سوزش سر دل را در دوران بارداری بسیاری از خانم‌ها تجربه می‌کنند که این امر می‌تواند برایشان دردناک و ناراحت کننده باشد؛ اما روش‌هایی وجود دارد که می‌توان با کمک آن از این مشکلات جلوگیری کرد به خصوص اگر علائم خفیفی داشته باشند.

سوزش سردل به احساس درد یا ناراحتی در معده و شکم گفته می‌شود که بیشتر بعد از خوردن و یا نوشیدن اتفاق می‌افتد اما ممکن است با کمی تأخیر نیز مدتی بعد رخ دهد. اگر در مراحل اولیه بارداری این مشکل دارید دلیل آن می‌تواند تغییر در سطح هورمون شما باشد.

بروز این مشکل در سه ماهه دوم و سوم در بانوان باردار شایع‌تر است و ممکن است با فشار آوردن کودک به معده نیز ایجاد شود. طبق آمار به دست آماده از هر 10 زن باردار 8 نفر به این مشکل دچار خواهند شد.

علت ریفلاکس در اوایل بارداری

عواملی که می‌تواند منجر به ایجاد سوزش سردل در زنان باردار شود شامل موارد زیر است:

  • خوردن یک وعده غذایی بزرگ
  • خوردن غذاهای پر چرب
  • خوردن شکلات یا قرص نعناع
  • نوشیدن آب میوه و یا نوشیدنی‎‌های کافئین دار همچون قهوه، چای، نوشیدنی‌های کولا
  • انجام فعالیت‌های بدنی بلافاصله پس از خوردن غذا
  • خم شدن بیش از حد
  • داشتن اضطراب و نگرانی

توجه به تمامی نکات گفته شده می‌تواند ایده خوبی برای زنان باردار باشد تا دراین دوران از خوردن غذا، نوشیدنی و فعالیت‌های خاص جلوگیری کنند.

سوزش سردل در بارداری

علائم به وجود آمدن سوزش سردل

علائمی که مشاهده آن می‌تواند هشداردهنده باشد شامل موارد زیر است:

  • ریفلاکس یا برگشت غذا از معده به مری
  • آروغ زدن
  • احساس سنگینی، نفخ و یا پر بودن
  • احساس بیماری
  • استفراغ
حتما بخوانید   آزمایش های پیش از بارداری

حس ناخوشایند سوزش در گلو، قفسه سینه، سر دل و پشت استخوان سینه می‌تواند ناشی از اسید معده در مری باشد که منجر به تحریک معده و ایجاد درد در سر دل و قسمت‌های نام برده خواهد شد.

 

 

 

سوزش سردل در بارداری و درمان آن

این مشکل زمانی رخ می‌دهد که اسیدهای معده به داخل مری باز می‌گردند که به این اسید، اسید ریفلاکس هم گفته می‌شود و بدین صورت موجب سوزش در سردل خواهد شد.

ایجاد این عارضه تأثیری بر روی قلب نخواهد گذاشت اما ممکن است اندکی بعد از خوردن غذا منجر به حس ناراحت کننده سوزش در گلو و یا سینه شود.

مصرف غذا، نوشیدنی و فعالیت‌های بسیار ممکن است منجر به سوزش سردل شود که در بالا به آن ها اشاره شد اما به طور کلی در دوران بارداری از خوردن غذاهای چرب، سرخ شده، ادویه دار، سیر، پیاز و کافئین‌ها جلوگیری کنید.

حتی اگر قبل از بارداری دچار این مشکل  نشده باشید رعایت نکات گفته شده می‌تواند در دوران بارداری برای شما مفید واقع شود.

جهت درمان این مشکل باید از خوردن وعده‌های غذایی بزرگ و یا خوردن غذا پیش از خوابیدن جلوگیری کنید زیرا این کار منجر به ایجاد این مشکل خواهد شد. قبل از خواب بالشت خود را بلند کنید تا در شب دچار ریفلاکس نشوید.

اگر احساس کردید سوزش سردل شما شدت پیدا کرده است حتماً دو بار در هفته با پزشک خود در تماس باشید. یکی از متخصصان زنان و زایمان در کرج خانم دکتر غلام پورهستند که می‌توانند در این زمینه راهنمایی‌های ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهد

همچنین می توانید درباره زایمان طبیعی و زایمان سزارین نیز با ایشان مشورت کنید 

ممکن است برای این مشکل نیاز به مصرف داروهای ضد سوزش و آنتی اسيد داشته باشید که در این صورت تنها دکتر می‌تواند آن را برای شما تجویز کند.

حتما بخوانید   بارداری پوچ چیست؟

برای مقابله با سوزش سر دل چه باید کرد؟

اگر علائم سوزش سردل شما از نوع خفیف باشد در این صورت ممکن است با تغییر در رژیم غذایی و یا شیوه زندگی بتوانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید؛ اما به طور کلی روش‌هایی که می‌تواند در جهت مقابله با این عارضه  به زنان باردار کمک کند شامل موارد زیر است:

  • کمتر غذا بخورید اما وعده‌های غذایی خود را بیشتر کنید.
  • از خوردن غذا قبل از خوابیدن جلوگیری کنید.
  • از خوردن غذا و نوشیدنی‌هایی که ممکن است منجر به سوزش سردل شوند جلوگیری کنید، همچنین در پایان روز زیاد قهوه ننوشید.
  • از خوردن و نوشیدن به طور هم‌زمان جلوگیری کنید زیرا این کار موجب پرتر شدن معده می‌شود.
  • اگر پیش از بارداری سیگار می‌کشیدید دیگر سیگار کشیدن را ترک کنید.
  • هنگام خواب سر خود را حدود 10 الی 15 سانت بالاتر از تخت قرار دهید.
  • به سمت چپ دراز بکشید.
  • زمانی که غذا می‌خورید با قامت راست بنشینید.
  • از آدامس‌هایی که باعث می‌شود بزاق بیشتری تولید شود استفاده کنید تا به خنثی کردن اسید معده‌تان کمک کند.
  • پس از خوردن غذا به هیچ وجه دراز نکشید.

اگر رعایت تمامی موارد گفته شما در مشکل شما کارساز نبود باید از راهنمایی‌های پزشک متخصص خود کمک گیرید زیرا پزشکان می‌توانند داروهایی را به جهت رفع سوزش سر دل به شما توصیه کنند که در دوران بارداری بی خطر است.

خانم دکتر غلام پور متخصص زنان و زایمان در کرج یکی از جمله بهترین پزشکان متخصص زنان بوده که می‌توانید به جهت کمک به حل مشکل خود از مشاوره‌های وی بهره‌مند شوید.

برای جلوگیری ازریفلاکس در بارداری چی بخوریم ؟

چه رژیم غذایی باعث سوزش سردل می‌شود؟

داشتن رژیم غذایی در هر زمانی جزو بخش‌های مهمی از زندگی به شمار می‌رود اما داشتن یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری می‌تواند بسیار مهم باشد زیرا خوردن غذاهای سالم در این دوران می‌تواند به رشد و نمو کودک کمک کند.

حتما بخوانید   راهنمای کامل دوقلوزایی ، چگونه فرزند دوقلو بیاورم؟

درست است که خوردن برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند به داشتن بدنی سالم کمک کند اما غذاها و نوشیدنی‌های بسیاری هستند که در دوران بارداری نباید مصرف شوند. در بخش‌های قبل در خصوص برخی از آن‌ها صحبت شد در این بخش نیز به برخی دیگر از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نوشیدن آب میوه‌هایی همچون پرتقال و گریپ‌فروت می‌تواند به میزان بالایی منجر به سوزش سردل شود بنابراین توصیه می‌شود آب این نوع میوه‌ها را در دوران بارداری زیاد مصرف نکنید.

خوردن غذاهای تند و دارای نمک نیز می‌تواند در سلامت مادر و کودک تأثیر گذار باشد بنابراین توصیه می‌شود غذاهایی مصرف کنید که از ادویه‌های تند و شور در آن استفاده نشده باشد.

قطع مصرف نوشیدنی‌های گازدار همچون نوشیدنی‌های کولا نیز می‌تواند سلامت بدن را تضمین کرده و به میزان بالایی سوزش سردل را از بین ببرد.

نتیجه گیری

به طور کلی حس زیبای مادر و یا پدر شدن یکی از زیباترین نعمت‌های خداوند است. دوران بارداری می‌تواند در صورت بهره گیری از راهنمایی‌های درست به یکی از شیرین‌ترین دوران برای مادران تبدیل شود.

مادرانی که از رژیم‌های غذایی مناسب در دوران بارداری پیروی می‌کنند به طبع دوران بارداری راحت‌تری داشته و می‌توانند زایمان بهتری داشته باشند.

رعایت تمامی نکات گفته شده در این مطلب می‌تواند به تندرستی مادر و کودک کمک کرده و در صورتی که این مشکل شکل حادتری به خود گرفت راهنمایی‌های یک دکتر متخصص زنان و زایمان می‌تواند به پشت سر گذاشتن این مشکل کمک کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *