ناباروری به دلیل کم بودن میزان اسپرم، یکی از مشکلاتی است که برخی زوج‌های جوان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. هنگامی که جهت حل این مسئله به پزشک مراجعه می‌کنند او سعی می کند علت اصلی مشکل کم بودن تعداد اسپرم‌ها را کشف کند. در این مقاله سعی کرده‌ایم به طور کامل به بررسی علت کاهش اسپرم در مردان بپردازیم و علائم و درمان کم بودن تعداد اسپرم را توضیح دهیم.

تعدا کم اسپرم در آقایان

کاهش اسپرم چه زمانی اتفاق می افتد؟

کم بودن تعداد اسپرم زمانی اتفاق می افتد که مرد در هر میلی لیتر کمتر از 15 میلیون اسپرم داشته باشد.

داشتن تعداد اسپرم کم می تواند شانس بارداری را کمتر کند، اگرچه بارداری‌های موفقیت آمیز هنوز هم در صورت وجود این مسئله می توانند رخ دهند.

مشکلات مربوط به اسپرم، از جمله تعداد کم اسپرم و مشکلات کیفیت اسپرم یکی از مشکلات بسیار رایج زناشویی است. 1 زوج از هر 3 زوج که در تلاش برای باردار شدن هستند با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنند؛ اما خبر خوب این است می‌توان با راهکار هایی این مشکل را برطرف کرد. پس نگران نباشید و تا پایان این مقاله همراه ما بمانید.

نشانه‌های کم بودن تعداد اسپرم چیست؟

ممکن است تا زمانی که قصد بارداری نداشته باشید، هیچ نشانه یا علائمی از تعداد اسپرم کم نداشته باشید. یکی از علائم اصلی الیگوسپرمی یا تعداد کم اسپرم، ناباروری است.

حتما بخوانید   همه چیزدرباره ناباروری مردان

اگر تعداد اسپرم کم شما ناشی از یک بیماری زمینه‌ای مانند عدم تعادل هورمونی، ناهنجاری کروموزومی، مشکل بیضه یا انسداد باشد، ممکن است علائم مربوط به این بیماری را تجربه کنید که جزو علائم شایع این بیماری نیست. بنابراین مهم است که آن‌ها را هم در نظر بگیرید. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • میل جنسی کم
  • اختلال در نعوظ
  • تورم یا درد در اطراف بیضه ها
  • موهای کم در بدن یا صورت
آناتومی اسپرم

علت کم بودن تعداد اسپرم چیست؟

در بسیاری موارد، مشخص نیست که چه عاملی باعث کاهش تعداد اسپرم‌ها می‌شود. شایع‌ترین علل کم بودن تعداد اسپرم‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • عدم تعادل هورمونی مانند بیماری هیپوگنادیسم (زمانی اتفاق می افتد که غدد جنسی هورمون‌های جنسی کمتری تولید کرده و یا تولید نمی کنند)
  • یک مشکل ژنتیکی مانند سندرم کلاینفلتر
  • داشتن بیضه‌های کوچک
  • یک مشکل فیزیکی – به عنوان مثال، لوله هایی که اسپرم را انتقال می‌دهند در اثر بیماری یا جراحت مسدود می شوند، یا از بدو تولد وجود ندارند.
  • عفونت دستگاه تناسلی مانند کلامیدیا  سوزاک یا پروستاتیت (عفونت غده پروستات)
  • واریکوسل (رگ‌های بزرگ شده در بیضه)
  • عمل جراحی قبلی برای ترمیم بیضه‌ها یا فتق
  • بیضه‌ها بیش از حد گرم می شوند
  • مصرف زیاد الکل، سیگار کشیدن و استفاده از مواد مخدری مانند ماری جوانا یا کوکائین
  • برخی داروهای خاص، از جمله درمان جایگزینی تستوسترون، استفاده طولانی مدت از استروئید آنابولیک، داروهای سرطان (شیمی درمانی) ، برخی آنتی بیوتیک‌ها و برخی داروهای ضد افسردگی
  • اضافه وزن یا چاقی
شکل اسپرم آقایان

روش‌های تشخیص قطعی کم بودن تعداد اسپرم ها 

اگر در سال گذشته مرتباً رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید اما با این حال تلاش شما برای بارداری بی ثمر بوده است، ممکن است نیاز باشد که به پزشک مراجعه کنید. در واقع، اگر علائمی مانند مشکل در انزال، درد در بیضه‌ها یا جراحی‌های قبلی داشته باشید، نیاز به معاینه پزشک بیشتر می‌شود.

تشخیص معمولاً شامل معاینه فیزیکی، تاریخچه پزشکی و آنالیز مایع منی است.

انزال کردن در ظرف تست آزمایشگاه، ممکن است برای شما مانند بسیاری از آقایان امری ناخوشایند باشد. با این حال، پزشکی که درخواست تجزیه و تحلیل می کند بررسی صدها آزمایش را انجام داده است و قصد او کمک کردن به شما است؛ بنابراین هیچ دلیلی برای احساس ناخوشایند وجود ندارد.

تجزیه و تحلیل مایع منی ممکن است در تشخیص درست بیماری کمک کند زیرا اسپرم شما را می توان زیر میکروسکوپ شمرد و از نظر تحرک (حرکت) و مورفولوژی (شکل) بررسی کرد. پزشک شما حتی ممکن است بخواهد آزمایش را تکرار کند تا از نتایج مداوم به دلیل تغییرپذیری زیاد بین نمونه‌ها اطمینان حاصل کند.

احتمالاً ظرف مطب پزشکتان ظرفی در اختیار شما قرار می دهد. از شما خواسته می‌شود خود را در داخل کلینیک و یا در خانه خود ارضایی کرده و انزال کنید. اگر تصمیم دارید نمونه را در خانه جمع آوری کنید، به شما می آموزیم که چگونه می توانید از آن نمونه‌ها مراقبت کنید تا بتوانید طی یک ساعت دوباره به آزمایشگاه برگردید.

حتما بخوانید   درمان ناباروری با آی وی اف IVF

آزمایش‌ها دیگری که پزشک ممکن است تجویز کند شامل موارد زیر هستند:

  • آزمایش خون برای بررسی هورمون‌ها یا کروموزوم ها
  • سونوگرافی برای تجسم بیضه‌ها یا پروستات
  • بیوپسی برای ارزیابی تولید اسپرم در صورت انسداد
اسپرم و مشکل کمبود آن در آقایان

درمان کم بودن تعداد اسپرم‌ها چگونه است؟

روش‌های درمان کم بودن تعداد اسپرم‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

عمل جراحی: درصورتی که این مسئله به واسطه واریکوسل به وجود آمده باشد، غالباً می تواند با عمل جراحی، یا به کمک یک مهارکننده انسداد مجاری اداری، قابل درمان باشد. همچنین در صورتی که قبلاً وازکتومی انجام داده اید اسپرم‌ها با استفاده از تکنیک‌های بازیابی اسپرم می توانند مستقیماً از بیضه یا اپیدیدیم گرفته شوند.

درمان عفونت ها: درصورتی که منشأ کم بودن تعداد اسپرم‌ها عفونت باشد، آنتی‌بیوتیک‌ها می توانند عفونت دستگاه تناسلی را درمان کنند، اما این روش همیشه باعث درمان قطعی نمی‌شود.

درمان مشکلات جنسی: در صورتی که کم بودن تعداد اسپرم‌ها به واسطه رابطه جنسی باشد، دارو یا مشاوره می تواند به بهبود باروری در شرایطی مانند اختلال نعوظ یا انزال زودرس کمک کند.

درمان و داروهای هورمونی: پزشک ممکن است در مواردی که نازایی در اثر زیاد یا پایین بودن برخی از هورمون‌ها یا مشکل در استفاده از بدن از هورمون‌ها ایجاد شود، جایگزینی هورمون یا داروها را توصیه کند.

فناوری کمک به تولید مثل (ART) : روش ART که یکی از روش‌های درمان کم بودن تعداد اسپرم بستگی به وضعیت و خواسته‌های خاص شما شامل به دست آوردن اسپرم از طریق انزال طبیعی یا استخراج از افراد اهدا کننده اسپرم است. سپس اسپرم‌ها در دستگاه تناسلی زن وارد می شوند یا برای تزریق اسپرم از IVF یا داخل سیتوپلاسمی استفاده می شوند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم با توضیح روش‌های حل مشکل کم بودن تعداد اسپرم‌ها و روش‌های تشخیص و درمان آن به شما در درمان این بیماری کمک کنیم. شما می توانید اطلاعات کامل تری را در مقاله همه چیز درباره ناباروری مردان بدست بیاورید

درصورتی‌که بارهاست برای بارداری اقدام کرده اید و موفق نبوده اید نا امید نشوید چون به دلیل پیشرفت علم و تکنولوژی راه‌های زیادی برای حل این مشکل وجود دارد.

سوالات خودتون رو در زیر همین پست بنویسید تا در کوتاه ترین زمان توسط خانم دکتر غلامپور پاسخ داده شود

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 18 میانگین: 4]

14 دیدگاه

  • سلام.خسته نباشید .26ساله هستم.من 3ساله و نیمه ازدواج کردم الآن یک ساله اقدام کردیم بچه دار شیم ولی نشد، رفتم آزمایش دادم آقای دکتر گفت اسپرمت دم نداره میخواستم بدونم چیگار کنم کارم درست شه خیلی بی حوصله شدم زندگی دیگه برام معنی نداره.یعنی میشه که درست بشه.

  • سلام دکتر بنده پانزده سال تریاک وچندسال ی هم شیره مصرف میکنم یه ازمایش از من گرفته شد و دکتر گفت فقط سرعت امده پایینایا همین امر باعث شده که ما بچه دار نشیم البته دکتر زنان گفته که خانمم تخمک خیلی کم داره میخام بدونم غیر از مشکل خانمم منم تاثیر گزار هستم در بچه دار نشدن وراه درمان چیه

    • سلام برای باردار شدن ، هم خانم و هم آقا باید سلامت نسبی داشته باشند . شما حتما سعی کنید که تریاک و شیره را ترک کنید و به ارولوژیست مراجعه کنید و ازمایش اسپرم هم بدهید. همسرتان هم که باید زیر نظر متخصص زنان درمان شوند

  • با سلام
    دکتر جان لطفا درباره این آزمایش راهنمایی کنید
    nomotility(D)30
    Volume 5.5
    Color. Milky
    Ligvefactiontime25
    Viscosity. Normal
    PH. 7.9
    Sperm count. 13.5
    Total motility. 70
    Fast motility(A)L10
    Slow motility. 55
    No progression(c) 5.0

  • شما بايد به متخصص ارولوژي مراجعه نماييد علل زيادي مطرح هست از جمله انسداد مجاري, با توجه به اينكه قبلا بررسي شده ايد احتمالا بعضي از ازمايشات را دوباره تكرار كنيد مثل ژنتيك

  • سلام بنده آقا هستم 40 ساله 10سال پيش به علت کمبود اسپرم رویان رفتم آزمایش اسپرم دادم که گفتند هربار فقط بین 5تا 10 عدد اسپرم داشتم و بعد از مدتی کاملا صفر شد با اینکه واریکوسل خیلی خفیف داشتم عمل واریکوسل هم انجام دادم تمام آزمایشات لازم را هم انجام دادم من جمله اچ آی وی ژنتیک خون که هیچ دلیلی پیدا نشد البته همان 5عدد مناسب برای عمل ای یو ای بود که البته تخمک های خانوم به حد نصاب 18 نرسید و عمل انجام نشد و دیگه بعد از اون هم بی خیالش شدیم اما الان میخام دوباره پیگیر بشم و نظر خودم روی انسداد رگ های عبور اسپرم هست میشه راهنمایی کنید که چطور میتونم نظر خودمو به پزشک غالب کنم آیا این کار درست هست یا اینکه باید با حرف پزشک تمام آزمایشات را دوباره باید انجام بدم راهنمایی کنید لطفا با تشکر

  • سلام وقتتون بخیرخدمت سرکار خانم دکتر عزیز ….32 سال دارم و حدود 1ونیم سال اقدام داریم که بارداری انجام نشده و همسرم OK هست ببخشید خواستم در مورد این آزمایش که در اسفند 1400 گرفته شده نظرتون رو بفرمایید
    Volume:2.5
    Color: Gray&white
    Viscosity :normal
    Dithution(min) :25
    Ph :8.0
    Mocus :not seen
    WBC :0-1
    RBC : 0-1
    Epithelial :0-1
    :Agglutinatio :not seen
    Concentration : 9
    (A+B)PR : 52
    C(np) :26
    D(IM) :22
    A+B+C : 77
    NORM : 45
    Pathology : 55
    Head : 81
    Neck : 8
    ERC defects : 0
    Tail : 11
    و بعد از آزمایش فروردین ماه امسال هم شروع به مصرف داروهای Q10و الکارنیتین 1000 و اسپریژن و فولیک اسید وویتامین Dو C استفاده میکنم و همچنین داروهای گیاهی سنتی گرم مخلوط با عسل ناشتا و آسیاب شده تخم شنبلیله در شب استفاده میکنم
    نظر کلی در موردتفسیر این آزمایش روبفرمایید و آیا با مصرف داروهای گفته شده در بازه 3 ماهه و داروهای گیاهی گرم بهبودی وجود داره؟چون انشاالله حدود 20 روز دیگه سه ماهه مصرف دارو تکمیل میشه و برم آز مجدد اسپرم .
    یا اینکه از روشهای کمک باروری باید جلو رفت ؟iui یا ivf
    تشکر و سپاس فراوان

    • با سلام
      اولا بهتر است ازمايش بررسي اسپرم در مراكز نازايي انجام شود چون دقيق تر انجام ميشود ولي در ازمايس شما تعداد اسپرم نه ميليون كم هست بقيه موارد خوبه اميدوارم در ازمايش مجدد كه حتما در مراكز نازايي انجام شود بهتر شده باشد و گرنه نياز به اقدامهاي بيشتري مثل ,IUI يا IVF است

  • باسلام خدمت سرکار خانم دکتر :
    برای کمبود تعداد اسپرم 10 میلیون چه داروهایی بخوریم و آیا آمپولهای HMGو HCG برای درمان این موضوع مناسب هست؟الان حدودا 3 ماهه میشه که داروهای تقویتی ولمن و ال کارنیتین و Q10 و اسپریژن استفاده میکنم و همچنین فولیک اسید و ویتامین eبصورت روزانه مصرف میکنم اما قراره 3 ماه شد برم آزمایش اسپرم …خواستم بدونم آیا نیازی به این آمپولها هست و درصورت داشتن چه شرایطی باید تزریق کنیم ….ممنونم از لطفتون و پاسخگوییتون

    • با سلام بهتره زير نظر متخصص اورولوژيست , بعد از سه ماه مجدد ازمايش بدهيد و درمانهاي بيشتري در صورت نياز, توسط اورولوژيست تجويز ميشود

      • وقتي تعداد اسپرم با حركت شكل طبيعي طبيعي بيشتر از ده ميليون باشد تقريبا خيالمون راحته ولي در تعداد كمتر از 5 ميليون احتمال نياز به درمانهاي مثل IUI (آي يو آي ) يا حتي IVF وجود دارد

  • داروهای تقویتی را معمولا برای حداقل ۳ ماه مصرف کنید و مجددا آزمایش اسپرم بدهید احتمال اینکه با دارو حرکت و شکل اسپرم بهتری شود هست همین که یکبار همسرتان باردار شده است علامت خوبی است ورزش کنید و سیگار نکشید

  • باسلام خدمت شما
    بنده آقایی هستم 32 ساله و حدود 3 سال هست ازدواج کردم و 2 سال است که جهت بارداری اقدام میکنم ونتیجه نگرفتم در مرحله اول از دو مرکز مختلف آزمایش سونوگرافی بیضه دادم و مشخص شد که هیدروسل و واریکوسل ندارم و بعد جهت تقویت قرص ال کارنیتین و ویتامین e استفاده کردم و بعد از یک ماه آز اسپرم دادم که تعداد اسپرمم پایین بود و شکل و حرکتش هم یک خورده ایراد داشت و در همین حین مردادماه سال قبل خانمم باردار شد و بعد از 6 هفته بود که سقط شد علتش هم شاید مسافرت 5ساعته تا منزل بود که بی تجربه بودیم یا مشکلات من …. و بعد مجدد مراجعه کردم پزشک و قرص ولمن و ویتامین داد که حرکت و شکلش خوب شد و تعداد اسپرم 8میلیون بود و در حال حاضر هم قرص اسپریژن روزی 2عدد و Q10و ال کارنیتین 1000 وهمچنین داروهای گیاهی گرم مثل عسل و سیاهدانه و و سایر گیاهان دارویی خرنوب و….مصرف میکنم آیا جواب خوب باادامه درمان میگرم تا طبیعی بارداری صورت بگیرد و آیا کسی بوده که تعداد اسپرمش کم بوده و بعد به حد نرمال برسد ؟؟لطفا کمکم کنید خیلی فکرم زیاد شده بابت همین موضوع چکار کنم …… در ضمن همسرم هم هیچ مشکلی از نظر رحم و تخمدان و…. نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *