بارداری پوچ چیست ؟

سقط جنین فقط به دلیل مشکلات هورمونی یا جسمی رخ نمی دهد. این مشکل ممکن است به دلیل وضعیتی به نام blighted ovum، اتفاق بیفتد که تشخیص آن در زنان باردار در چند هفته اول بارداری بسیار سخت است. این مشکل با نام بارداری پوچ یا anembryonic pregnancy نیز گفته می‌شود و بسیاری از زوج‌ها را با نگرانی روبرو می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد مشکل، علائم، علل و درمان آن بیشتر بدانید.

در یک بارداری طبیعی تخم بارور شده در عرض چند ساعت، شروع به تقسیم می‌کند. حدود ۱۰ روز بعد این سلول‌ها جنین را تشکیل داده اند که در رحم لانه گزینی می‌کند. سپس، جفت شروع به توسعه می‌کند و سطح هورمون شروع به افزایش می کند.

در این عارضه ، سلول‌ها هرگز به اندازه تشکیل جنین تقسیم نمی شوند، یا رشد جنین پس از جایگزینی در رحم خیلی زود متوقف می‌شود.

بارداری پوچ  زمانی اتفاق می افتد که یک تخم بارور شده خود را به دیواره رحم وصل می کند. با این وجود جنین شکل نمی گیرد. سلول‌ها برای تشکیل ساک حاملگی رشد می کنند، اما از تشکیل جنین خبری نیست. این اتفاق در سه ماهه اول، بدون آگاهی فرد از حاملگی رخ می دهد. سطوح بالای ناهنجاری‌های کروموزومی، سر انجام به سقط منجر می‌شود. تقریباً دلیل نیمی از سقط جنین هایی که در سه ماهه اول بارداری اتفاق می افتد به دلیل این مشکل است.

بارداری پوچ چیست؟

نشانه‌های بارداری پوچ چیست؟

در دوران بارداری پوچ، علائم و نشانه‌های یک حاملگی نرمال را تجربه می‌کنید. علائمی مثل حالت تهوع و حساسیت سینه؛ اما زمانی که جنین شروع به توقف رشد می‌کند و سطوح هورمون‌ها کاهش می‌یابد، علائم ناشی از آن هم فروکش می کند. ممکن است کرامپ‌های شکمی لکه بینی و یا خونریزی داشته باشید. با این وجود سونوگرافی تنها یک ساک خالی را نشان می دهد.

برخی مواقع علائم اولیه حاملگی ادامه پیدا می‌کند و همه چیز نرمال به نظر می‌رسد. دلیل این اتفاق، سطوح گونادوتروپین کوریونیک انسانی (HCG) یا هورمون بارداری تولید شده توسط جفت، است که همچنان در حال افزایش است.

حتما بخوانید   سوزش سردل یا ریفلاکس دوران بارداری

از آنجایی که در این دوره زن از بارداری خود بی‌خبر است، گاهی اوقات علائم آن مثل کرامپ ها، لکه بینی یا خونریزی با علائم قائدگی دردناک اشتباه گرفته می‌شود. در انتها بدن لایه‌های رحم را خارج می کند و شما ممکن است دوره‌های پریود سنگین‌تر از حالت معمول را تجربه کنید

نشانه های بارداری پوچ

علت بارداری پوچ چیست؟

دلیل بارداری پوچ هنوز به طور کامل مشخص نیست. این اتفاق زمانی رخ می دهد که توقف رشد جنین اتفاق می افتد و جنین باز جذب می‌شود و تنها یک کیسه جنین خالی را بر جای می گذارد. کیفیت پایین تخم یا اسپرم، ممکن است منجر به ایجاد ناهنجاری‌های کروموزومی در تخم بارور شده شود. این اتفاق عموماً در هفته‌های ابتدای بارداری بین هفته ۸ تا ۱۳ بارداری به وقوع می‌پیوندد؛ یعنی خیلی وقت‌ها زمانی که شما هنوز نمی دانید که باردارید.

در یک حاملگی پوچ، کیسه ایجاد می‌شود، با این وجود جنین در داخل آن وجود ندارد. در مواردی که حاملگی پوچ باشد، آزمایش خون زودرس و آزمایش‌ها بارداری معمولاً نشان می دهد که بارداری به طور عادی در حال پیشرفت است. این امر به این دلیل است که سطح گونادوتروپین کوریونیک انسانی (HCG) ، هورمونی که در طی یک بارداری طبیعی توسط جفت تولید می‌شود، با رشد جفت حتی اگر جنین وجود نداشته باشد، افزایش می یابد؛ و این مشکل تنها از طریق سونوگرافی تشخیص داده می‌شود

معیارهای تشخیص حاملگی پوچ یا حاملگی آنمبریونی از طریق سونوگرافی عبارت‌اند از:

  • عدم شناسایی جنین در یک کیسه حاملگی (20 میلی متر) توسط سونوگرافی ترانس شکمی.
  • عدم شناسایی جنین در یک کیسه حاملگی (18 میلی متر) توسط سونوگرافی خارج واژینال.
  • عدم شناسایی کیسه زرده در کیسه حاملگی (13 میلی متر) .
  • این احتمال وجود دارد که طرح کلی کیسه نامنظم یا ناقص باشد.
  • موقعیت غیر طبیعی و پایین بودن کیسه حاملگی.
حتما بخوانید   راهنمای کامل دوقلوزایی ، چگونه فرزند دوقلو بیاورم؟

این احتمال وجود دارد که در طی بارداری زود هنگام، تشخیص اشتباهی از حاملگی پوچ ایجاد شود. کودک معمولاً بعد از هفته 5 شروع به رشد می‌کند و فقط در این تصاویر سونوگرافی قابل مشاهده است. به طور معمول، هنگامی که تقریباً شش هفته باردار هستید، سونوگرافی انجام می‌شود. در یک بارداری طبیعی، در این زمان جنین باید قابل مشاهده باشد اما در حاملگی پوچ، کیسه حاملگی خالی خواهد بود.

نشانه های بارداری پوچ و راه جلوگیری از آن

درمان بارداری پوچ

در بیشتر موارد، یک بارداری پوچ نیازی به درمان ندارد، زیرا بدن با تشخیص عدم رشد جنین، به طور خودکار بافت را بیرون می‌کشد. در بیشتر موارد، زنان باردار در خانه دچار سقط طبیعی می‌شوند. البته جنینی خارج نمی‌شود زیرا جذب شده یا رشد نکرده است. با این حال، بافت حاملگی به عنوان لخته‌های ضخیم ظاهر می‌شود. گاهی اوقات اگر خروج این بافت با ریسک همراه باشد، ممکن است پزشک متخصص زنان و زایمان به مادر توصیه کند که از روش دیگری برای سقط جنین استفاده کند؛ که ممکن است روش دارویی یا دیلاتاسیون و کورتاژ (D&C) باشد.

مهم نیست که چه روشی را انتخاب کنید، پزشک به احتمال زیاد به شما دستور می دهد هفتگی آزمایش خون انجام دهید تا HCG خود را پیگیری کنید. اگر بدن شما فکر کند که باردار است، ممکن است سطح HCG، افزایش یابد، اما در نهایت شروع به ریزش می کنند. به زودی، سطح HCG تخمدان شما به وضعیت قبل از بارداری باز می گردد.

جلوگیری از حاملگی پوچ

متأسفانه، در بیشتر موارد ازآن  نمی توان جلوگیری کرد. حاملگی پوچ اغلب یک بار روی می‌دهد و بندرت یک زن بیش از یک بار این اتفاق را تجربه می کند؛ اما اگر بیش از یک بارداری آنامبریونیک را تجربه کردید، پزشک متخصص زنان و زایمان ممکن است درخواست آزمایش‌ها لازم را دهد تا اطمینان حاصل شود که هیچ دلیل اساسی مانند عدم تعادل هورمون یا جهش ژنتیکی وجود ندارد. بارداری پوچ برای بارداری‌های بعدی، ایجاد مشکل نخواهد کرد اما اکثر پزشکان توصیه می‌کنند که زوج‌ها حداقل قبل از هر اقدام مجدد برای بارداری حداقل 1-3 چرخه قاعدگی منظم را صبر کنند.

نتیجه گیری

سقط حتی اگر نتیجه یک حاملگی پوچ باشد ممکن است برای زنان مشکل باشد و علاوه بر عوارض جسمی مثل درد، خونریزی و دمای بالای بدن ممکن است عوارض روحی و احساس افسردگی را برای خانم‌ها در پی داشته باشد؛ بنابراین آگاهی کافی در نتیجه مشاوره و همراهی یک پزشک متخصص زنان خوب، برای گذر از این دوره ضروری است. خانم دکتر غلام پور، متخصص زنان و زایمان در کرج برای ارائه هرگونه مشاوره و بررسی‌های تخصصی در این زمینه همراه شما خواهد بود

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 17 میانگین: 4.1]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *