دوقلوزایی در کرج

اگر شما هم به دنبال به دنیا آوردن فرزندان دوقلو هستید، راهکار‌های زیادی در مورد چگونگی بهبود شانس داشتن فرزندان دوقلو وجود دارد. اگرچه روش‌های اثبات شده‌ای برای افزایش احتمال بارداری دوقلو وجود ندارد، اما فاکتورهای خاصی وجود دارد که می توانند این نوع بارداری را محتمل‌تر نمایند. در این مقاله بررسی می‌کنیم دوقلوزایی چطور اتفاق می افتد، چگونه شانس دوقلوزایی را افزایش دهیم و انواع روش‌های دوقلوزایی را معرفی می‌کنیم.

دوقلوزائی چه زمانی اتفاق می افتد؟

دوقلوزایی زمانی اتفاق می افتد که دو تخم جداگانه در رحم بارور شوند. در حال حاضر داشتن دوقلوها نسبت به گذشته رایج‌تر است. بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) ، زایمان‌های دوقلوی در طول 40 سال گذشته تقریباً دو برابر شده‌اند. تحقیقات اثبات کرده اند که اگر سن زن بالاتر از 35 سالگی باشد، شانس بیشتری برای داشتن فرزندان دوقلو در بارداری دارد.

چرا دوقلوزایی اتفاق می افتد؟

پزشکان هنوز دلایل بروز حاملگی دوقلو را کاملاً درک نمی کنند. با این حال، برخی از عوامل می توانند احتمال تولد دوقلوها را افزایش دهند، از جمله:

  • سن زن
  • سابقه خانوادگی دوقلوها
  • درمان ناباروری

انواع دوقلوزایی

دو نوع دوقلوزایی وجود دارد:

دوقلوهای همسان: این نوع بارداری دوقلو وقتی اتفاق می افتد که یک تخم بارور شده در دو جنین جداگانه تقسیم شود. این جنین‌ها مونوزژوتیک هستند، به این معنی که آن‌ها دارای ژن‌های یکسان هستند. دوقلوهای همسان هم جنس هستند و بسیار شبیه هم هستند.

حتما بخوانید   مراقبت های سه ماهه اول بارداری

دوقلوهای غیر همسان: این نوع بارداری دوقلو زمانی اتفاق می افتد که در زمان لقاح دو تخمک در رحم وجود داشته باشد و اسپرم، هر دو آن‌ها را بارور کند. این جنین‌ها ژن یکسان ندارند و ممکن است یک جنس نباشند.

باردار شدن دوقلوهای غیرهمسان بعد از درمان ناباروری متداول است زیرا متخصصان مراقبت‌های بهداشتی اغلب دو جنین لقاح یافته را در رحم یک زن قرار می دهند تا شانس یک بارداری موفق را افزایش دهد.

همه چیز درمورد دوقلوزائی

فاکتور‌های مختلفی در به دنیا آوردن فرزندان دوقلو مؤثر هستند که از شایع‌ترین آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

سابقه خانوادگی یا فامیلی:

اگر یک زن دارای سابقه خانوادگی در مورد دوقلوزایی باشد، شانس کمی بالاتری برای آوردن فرزندان دوقلو دارد. سابقه خانوادگی دوقلوها در سمت مادر این احتمال را بیشتر از سابقه خانوادگی در سمت پدر افزایش می دهد. با این حال، این امر فقط درصورتی‌که انجام می‌شود که حاملگی بدون استفاده از روش‌های کمک به بارداری انجام شود.

برخی افراد معتقدند که دوقلوها می توانند یکی در میان در میان نسل‌ها وجود داشته باشند، به این معنی که اگر یکی از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های خود دوقلو باشد، یک شخص به طور بالقوه دارای دوقلو خواهد بود. با این حال، شواهد کمی برای تأیید این نظریه وجود دارد.

درمان ناباروری

مهم‌ترین عاملی که شانس داشتن دوقلوها را افزایش می دهد، استفاده از درمان‌های ناباروری است. انواع مختلف درمان ناباروری موجود، احتمال دوقلوها را از طرق مختلف افزایش می دهد.

برخی از داروهای باروری با تحریک تخمدان‌های زن کار می کنند که بعضی اوقات می تواند باعث آزاد شدن بیش از یک تخم شود. اگر اسپرم هر دو تخم را بارور کن، این مورد نیز می تواند منجر به تولد فرزندان دوقلو شود.

لقاح آزمایشگاهی (IVF)

متخصصان بهداشت و درمان، IVF را با استخراج تخم زن و بارور کردن آن‌ها با اسپرم اهداکننده در آزمایشگاه برای تولید جنین انجام می دهند. سپس جنین بارور شده را به رحم زن منتقل می کنند.

برای افزایش احتمال موفقیت، متخصص بهداشت ممکن است بیش از یک جنین را در رحم قرار دهد. اگر هم جنین کاشته شود و هم با موفقیت رشد کند، احتمال دوقلوزایی افزایش پیدا می‌کند.

سن

به گفته دفتر بهداشت زنان، زنانی که در سن 30 سال یا مسن‌تر هستند (بالای 35 سال) بیشتر احتمال دارد بارداری دوقلو را تجربه کنند. دلیل این امر این است که زنان در این سنین بیشتر از زنان جوان‌تر احتمال دارد در چرخه تولید مثل خود بیش از یک تخمک آزاد کنند. اگر اسپرم دو تخم جداگانه بارور کند، یک بارداری دوقلو می تواند رخ دهد.

قد و وزن

حتما بخوانید   سندروم داون تشخیص و پیشگیری در کرج

بارداری دوقلوها در زنان قد بلندتر یا سنگین‌تر کمی بیشتر از زنان لاغر اندام رخ می‌دهند. دلایل این امر واضح نیست، اما ممکن است به دلیل تغذیه بهتر باشد. زنان با وزن بدن بیشتر ممکن است منابع بیشتری برای جنین در حال رشد در اختیار داشته باشند.

روش های دوقلوزایی

چگونه دوقلو دار شویم؟

متأسفانه، قرص خاصی وجود ندارد که بتوانید از آن استفاده کنید و 9 ماه بعد بتوانید با یک کالسکه دوتایی در اطراف محله خود گشت و گذار کنید.

بسیاری از ادعاهای تأیید نشده درباره چگونگی افزایش احتمال بارداری دوقلوها وجود دارد. برخی از افراد پیروی از رژیم‌های خاص یا استفاده از برخی روش‌های درمانی جایگزین را توصیه می کنند، اما هیچ مدرک علمی برای اثبات این روش‌ها وجود ندارد.

تحقیقات نشان داده است که درمان‌های باروری به ویژه IVF و محرک تخمدان شانس ابتلا به دوقلو را افزایش می دهد. بنابراین اگر شما دچار مشکلاتی برای باردار شدن شده اید و همچنین میخواهید فرزندان دوقلو به دنیا آورید، این روش کمک به درمان ناباروری به شما پیشنهاد می‌شود.

با این حال، یک بارداری دوقلو هم برای زن و هم برای جنین‌های در حال رشد خطرناک است. به همین دلیل، برخی از کلینیک‌های باروری در مورد کاشت جنین‌های متعدد در طول درمان IVF هشدار می‌دهند.

توصیه می‌شود زنان جوانی که اولین بار در بارداری خود قرار دارند و تحت درمان و انتخاب هستند، فقط یک جنین را برای انتقال به رحم خود انتخاب کنند.

از آنجا که موفقیت در درمان ناباروری در حال بهبود است، اغلب نیاز به انتقال بیش از یک جنین وجود ندارد. در ایالات متحده آمریکا، تعداد درمانهای IVF که شامل انتقال سه یا چهار جنین بین سالهای 2007 و  2016 می‌شود کاهش یافته است. انتقال فقط یک یا دو جنین احتمال یک بارداری چندگانه را کاهش می دهد.

بارداری دوقلو خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش می‌دهد:

  • تولد زودرس
  • وزن کم هنگام تولد
  • ناتوانی در بدو تولد و شرایط مادرزادی بهداشتی مانند فلج مغزی و اوتیسم
  • پره اکلامپسی
  • دیابت در دوران بارداری
  • زایمان سزارین

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

در مقاله بالا در مورد انواع بارداری دوقلو و روش‌های آن توضیح داده شد. درصورتی‌که همچنان قصد بارداری دوقلو را دارید و نیاز به مشاوره و مشورت با پزشکی مجرب را احساس می‌کنید می‌توانید با خانم دکتر مریم غلام پور که متخصص زنان و زایمان در شهر کرج می‌باشند تماس گرفته و از تجربیات ایشان در این زمینه بهره‌مند شوید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 23 میانگین: 3.1]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *