برنامه‌ریزی و تلاش برای بارداری، یکی از زیباترین و بهترین اتفاقات زندگی است. زن و شوهر ممکن است از طریق مشورت با یکدیگر، ترجیح بدهند  دختردار یا پسردار شوند.

در قدیم برای رسیدن به این خواسته آزمون و خطاهای بسیاری صورت می‌گرفت و در نهایت پدر و مادر بعد از شش بارتلاش، موفق می‌شدند که یک دختر داشته باشند اما در دهه‌های اخیر با پیشرفت علم و تکنولوژی، مقالات و تحقیقات بسیاری در خصوص تعیین جنسیت بچه قبل از بارور شدن تخمک منتشر شده است که همه آن‌ها بیان می‌کنند که از طریق تغذیه، می‌توان فضای رحم را به گونه‌ای آماده کرد که برای دریافت کروموزوم x یا y مهیا شود.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا برخی از این نکات تغذیه را برای دختردار شدن مرور کنیم. اگر شما نیز در شرف برنامه‌ریزی برای بارداری هستید و دوست دارید فرزندتان دختر باشد؛ تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

زایمان در کرج - دختردار شدن و پسردار شدن

اهمیت غذاهای اسیدی برای دختردار شدن

قبل از پرداختن به این قضیه، در توجیه علمی این روش تعیین جنسیت باید توضیحاتی را ارائه دهیم. محیط رحم همواره مهیا و پذیرای اسپرم فرد مذکر است.

اسپرم دارای دو کروموزوم x و y است که اگر کروموزوم x با تخمک لقاح یابد؛ منجر به جنین دختر می‌‌شود. برای این‌که این کروموزوم شانس زنده ماندن بیشتری داشته باشد، محیط رحم باید اسیدی باشد.

حتما بخوانید   سوزش سردل یا ریفلاکس دوران بارداری

بنابراین مصرف غذاهای اسیدی و پرهیز از موادی که دیواره رحم را قلیایی می‌کند، به خصوص چند هفته قبل از تخمک‌گذاری و لقاح، اهمیت بسیار زیادی دارد.

برخی از میوه‌ها و غذاهای اسیدی عبارت است از:

  • میوه‌ها: گریپ‌فروت، پرتقال، لیمو
  • انواع ماهی‌ها و پروتئین‌های دریایی: قزل‌آلا، تن ماهی، خرچنگ، کپور، خاویار
  • انواع گوشت: مرغ، گوسفند، گوشت گاو، بوقلمون
  • لبنیات: پنیر، کره
  • غلات: گندم، آرد سفید، نان، برنج
  • میوه‌ها و مغزها: گردو، زیتون، آلو، زغال اخته، لواشک
  • حبوبات: لوبیا، نخودفرنگی، بادام زمینی

و کاکائو، سرکه، خردل و نوشیدنی‌های الکلی از موادی هستند که احتمال بارداری را افزایش می‌دهند. البته مصرف نوشیدنی‌های الکلی شش ماه قبل از بارداری به هیچ وجه توصیه نمی‌شود زیرا به جنین آسیب می‌رساند.

مصرف غذاهای سرشار از کلسیم و منیزیم

مطالعه‌ای که سال 2010 در مجله باروری BioMedicine Online منتشر شد، نشان می‌دهد زنانی که رژیم غذایی سخت و سرشار از کلسیم و منیزیم خود را حفظ می‌کنند و در کنار آن سدیم اندکی مصرف می‌کنند احتمال دختردار شدن را به شدت افزایش می‌دهند. (3)

غذاهای سرشار از منیزیم عبارت است از:

  • مغزها: تخمه کدو، بادام هندی، تخم کتان، تخمه آفتابگردان، گردو، دانه‌های کنجد
  • میوه‌ها: هلو، زردآلو، تمشک، بامیه، چغندر، فلفل دلمه‌ای و انجیر
  • ماهی‌ها: سالمون
  • حبوبات: ذرت زرد، سویای خشک، بلغور جو دوسر، جوانه گندم، لوبیای پخته

کاکائو و اسفناج نیز دو منبع سرشار از منیزیم هستند اما مصرف اسفناج برای دختردار شدن ممنوع است زیرا این ماده به شدت قلیایی بوده و محیط اسیدی رحم را از بین می‌برد.

مصرف غذاهای سرشار از کلسیم و منیزیم احتمال دختردار شدن را افزایش می دهد

حتما بخوانید   تاثیرات مخرب استرس بر جنین

از انواع غذاهای سرشار از کلسیم می‌توان به شیر و لبنیات کم‌چرب، بادام، سویا، شلغم، ماهی ساردین و تخم‌مرغ اشاره کرد. (2)

برای دختردار شدن چه چیزهایی نخوریم؟ 

سدیم: 

همان‌طور که در بخش قبلی گفتیم، مصرف اندک سدیم احتمال دختردار شدن را افزایش می‌دهد. بنابراین بهتر است در دوره تخمک‌گذاری و چند هفته قبل از آن مصرف سدیم را به حداقل برسانید. غذاهای حاوی سدیم شامل کالباس، گوشت‌های فراوری شده، پنیرهای شور، اسنک‌ها، زیتون، سیب‌زمینی و انواع نان و بیسکوییت‌ها می‌شود.

هم‌چنین بهتر است از مصرف غذاهای فراوری شده مانند فست‌فود، سوداها، نوشابه، آب‌های گازدار، چیپس و پفک، انواع غذاهای آماده و … به شدت پرهیز شود.

این مواد غذایی نه تنها ارزش غذایی سالمی ندارند بلکه به علت سدیم بالا، مانع اصلی در برابر دختردار شدن هستند و تنها موجب قلیایی شدن رحم می‌شوند.

مصرف سیب برای دختردار شدن ممنوع است!

با این‌که متخصصان تغذیه معتقدند که خوردن یک سیب در روز شما را از هر دکتری دور نگه خواهد داشت اما باید بدانید که مصرف سیب برای دختردار شدن چندان خوب نیست.

این ماده طبیعت قلیایی داشته و احتمال قلیایی بودن محیط واژن را افزایش می‌دهد. بنابراین برای اسیدی نگه داشتن رحم بهتر است چند هفته قبل از تخمک‌گذاری و لقاح سیب مصرف نکنید.مصرف موز در دوره تخمک‌گذاری به شدت منع شده است.

با این‌که این میوه شامل مقادیر بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی است اما شانس دختردار شدن را از بین می‌برد. در بخش‌های قبلی اشاره کردیم که مصرف منیزیم برای دختردار شدن ضروری است اما ممکن است از خود بپرسید موز که سرشار از منیزیم است؛ چرا نباید آن را مصرف کنم؟

حتما بخوانید   آزمایش های پیش از بارداری

مصرف موز:

موز علاوه بر منیزیم، حاوی مقادیر زیادی از پتاسیم نیز است که منجر به قلیایی شدن محیط رحم می‌شود. قلیایی شدن رحم شانس زنده ماندن کروموزوم Y را به حداقل می‌رساند.

مصرف میوه‌ها و سبزیجات سبز

رویای داشتن فرزند

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری:

برخی از زوج‌ها، تمایل به داشتن دختر دارند و به دلایل اقتصادی و شرایط روزمره نمی‌توانند شانس خود را چندین بار برای دختردار شدن امتحان کنند. یکی از روش‌هایی که در 60 درصد مواقع جواب داده است، تغذیه صحیح و اصولی چند هفته پیش از تخمک‌گذاری و انجام لقاح است. با این‌که این روش ممکن است در همه افراد تضمین کامل ندهد اما در مقایسه با روش‌های شیمیایی و داروها، راه‌حلی طبیعی و بدون ضرر است. در این مقاله درباره شیوه تغذیه صحبت کردیم و مواد غذایی را نام بردیم که برای دختردار شدن مناسب است. اگر شما نیز درصدد اضافه کردن یک فرد جدید به خانواده خود هستید و دارید برای آن برنامه‌ریزی می‌کنید؛ بهتر است از یک متخصص زنان و زایمان کمک بگیرید. خانم دکتر غلام پور، بهترین متخصص زنان و زایمان در کرج است که در حوزه‌های گوتاگون قبل از بارداری، حین بارداری و بعد از زایمان مشاوره‌های تخصصی را ارائه می‌دهد.

برای دختردار شدن چی بخوریم ؟
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 113 میانگین: 3.7]

18 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *