سرعت بیشتری آن را درمان کرد.

9 علامت مهم سرطان رحم را که هر زنی باید مراقب آن‌ها باشد

1 – خونریزی غیرطبیعی از واژن:

بیش از 90 درصد از زنان مبتلا به سرطان رحم خونریزی نامنظم را تجربه می‌کنند. اگر قبل از یائسگی آن را تجربه کردید هرگونه خونریزی از جمله لکه بینی نیز باید ارزیابی شود. اگر هنوز یائسگی را نگذرانده‌اید و در حین رابطه جنسی خونریزی دارید،  باید به پزشک مراجعه کنید؛  زیرا این امر می‌تواند نشانه‌ای از سرطان رحم یا سرطان دهانه رحم یا واژن باشد.

باید بدانید که در سن بالای 40 سال ( در بعضی شرایط بالای 35 سال ) در صورت خونریزی نامنظم قاعدگی برای رد کردن این بیماری  ، باید نمونه برداری از رحم به صورت سرپایی در مطب یا در اتاق عمل به روش هیستروسکوپی یا کورتاژ تشخیصی انجام شود.

2 – کاهش وزن بدون دلیل:

اگر اضافه وزن یا چاقی دارید،  کاهش وزن با ورزش و انتخاب مواد غذایی سالم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد؛ اما اگر بدون تغییر در رژیم غذایی یا عادت‌های ورزشی ناگهان بیش از 4 کیلوگرم وزن کم کردید،  باید با پزشک خود مشورت کنید.

3 – ترشحات واژن رنگی با خون:

ترشحات خونی،  تیره یا بدبو،  معمولا نشانه عفونت است؛ اما گاهی اوقات ترشحات یک نشانه هشدار دهنده سرطان رحم ، سرطان دهانه رحم یا واژن نیز خواهد بود.

حتما بخوانید   آیا فیبروم رحم یا میوم خطرناک است؟

4 – خستگی مداوم:

یک هفته شلوغ می‌تواند همه را خسته کند،  اما در بیشتر موارد کمی استراحت می‌تواند خستگی شما را درمان کند اما اگر این خستگی در کار یا فعالیت‌های اوقات فراغت شما تداخل ایجاد کند باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان سرطان رحم در کرج

5- از دست دادن اشتها یا احساس سیری در تمام مدت:

اگر گرسنه نمی‌شوید و دائم احساس سیری دارید،  این تغییر اشتها ممکن است علائم سرطان رحم،  تخمدان یا سایر سرطان‌ها باشد که به سیستم تولید مثل مربوط نیستند. بنابراین بهترین راه مشورت گرفتن از یک دکتر خوب است.

6- درد در لگن یا ناحیه شکم:

درد یا ناراحتی مداوم شکمی از جمله گاز،  سو هاضمه،  فشار،  نفخ و گرفتگی عضلات می‌تواند نشانه سرطان تخمدان یا رحم باشد.

7 – تغییر در زمان دستشویی:

اگر ناگهان نیاز به دفع مداوم ادرار یا احساس فشار مداوم بر روی مثانه دارید به جز در مواردی که مایعات بیشتری نوشیدید و یا باردار هستید این امر ممکن است نشانه سرطان رحم باشد.

8 – سو هاضمه یا حالت تهوع مداوم:

گاهی اوقات سو هاضمه مداوم یا حالت تهوع می‌تواند سرطان‌های زنان را نشان دهد. با آسودگی خاطر علت را بررسی کنید و اگر بیشتر از حد معمول احساس ناراحتی می‌کنید به پزشک مراجعه کنید.

9 – تغییر در عادات روده‌ای:

این امر ممکن است نشانه فشار خارجی بر روده بزرگ باشد که می‌تواند مرحله پیشرفته سرطان زنان یا سایر سرطان‌ها را نشان دهد

با توجه به9علامت مهم سرطان رحم که در این بخش به آن‌ها اشاره شد، داشتن یک یا چند مورد از این علائم به معنای ابتلا به سرطان نیست. اما اگر این علائم به مدت دو هفته و یا بیشتر طول کشید باید به دکتر مراجعه کنید و آزمایشات

یکی از جمله بهترین متخصصان زنان و زایمان در کرج که می‌تواند در خصوص موارد ذکر شده شما را راهنمایی کرده و آزمایشات لازم را برای شما تجویز کند خانم دکتر مریم غلامپور بوده که می‌توانید جهت اطلاعات تکمیلی و سوالات خود با ایشان در ارتباط باشید و تمامی راهنمایی‌های لازم را از ایشان دریافت کنید.

Recent search terms:

• https://dr-gholampour com/9-علامت-مهم-سرطان-رحم/