دوران بارداری برای زوج‌هایی که تصمیم به پدر و مادر شدن دارند اهمیت ویژه‌ای دارد که به همین منظور سؤالات متفاوتی در رابطه با اینکه چطور به درستی این دوره را بگذرانند برای آن‌ها پیش می‌آید. در ادامه مطلب سعی بر این شده به عواملی که برای هر چه بهتر گذراندن این دوره کمک می‌کند می‌پردازیم.

دردوران بارداری چی بخوریم و چه نکاتی را رعایت کنیم

مراقبت‌های جسمی و روحی در دوران بارداری چگونه است؟

دوران بارداری ترکیبی از احساساتی است که امکان دارد همه آن‌ها خوب نباشند. اگر احساس نگرانی می‌کنید به خصوص اگر بارداری شما برنامه ریزی نشده باشد شما تنها نیستید زیرا یک اتفاق شایع بین افرادی است که در این شرایط هستند که امکان دارد با افسردگی و اضطراب نیز پیش برود و احساس عصبی بودن نیز به شما دست بدهد.

برای این موضوع می‌توانید با کسی در این مورد صحبت کنید و اگر لازم شد کمک بگیرید. برای سلامتی خود و کودکتان تا حد امکان استراحت کنید. غذاهای سالم را در برنامه غذایی بیشتر کنید، ورزش کردن را از یاد نبرده و به اندازه کافی بخوابید و ویتامین‌های مورد نیاز در این دوره را استفاده کنید.

مراقبت‌های دوران بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که یک زن در این دوران باید آن را دریافت کند. مراجعه مرتب به پزشک می‌تواند اعتمادی بر این باشد که سلامت مادر و کودک در خطر نخواهد زیرا اگر با مشکلی مواجه شوید می‌توانید آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

حتما بخوانید   تاثیرات مخرب استرس بر جنین

در حالت ایده آل بهتر است این مراقبت‌ها حتی قبل از بارداری باشد. در مواردی مانند داشتن یک بیماری مثل دیابت و یا بیماری قلبی احتمال زایمان زودرس را بالا می‎برد.

همچنین اگر سنتان بالاتر از 35 سال است و یا هر مورد دیگری، می‌تواند شما را در گروه پر خطر قرار دهد حتی اگر بارداری شما پر خطر نباشد بودن یک پزشک در دوران بارداری کمک به سزایی خواهد بود.

بسیاری از والدین تصمیم می‌گیرند آزمایش‌های قبل از تولد را انجام دهند تا از سلامت جنین مطمئن شوند. این آزمایش‌ها به ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی کمک می‌کنند تا اگر جنین نقصی دارد و یا مشکل کروموزومی در جنین وجود دارد مطلع شوند. این نوع از آزمایش‌ها در سه ماهه اول، دوم و سوم انجام می‌شود.

مراقبت های دوران بارداری

چه نوع تغذیه‌ای مناسب است؟

توصیه متخصصان بر این است که در رژیم غذایی مادر باردار انواع غذاهای سالم و نوشیدنی‌های طبیعی وجود داشته باشد تا مواد مغذی و مفیدی که برای رشد کودک و سلامتی او لازم است فراهم شود. طبق تحقیقات انجام گرفته یک زن باردار به کلسیم، اسیدفولیک، آهن و پروتئین، بیشتر از هر موقع دیگری نیاز دارد.

در این ایام داشتن تغذیه مغذی یکی از هدف‌های مهمی است که باید به آن اهمیت داد. توصیه یکی از مشاوران این است که اگر در دوران بارداری هستید نیمی از بشقاب خود را به میوه و سبزی اختصاص دهید، یک چهارم آن را غلات و بخش دیگر را با مواد غذایی بدون چربی پر کنید.

  • بهتر است میوه و سبزیجات حتما در رژیم غذایی وجود داشته باشد مخصوصاً در سه ماه دوم و سوم بارداری
  • مواد غذایی دارای پروتئین: در هر وعده غذایی منابع دارای پروتئین اهمیت بالایی دارند تا به رشد کودک کمک کنند. مرغ، ماهی، تخم مرغ، لوبیا، پنیر، شیر از جمله منابع دارای پروتئین هستند.
  • لبنیات: پیشنهاد شده است روزانه سه تا چهار وعده از لبنیات استفاده شود مانند شیر، ماست، پنیر که سرشار از پروتئین و ویتامین D هستند.
  • غلات: مانند جو، ماکارونی، گندم سبوس دار، نان و یا برنج قهوه‌ای که دارای فیبر، آهن و ویتامین‌های گروه B هستند که حتما باید نیمی از رژیم غذایی مادر باردار را تشکیل دهند.
حتما بخوانید   بستن لوله رحم در کرج

شاید این جمله را شنیده باشید که گفته می‌شود زن باردار برای دو نفر غذا می‌خورد اما این جمله به این معنی نیست که خانم باردار باید غذای خود را 2 برابر کند.

یک زن باردار تا ماه سوم بارداری برای دو نفر غذا مصرف نمی‌کند بلکه گفته می‌شود در سه ماه اول بارداری کالری مورد نیاز بدن مانند قبل است و تفاوتی ندارد،

 

اما توصیه شده در سه ماهه دوم 200 کالری بیشتر به رژیم غذایی اضافه شود و در سه ماهه سوم 300 کالری به این دلیل که جنین به سرعت در حال رشد است

رابطه جنسی در دوران بارداری

رابطه جنسی 

داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری باعث آسیب به رشد کودک نمی‌شود زیرا کودک در رحم قرار دارد و توسط عضله‌ها و شکم احاطه شده است. البته در هفته‌های آخر بارداری برای داشتن رابطه جنسی اختلاف نظرهایی وجود دارد بعضی از پزشکان معتقدند بهتر است از رابطه جنسی خودداری شود اما برخی دیگر بر این باور هستند که داشتن رابطه جنسی در هفته‌های آخر بارداری باعث زایمان زودرس نمی‌شود.

البته ممکن است در برخی مواقع اگر بارداری پر خطر باشد تشخیص پزشک بر این باشد که از رابطه جنسی در  خودداری شود. عواملی مانند اینکه: خطر سقط جنین وجود داشته باشد و خونریزی بدون دلیل مشخص  جفت سرراهی یا جفت‌های مارژینال ، نارسایی دهانه رحم یا سرویکس و یا اینکه در انتظار فرزندان دوقلو، سه‌قلو و یا تعداد بیشتر باشد.

آیا شرایط و عوامل محیطی در دوران بارداری تأثیر گذار خواهند بود؟

بعضی از عوامل محیطی می‌توانند در باروری و تولد تأثیر گذار باشند. قرار گرفتن در معرض دود دخانیات، اگر فردی در خانواده سیگاری باشد که منجر به زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و … قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا از دیگر عوامل محیطی است که ممکن است باعث شود جنین هنگام تولد وزن کمی داشته باشد و یا موجب شود مادر باردار زودتر از موقع معین زایمان کند.

حتما بخوانید   سوزش سردل یا ریفلاکس دوران بارداری

آلاینده‌های محیطی نیز از دیگر عواملی هستند که شاید حتی باعث ناباروری نیز شوند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند آلاینده‌های محیطی می‌توانند در قاعدگی و تخمک گذاری تأثیر بگذارند.

در انتها با توجه به مواردی که گفته شد انتخاب یک پزشک خوب در دوره بارداری یکی از مواردی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.شما می توانید سوالات خودتون رو از  خانم دکتر مریم غلامپور که جراح ومتخصص زنان و زایمان و نازایی هستند  بپرسید  و از ایشان مشاوره بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 4.2]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *