فرقی نمی‌کند شما با زایمان طبیعی نوزاد خود را به دنیا بیاورید یا خیر، در هر حال شما یک ابر قهرمان هستید. زایمان در هر دو حالت درد شدیدی را برای مادر در پی خواهد داشت.

اما زمانی که تصمیم می‎گیرید، به طور طبیعی فرزند خود را به دنیا آورید، در واقع کمی شجاع‎تر و جسورتر به نظر خواهید رسید. حتی اگر یکبار بتوانید به این طریق زایمان کنید، تا آخر عمر این حق را خواهید داشت که از آن به افتخار یاد کنید.

مراحل زایمان طبیعی

چقدر طول می کشد ؟

 در واقع وقتی صحبت از زایمان طبیعی می‎شود، باید بدانید که خود را باید برای یک پروسه چندین ساعته آماده کنید.البته مدت زمانی که از زمان بستری در زایشگاه تا زایمان طول میکشد بستگی به شرایط مادر و معاینه حین بستری دارد. 

در  بهترین شرایط ، اگر انقباضات رحمی مادر شروع شده و مادر با این انقباضات در خانه راه رفته ، ورزش کرده  باشد و پس از منظم شدن دردها با فواصل هر پانزده دقیقه یکبار و در فاز فعال زایمانی بستری شده باشد ،  در این صورت زایمان طبیعی در زمان کوتاه‌تری انجام خواهد شد.

ولی اگر در مادری دردهای زایمانی شروع نشود و از وقت زایمان گذشته باشد یا به دلایل دیگری مثل فشار خون مادر  مجبور به ختم زودتر بارداری باشیم  پروسه زایمان میتواند حتی بیشتر از دوازده ساعت هم طول بکشد.

در ضمن باید بدانید که در سیر زایمان به دلایل مختلف ممکن است برای حفظ سلامتی مادر یا جنین نیاز به انجام سزارین اورژانسی باشد.

درد زایمان طبیعی چقدر است؟

درد زایمان، دردی نیست که به راحتی بتوان آن را با کلمات بیان کرد. تنها زمانی متوجه آن خواهید شد که تجربه‎ ای در این زمینه داشته باشید. در زایمان طبیعی تکنیک‎های وجود دارد که با استفاده از آن می‎توان درد آن را کاهش داد.

حتما بخوانید   زایمان بدون درد در کرج

به دنیا آوردن نوزاد به این شیوه، شجاعت می‌خواهد و از عهده هر کسی برنخواهد آمد. البته هرگز گمان نکنید زایمان به روش های دیگر بی ‎ارزش است. همین اینکه تصمیم می‌گیرید، مادر شوید، یعنی شجاعتی زنانه و مادرانه در شما وجود دارد.

زوج جوان در انتظار فرزند

چرا زایمان طبیعی انتخاب می شود؟

انتخاب نوع زایمان مسله‌ایی کاملا شخصی است و شما پس از گرفتن اطلاعات درست از فواید و عوارض زایمان طبیعی و مقایسه آن با  روش های دیگر  در این زمینه تصمیم نهایی را خواهید گرفت.

  اما باید توجه داشته باشید که در  خانمهایی که تمایل به داشتن چند فرزند دارند با توجه به  افزایش خطرات سزارین تکراری زایمان طبیعی بهترین روش میباشد.اما اگر می‎خواهید زایمان طبیعی را تجربه کنید، اول از همه ترس را پشت سر قرار دهید.

سپس سعی کنید در این زمینه اطلاعات کافی جمع‎ آوری نمایید. پزشک متخصص بهترین فردی است که می‎تواند به شما کمک کند. برای زایمان به روش طبیعی باید از نظر فیزیکی و روحی آماده شوید.

مشاوره با دکترغلامپور در مورد  زایمان طبیعی در کرج ۰۹۰۱۴۶۳۷۶۰۰

فیلم زایمان طبیعی از روبرو

از سویی دیگر روش‎هایی وجود دارند، که به مادر کمک می‎کنند تا در طی زایمان درد کمتری را حس کند. ( مطلب زایمان بدون درد در کرج  را هم مطالعه کنید ) تحقیق کنید که آیا در محل زندگی شما، مرکزی وجود دارد که به ارائه چنین خدماتی بپردازد.

همچنین بهتر است راجع به هزینه این تکنیک‎ها نیز اطلاعات  درست و کاملی داشته باشید. برای انجام این امور لازم است از همان ابتدا مسیر خود را انتخاب کنید تا در طول بارداری برای آن آماده شوید.

شاید فکر کنید زایمان بدون  تجویز دارو ( زایمان فیزیولوژیک ) غیرممکن باشد، اما  دلایل زیادی وجود دارد که برخی از زنان داوطلبانه حاضر به انجام این کار هستند

داروهای مسکن می‌توانند بر روی زایمان تاثیر بگذارند، برای مثال میتوانند سرعت آن را کند و یا تند کنند. همچنین آنها می‌توانند  باعث کاهش فشار خون یا ایجاد حالت تهوع شوند.

حتما بخوانید   آزمایش های پیش از تولد چیست؟
زن ومرد و تصمیم گیری نوع زایمان

زایمان طبیعی می‎تواند منجر به کاهش برخی از خطرات شود. هر گونه جراحی و بیهوشی  می‎تواند خطرات بالقوه‎ایی برای مادر و نوزاد داشته باشد. که مهمترین خطرات آن برای مادر عفونت ، خونریزی و آمبولی ریوی هست. واحتمال آسیب به احشا مثل مثانه و روده نیز وجود دارد.

چسبندگی جفت به محل جراحی قبلی ( جفت اکرتا ) هم یکی از بزرگترین عوارض سزارین تکراری است که حتی خطر مرگ مادر را به همراه دارد.

در زایمان طبیعی توانایی کودک برای مقابله با بیماری ها حفظ می شود

توانایی بیشتر کودک برای مقابله با بیماری ها

بهبود در عمل جراحی ممکن است هفته‌ها به طول ‌انجامد. در طی آن مادر به مراقبت اطرافیان خود نیاز دارد. وشرایط را برای مادر کمی پیچیده‌تر می‌کند. زیرا از یک سو باید درد و عوارض ناشی از جراحی را تحمل کند و از سویی دیگر باید به تغذیه نوزاد خود بپردازد.

اما زایمان طبیعی به شما کمک می‌کند تا با خیالی آسوده نوزاد را تغذیه کنید زیرا روند بهبودی سریعتر است. مدت زمان بستری در بیمارستان برای زنانی که زایمان طبیعی کرده اند کمتر است.  احتمال شیردهی موفق در زایمان طبیعی بیشتراست.

نوزادانی که از طریق زایمان طبیعی متولد می‌شوند کمتر به مشکل باقی ماندن مایع درون ریه ها دچار  می شوند و به مراتب کمتر به مشکل تنفسی (  TTN)  دچار میشوند هر چند این یک اختلال گذرا است ولی در صورت ابتلا  میتواند منجر به بستری چند روزه نوزاد در بیمارستان شود.

در طولانی مدت ، نوزادانی که از طریق زایمان طبیعی متولد می‌شوند کمتر در معرض آسم ، آلرژی  هستند. در این حالت، نوزادان باکتری‌های خوبی را که در بدن مادر و در کانال زایمانی وجود دارد از دست نمی‌دهند. آنها نقش اساسی در سیستم ایمنی بدن کودک دارند.

زایمان طبیعی،  این شانس را به نوزاد می‎دهد تا توانایی بهتری برای مقابله با بیماری‎ها داشته باشد.  

زایمان طبیعی کم خطرترین روش است

خطرات احتمالی زایمان طبیعی چیست؟

در بیشتر مواقع ، زایمان واژینال ( طبیعی)  یک روش کاملاً ایمن، کم خطر و ترجیحی برای  اکثر مادران است.   هنگامی که هیچ مداخله ای در سیر زایمان انجام نشود و به صورت کاملا طبیعی و با دردهای خود مادر بدون تجویز آمپول فشار یا سایر داروها  پیشرفت کند زایمان فیزیولوژیک خواهد بود.

با این حال به دنیا آوردن یک نوزاد به این شیوه بدون خطر نخواهد بود. دقت داشته باشید شاید در طی آن خطراتی وجود داشته باشد، اما در مقایسه با روش های دیگر یک روش بسیار کم خطرتر به ‎شمار می‎آید و خطرات  کمتری برای مادر و نوزاد وجود دارد.

خطرات زایمان طبیعی

از جمله خطرات احتمالی زایمان طبیعی می‌توان به پارگی پرینه اشاره کرد. پرینه بافت نرم بین ولو و مقعد است. این بافت نرم برای تطبیق زایمان کشیده می‎شود ، اما ممکن است پارگی‎های کوچک و حتی شدیدی در آن ایجاد شود.

پارگی پرینه چیزی است که بسیاری از مادران باردار انتظار آن را داشته و از آن هراس دارند.  با رعایت نکات زیر می‎توان به کاهش خطر پارگی پرینه کمک کنید:

از انجام اپیزیوتومی غیر ضروری خودداری کنید.

در حالت قائم زایمان کنید. این امر فشار را به کف لگن و پرینه کاهش خواهد داد.

کمپرس گرم روی پرینه می‌تواند به افزایش جریان خون و خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند. و احتمال آسیب پرینه را کم کند.

نکات گفته شده می‎تواند خطر پارگی پرینه را کاهش دهد. در برخی موارد، با وجود رعایت اقدامات احتیاطی، پارگی همچنان رخ می‌دهد.

هر چند این اتفاق ممکن است ناخوشایند به نظر برسد، خوشبختانه  اغلب به خوبی بهبود خواهند یافت، به خصوص زمانی که اقدامات ترمیمی انجام می‌شود.

آسیب های احتمالی زایمان به روش طبیعی

دیگر آسیب های احتمالی زایمان طبیعی

آسیب به عضلات کف لگن  از دیگر خطرات احتمالی زایمان طبیعی است. در برخی شرایط، گروهی از عضلات متصل به لگن، می‌توانند هنگام زایمان آسیب ببینند.

زنانی که با آسیب کف لگن مواجه می‎شوند، درد و احساس فشار در لگن ، بی اختیاری ادرار هنگام سرفه و عطسه و زور زدن را تجربه خواهند کرد.

ورزش کگل ، کاهش وزن ،فیزیوتراپی برای درمان این عارضه می‎توانند موثر باشند. رعایت نکات زیر می‎تواند از بروز این عارضه جلوگیری نماید:

تمرینات تقویت‎کننده  عضلات کف لگن در دوران بارداری ، مانند کگل و اسکات.

در طول سیر زایمان در صورت امکان راه بروید و پوزیشن های مختلف را انجام دهید .

از انجام اپیزیوتومی غیر ضروری خودداری کنید.

ورزشهای هنگام بارداری به شما کمک میکند تا سیر زایمانی بهتری داشته باشید و آسیب کمتری ببینید.

چنانچه عضلات کف لگن در طی زایمان آسیب ببینند، با مراقبت می‎توان آنها را بهبود بخشید. البته برای درمان به زمان احتیاج دارید.

چگونه برای زایمان طبیعی آماده شویم

افتادگی اندام‎های لگن از دیگر خطرات احتمالی زایمان طبیعی است.  در این حالت مثانه ، رحم و یا راست روده در داخل واژن یا خارج از دهانه واژن قرار می‎گیرند.

سیستوسل اصطلاحی است که هنگام پایین آمدن مثانه به داخل واژن استفاده می‎شود و رکتوسل برای زمانی که راست روده در داخل واژن  برجسته شده بکار برده میشود .درجات مختلفی از این عارضه‌ها وجود دارد.

به استثنای افتادگی‌های شدید، که نیاز به جراحی دارند،  بقیه موارد غالباً با  ورزشهای تقویت عضلات کف لگن و فیزیوتراپی ،پرهیز از زور زدن و  جاگذاری پساری درمان میشود.

زایمان واژینال تنها علتی نیست که می‎تواند باعث این نوع از مشکلات شود ،  نه ماه بارداری، سیگار کشیدن و چاقی  ، سرفه های مزمن  و بعضی از بیماریهای بافت همبند نیز می‎تواند زمینه را برای بروز این مشکل فراهم سازد. با این حال ، ایجاد فشار ( زور زدن) طولانی مدت هنگام تولد،  آسیب و افتادگی اندام لگن را آسان‌تر خواهد کرد.

مراقبت های پس از زایمان طبیعی

مراقبتهای پس از زایمان طبیعی چگونه است؟

بهبودی پس از هر نوع زایمانی به شخص بستگی دارد. بسیاری از بانوان در طی شش تا هشت هفته بهبود کامل پیدا خواهند کرد، عده‌ایی نیز به مدت زمان بیشتری نیاز دارند.  

پس از زایمان طبیعی حداقل برای چند روز اول درد خواهید داشت. کمپرس سرد و حمام گرم می‎تواند به شما آرامش دهد. بعضی از مادران نیاز به استفاده از مسکن نیز پیدا خواهند کرد.

فراموش نکنید  پس از زایمان به صورت طبیعی یا کلا هر روشی، هرگز به سرعت سراغ فعالیت‌های روزمره خود نروید. شاید ظاهرا احساس خوبی داشته باشید، اما بدن به زمان بیشتری نیاز دارد تا به حالت اولیه خود بازگردد.

حتما بخوانید   طبیعی یا سزارین ؟

اگر شاغل هستید بهتر است به فکر گرفتن یک مرخصی طولانی مدت باشید. از فردی خواهش کنید تا در این مدت همراه شما باشد. در حال حاضر هیچ چیزی مهمتر از بهبودی کامل شما نیست

استراحت های پس از زایمان

در صورتیکه برای زایمان طبیعی ، اپیزیوتومی داده شده یا دچار پارگی پرینه شده اید باید روزی  سه بار محل بخیه ها شستشو داده شود و سپس با باد گرم سشوار محل بخیه ها را خشک کنید. نوار بهداشتی را مرتب عوض کنید .

در صورتیکه بخیه دارید توصیه میشود تا حدود شش هفته از رابطه جنسی بپرهیزید چون میتواند عوارض خطرناکی داشته باشد. با رژیم غذایی سالم و نوشیدن آب به  مقدار کافی از یبوست پیشگیری کنید.

اندازه رحم پس از زایمان کوچک میشود ولی بلافاصله پس از زایمان  اندازه آن تا زیر ناف می‌رسد و همچنان تا حدود دو هفته بعد از زایمان درون شکم قرار دارد و پس از آن وارد حفره لگن میشود .

انقباضات رحمی پس از زایمان به جمع شدن رحم کمک میکند و ممکن است این انقباضات تا چند روز پس از زایمان و به ویژه هنگام شیردهی در مادرانی که چند بار زایمان کرده‌اند میتواند منجر به درد شود.

زن و شوهر خوشحال در کنار فرزند

عوارض خطرناک پس از زایمان طبیعی  چیست؟

علائم زیر می‌تواند نشانه‎ هایی از عارضه پس از زایمان طبیعی باشد:

  • خونریزی شدید واژن
  • تب
  • سرگیجه یا غش کردن
  • سردرد شدید
  • تنگی نفس ناگهانی
  • احتباس ادرای
  • درد و تورم یک طرفه پاها
  • ترشح و قرمزی اطراف بخیه و اپیزیوتومی
  • درد شکمی شدید
زایمان طبیعی در کرج
خانم دکتر مریم غلامپور زایمان های طبیعی بسیاری را در این سالها انجام داده اند برای مشاوره با دکتر با ۰۹۰۱۴۶۳۷۶۰۰ تماس بگیرید
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

2 دیدگاه

  • سلام خانم دکتر . من تقریبا دو هفته ای میشه که زایمان طبیعی داشتم روزای اول تا یه هفته شیرم واقعا زیاد بود تا جایی که لباسام خیس میشد اما الان شیرم کمه در حدی که سر سینه هامم فشار میدم به سختی شیر میاد دخترم هم مثل اینکه سیر نمیشه قطره شیر افزا هم خریدم تغذیه ام هم خوبه و همه چی می خوردم . تا حالا هرچی که برا زیاد شدن شیر گفتن خوبه انجام دادم. ولی زیاد نمیشه میشه راهنماییم کنید 21 سالمه و تا حالا تجربه بچه داری نداشتم

    • سلام خانم ، قدم خانم کوچولو مبارک. بهترین عاملی که باعث افزایش ترشح شیر میشود مکیدن پستان توسط نوزاد هست و در کنار آن استراحت و خواب کافی مادر و مصرف زیاد مایعات. بعضی داروها نیز به بیشتر شدن شیر کمک میکنند ولی در طولانی مدت توصیه نمی‌شوند. شیر خشک مخصوص مادران هم می‌تونه به شما کمک کنه. ولی نگران نباشید و بذارید دختر کوچولوتون پستان را خوب بمکد و حدود پانزده تا بیست دقیقه در دهانش باشد. اگر دیدید وزن گیری خوبی ندارد یا تعداد پوشک کمی خیس میکند با نظر متخصص اطفال شیر خشک اضافه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *