زایمان بدون درد یکی از دست آوردهای پزشکی نوین است و مادر شدن، شروع یک سفر شگفت‌انگیز است؛ پیوند خارق‌العاده بین مادر و فرزند.

با این حال عبور از این جریان اغلب شامل روند دردناک زایمان است و اکثر مادرانی که می‌خواهند نخستین فرزند خود را به دنیا بیاورند از زایمان طبیعی می‌ترسند؛ اما پزشکی مدرن پیشرفت‌های چشمگیری داشته و به کاهش درد زایمان کمک کرده است.

زایمان بدون درد «اپیدورال» چیست؟

زایمان بدون درد در کرج مورد توجه و اقبال مادران قرارگرفته،این روش شکلی از بی‌حسی موضعی است که درد ناشی از زایمان طبیعی را کاهش می‌دهد.

زایمان طبیعی بهترین روش برای به دنیا آوردن نوزاد است و به نسبت طبیعی بودن، این نوع از وضع حمل با درد همراه است. برخی از بانوان آستانه تحمل کمی دارند و ترجیح می‌دهند به هنگام زایمان درد شدید را تجربه نکنند.

بی حسی موضعی به دو صورت اسپاینال و اپیدورال انجام میشود و تفاوت آنها در عمق تزریق داروی بی حسی می‌باشد. در روش اسپاینال تزریق داروی بی حسی تکرار نمی‌شود و با توجه به محدودیت زمانی در فاز فعال زایمان انجام میشود. 

 روش اپیدورال یکی از روش‌های پرکاربرد است که برای کاهش درد مادران به هنگام زایمان از آن استفاده می‌شود. 

زایمان بی درد

مزایای بی‌حسی اپیدورال

زایمان بدون درد درکرج

 به زنانی که علاقه دارند فرزند خود را به شکل طبیعی به دنیا بیاورند این فرصت را می‌دهد تا تجربه خوبی از زایمان طبیعی داشته باشند. کاهش درد به مادر این امکان را می‌دهد تا بر روی زایمان تمرکز داشته باشد و در واقع این روشی برای آرامش به هنگام وضع حمل است.

همچنین بی‌حسی موضعی کمک می‌کند تا کودک با آرامشی که در عضلات لگن و واژن ایجاد شده به راحتی دنیا بیاید. کاهش درد سبب می‌شود تا مادر با خیالی آسوده، توانایی و انرژی بیشتری برای لحظه بیرون آمدن نوزاد داشته باشد.

بی‌حسی اپیدورال با تزریق ماده بی‌حسی به نخاع توسط یک لوله ریز «کاتتر اپیدورال» انجام می‌شود، در واقع سوزنی داخل منطقه مورد نظر وارد می‌شود و بعد لوله در همان نقطه جایگزین سوزن می‌شود و معمولاً حدود 10 تا 15 دقیقه طول می‌کشد تا دارو اثر خود را بگذارد.

حتما بخوانید   بهترین متخصص زنان کرج

ماده‌ای که برای بی‌حسی استفاده می‌شود نیز توسط پمپی اتوماتیک کار تزریق را تا پایانِ زایمان انجام می‌دهد.

توجه به این نکته نیز خالی از لطف نیست که این روش تسکین صد در صد ایجاد نمی‌کند اما به شکل قابل‌توجهی می‌تواند شدت درد و انقباض‌ها را کاهش دهد تا زایمان راحت‌تر انجام شود

زایمان بدون درد توسط بی‌حسی موضعی در بعضی از مادران میتواند به طولانی شدن فاز دوم زایمان ( از باز شدن کامل دهانه رحم تا خروج جنین ) منجر شود ..

زایمان طبیعی بدون درد در کرج

تأثیر بی‌حسی اپیدورال بر روی مادر و نوزاد

به طور کلی زایمان بدون درد با استفاده از روش بی‌حسی اپیدورال آسیب جدی و خطرناکی برای مادر و نوزاد ندارد اما از آنجا که هر روش تهاجمی ممکن است عوارض اندکی به همراه داشته باشد در ادامه توضیح بیشتری در این خصوص ذکر خواهیم کرد.

یکی از شایع‌ترین عوارض اپیدورال افت فشار خون است که باید به طور مرتب کنترل شود. در مورد سایر عوارض جانبی استفاده از بی‌حسی موضعی باید به موارد زیر اشاره کرد

عدم کنترل ادرار 

  • عدم توانایی دردفع ادرار از عوارض بی حسی اسپاینال است و به همین دلیل از سوند برای تخلیه ادرار استفاده می شود ، که البته این عوارض  موقت است. 
  • حالت تهوع و استفراغ نیز از دیگر عوارض جانبی بی‌حسی است.
  • اپیدورال همچنین در ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد باعث افزایش دمای بدن نیز می‌شود .
زایمان طبیعی را انتخاب کنیم یا زایمان سزارین
  • سردرد نیز از دیگر عوارض جانبی بی‌حسی اپیدورال است، البته این عارضه بسیار کم اتفاق می‌افتد و بیشترین دلیل آن نشت مایع نخاع است که به هنگام وارد کردن سوزن ایجاد می‌شود و برای جلوگیری از این واقعه مادر نباید حرکت داشته باشد تا سوزن بدون مشکلی وارد بدن شود.
  • به طور کلی بی‌حسی اپیدورال برای نوزاد خطر جدی به همراه ندارد و می‌توان عوارض داروهای مسکن مختلف دیگر بر روی کودک را بسیار بیشتر از عوارض احتمالی اپیدورال دانست.
  • همان‌طور که اشاره کردیم این روش باعث کاهش فشار خون می‌شود؛ در بدن نوزاد نیز ممکن است باعث کاهش جریان خون شده و تعداد ضربان قلب او را کاهش دهد که این امر با نظارت مکرر پزشک و استفاده از داروها و تزریق داخل سِرُم کنترل می‌شود.

موارد منع استفاده از بی‌حسی اپیدورال

زایمان بی درد در کرج
  • به افرادی که سابقه عفونت در ناحیه کمر دارند این روش توصیه نمی‌شود، همچنین عفونت‌های خونی نیز شامل این ممنوعیت می‌شوند.
  • مادرانی که قصد استفاده از این روش را دارند نباید به داروهای بی‌حسی موضعی حساسیت خاصی داشته باشند.
زایمان بدون درد در کرج توسط خانم دکتر غلامپور

زایمان بدون درد در کرج

این روزها زایمان بدون درد در کرج  با استفاده از بی‌حسی اپیدورال محبوبیت بیشتری پیدا کرده است و اکثر بانوان ترجیح می‌دهند زایمانی آسان و با دردی بسیار کم داشته باشند.

دکتر مریم غلامپور یکی از بهترین متخصصان زنان و زایمان در کرج هستند که سابقه ریاست بیمارستان شهدای لردگان در استان چهارمحال و بختیاری را نیز داشته‌اند.

دکتر مریم غلامپور در تخصص خود تبحر دارند و زایمان‌های بدون درد بسیاری را انجام داده‌اند، هر مادری که خواستار استفاده از روش بی‌حسی اپیدورال باشد می‌تواند خود را به دست ایشان سپرده و با خیالی آسوده زایمانی آرام و راحت داشته باشد.

دکتربا مراجعه به بیمارستانی که بیمارش در آن بستری است و مشاوره با متخصصین مجرب بیهوشی و درخواست انجام بی دردی ، به زایمانی راحت و خاطره‌انگیز برای مادر کمک میکند.

حتما بخوانید   کربوکسی تراپی در کرج

نتیجه‌گیری

در این مطلب با عنوان زایمان بدون درد در کرج  توضیحاتی مختصر و جامع به روش بی‌حسی اپیدورال اشاره کردیم؛ مادران عزیزی که باردار هستند یا در آینده نزدیک قصد بچه‌دار شدن دارند

با آگاهی از این روش می‌توانند از دانش، تخصص و تجربه یکی از بهترین متخصصان زنان و زایمان در کرج «دکتر مریم غلام پور» استفاده کرده و زایمانی شیرین و آسان را تجربه کنند.

فرقی نمی‌کند شما با زایمان طبیعی نوزاد خود را به دنیا بیاورید یا زایمان سزارین ، در هر حال شما یک ابر قهرمان هستید. زایمان در هر دو حالت درد شدیدی را برای مادر در پی خواهد داشت.این حق شماست که بهترین متخصص زنان کرج همراه شما باشد. 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.7]

2 دیدگاه

  • سلام خانم دکتر من دو ماهه که باردارشدم ، مهرشهرکرج هستم و می خوام زایمان بدون درد داشته باشم. در حال حاضر یک ساعت پیاده روی صبح و یک ساعت هم بعد از ظهر انجام میدم یکی اینکه کلاس های یوگا شرکت کنم یا نه؟ اگرم مشکلی پیش نیاد می خوام تو بیمارستان مریم کرج زایمان کنم. خیلی دوست دارم تجربه شیرینی داشته باشم. خانواده همسرم می گن سزارین کن راحت تره، ولی نمی دونم چرا خیلی دوست دارم طبیعی بدون درد باشه . چون شنیدم خیلی فواید برای فرزند و مادر داره ممنون می شم راهنماییم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *