مادر شدن از جمله حس‌های بسیار خاص و شگفت انگیزی است که باید برای آن آمادگی پیدا کرد. از جمله‌، آمادگی برای دوران شیرین بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است.

بارداری یکی از مراحل مهم زندگی برای خانم هاست. این دوران که از حساس‌ترین دوران‌های زندگیست، نیاز به مراقبت‌ها و آمادگی‌های قبل، در حین بارداری و حتی بعد از آن دارد. هر آنچه که در این دوران برای مادر پیش آید، چه خوشایند و چه ناخوشایند، به طور مستقیم روی جنین تأثیر می گذارد. همسر و تمام افرادی که ارتباط نزدیک با خانم باردار دارند، باید از مراقبت‌های لازم برای این مرحله از زندگی آگاه باشند.

سلامت جنین به شدت وابسته به سلامت مادر است. حتی بعد از به دنیا آمدن کودک، این دوران بارداری است که در شخصیت اولیه او تاثیر گذار است. کودک سالم و سرحال، قطعاً کودکی است که مادر او در حین بارداری دوران خوبی را پشت سر گذاشته است.

حال که اندکی با اهمیت این دوران حساس آشنا شدید بهتر است به صورت جزئی‌تر نکات مربوط به دوران بارداری را بررسی کنیم.

اهمیت تغذیه مادر در رشد جنین

همه‌ی متخصصان بر این عقیده هستند که تغذیه مناسب و اصولی در دوران بارداری می تواند سلامت کودک در آینده را تضمین کند. خیلی از بیماری هایی که در دوران بزرگسالی برای افراد به وجود می آید، ریشه در تغذیه نامناسب مادر در دوران جنینی دارد. بنابراین یک مادر باردار علاوه بر اینکه با یک متخصص زنان در دوران بارداری در ارتباط است، باید با یک متخصص تغذیه نیز مشورت کند. هرچه مادر در دوران بارداری تغذیه مناسب تری داشته باشد، کودکی سالم‌تر با آینده‌ای تضمین شده‌تر را به دنیا می آورد.

حتما بخوانید   مراقبت های سه ماهه اول بارداری

این تغذیه مناسب حتی می تواند در سلیقه‌ی غذایی کودک در آینده نیز تأثیر گذار باشد. اینکه مادر چه تعداد وعده‌ی غذایی را مصرف کند و چه مقدار بخورد، باید با توجه به وزن او قبل از بارداری و متناسب با همان وزن باشد. آنچه بیشتر اهمیت دارد این است که ویتامین‌ها و مواد غذایی مفید همچون لبنیات و میوه جات را به اندازه کافی مصرف کند. کلسیم و ویتامین‌ هایی که مادر مصرف می کند باعث می‌شود جنین بتواند به رشد و تقسیمات سلولی ادامه دهد.

تغذیه مادر در ماههای اول بارداری

مصرف حبوبات نیز به عنوان منبع پروتئین باعث ساخته شدن بافت‌های بدن جنین می‌شود. مصرف سبزیجات و میوه‌ها نیز بسیاری از ویتامین‌های لازم برای رشد جنین را تأمین می کنند. مصرف بعضی از مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌ها نیز باعث افزایش وزن جنین می‌شود که البته مصرف آن‌ها حتماً باید تحت نظر متخصص تغذیه انجام شود. مصرف مواد غذایی همچون کنجد نیز روی ضریب هوشی کودک تأثیر دارد.

در نهایت استفاده از یک رژیم متعادل و مناسب که تحت نظر کارشناسان و متخصاصان تهیه شده باشد، بری هر مادر باردار و رشد جنین او لازم و ضروری است.

تاثیرات حالات روحی روانی مادر باردار

بهداشت روان در دوران بارداری از اهمیتی بالا، به اندازه ی اهمیت تغذیه مادر در این دوران، برخوردار است. اهمیت زیاد آرامش روحی و معنوی یک مادر باردار از آنجایی نشأت می گیرد که سلامت جنین از نظر روحی و روانی نیز تحت تأثیر همین آرامش مادر است. بدون شک کودکی که دوران جنینی خود را با مادری آرام در محیطی آرامش بخش گذرانده است از نظر هوش و استعداد با کودکی که مادر او دوران بارداری خود را در غم، غصه و استرس گذرانده، زمین تا آسمان فرق دارد.

هیجانات شدید، فکر و خیال‌های ناخوشایند، افکار تیره، تأسف از آبستن شدن و واکنش شوهر نسبت به حاملگی، نگرانی‌های بی مورد نسبت به جنسیت کودک، ترس، غم و شادی همگی به شدت در رشد و نمو جسمی و روحی جنین مؤثر است. به یاد داشته باشید همیشه تنها و مؤثرترین فردی که می تواند باعث آرامش و یا حتی عدم آرامش مادر بشود همسر اوست. در این مدت شوهر باید با همسر باردار خویش بیشتر ارتباط داشته باشد و به او اطمینان و اعتماد به نفس ببخشد.

عکس جنین در ماههای اول

استرس مادر و تاثیرات آن بر جنین

بارداری و شروع این دوره از زندگی، احساسات و روحیه‌ی مادر را دچار تغییراتی می کند. این تغییرات چه خوشایند و چه ناخوشایند، در هر صورت با استرس هایی همراه هستند. این استرس شایع دوران بارداری اگر بیش از حد بشود می تواند تأثیرات مخربی روی جنین و مادر بگذارد. تأثیرات منفی روی تمرکز، رشد مغز و حتی سیستم ایمنی جنین، همگی ناشی از استرس‌های مخرب مادر در دوران بارداری است.

استرس‌های یک زن باردار می تواند دلایل متفاوتی از جمله مواجهه با عوارض بارداری همچون حالت تهوع، یبوست، احساس خستگی یا درد کمر، تغییرات هورمونی، نگرانی در مورد نحوه‌ی زایمان، چگونگی مراقبت از نوزاد و مدیریت مسئولیت‌های کاری برای زنان شاغل و آماده کردن شرایط برای مرخصی زایمان داشته باشد.

حتما بخوانید   چگونه دختردار شویم ؟

این میزان استرس در خانم‌های باردار در زمان گذشته که غربالگری‌های امروزی انجام نمی‌شد خیلی بیشتر بود. آن‌ها تا زمان تولد فرزند نمی توانستند از نواقص ژنتیکی احتمالی خبردار شوند. اما امروزه با تست‌های غربالگری، می توان از بروز و وقوع تولد فرزندان ناقص جلوگیری کرد. هدف و فلسفه‌ی غربالگری علاوه بر جلوگیری از به دنیا آمدن کودکان ناقص و عواقبی که برای جامعه دارند، همین رفع استرس و نگرانی‌های مادران است.

البته ناگفته نماند که انتظار برای جواب آزمایش‌های غربالگری، خود با استرس فراوان همراه است؛ چرا که نتایج مثبت غربالگری به هیچ وجه قطعی نیست و همانطور که از عنوانش پیداست، در غربالگری فقط احتمال تایید می‌شود.

تاثیر استرس بر جنین

جمع بندی و نتیجه گیری

پیشتر اهمیت معاینه‌ی مستمر تحت نظر یک پزشک متخصص را مطرح کردیم. دکتر مریم غلامپور، جراح و متخصص زنان و زایمان در کرج، در تمام مراحل دوران بارداری همراه شماست. برخی از خدمات درمانی که توسط دکتر مریم غلامپور ارائه می‌شوند شامل مشاوره قبل از بارداری، مراقبت‌های دوران بارداری، انجام زایمان طبیعی و سزارین، انجام سونوگرافی زنان و مامایی و غیره است.

آنچه در این مقاله خواندید نکاتی ضروری و مهم در رابطه با بارداری و مراقبت از مادر و جنین بود. همیشه به خاطر داشته باشید که علاوه بر آمادگی فیزیکی و جسمانی، توانایی و آمادگی روحی و روانی برای بارداری نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 20 میانگین: 3.4]

2 دیدگاه

  • سلام ، من باید تاریخ دقیق آخرین پریود را بدانم و سونوگرافی ۵ هفته و سونوگرافی جدیدتان را ببینم تا بتوانم نظر درستی بدهم. ولی خودم معمولا در ختم بارداری عجله نمیکنم و سونوگرافی را یک هفته بعد دوباره تکرار میکنم و اگر باز ضربان قلب جنین دیده نشد ختم بارداری میدهم.

  • سلام برحسب قاعدگی بایدبارداریم ۸ هفته باشه ۲ هفته پیش در سونو ۵هفته بودم بامحاسبه ۲هفته پیش من امروزمیشدم ۷هفته و۳روز،اماسونوگفت۶هفته و۴روزته صدای قلب جنین روهم نشنیدن دکترم گفت من میتونم ختم بارداری بدم و شیافی که واسه لکه بینی میخوردم هم گفت قطع کن چون بارداریت متوقف شده که کمتر نشون میده و باید سقط کنی بنظتون چیکار کنم؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *