شاید جالب باشد که بدانید این تصور که خانم‌ها در هر زمان می توانند باردار شوند غلط است و تنها در زمان تخمک گذاری این امکان به وجود می آید. در آن زمان در واقع پنجره کوچکی باز خواهد شد که تخمک توسط اسپرم قابل دسترسی است ولی این زمان نسبت به طول عمر اسپرم بسیار کوتاه تراست.

در طول یک چرخه ماهانه، زوج هایی که از داروهای پیشگیری بارداری استفاده نمی کنند، معمولاً حدود 25 تا 30 درصد شانس بارداری را خواهند داشت. البته این شانس به عوامل متفاوتی وابسته است.

امّا از کجا بدانیم چه زمانی تخمکگذاری رخ خواهد داد؟ برای آنکه از زمان چرخ دقیق آن آگاه شویم چه مواردی را می توانیم انجام دهیم؟

در ابتدا به معنای خود تخمک گذاری اشاره خواهیم کرد و سپس از اهمیت و تعیین زمان آن برای داشتن یک رابطه جنسی موفق در راستای بارداری با شما صحبت خواهیم کرد.

تخمک گذاری چیست؟

تخمک گذاری آزاد شدن یک تخمک بالغ از یکی از تخمدان‌ها است که هر ماه اتفاق می افتد. یک خانم در زمان تخمک گذاری در بارورترین حالت خود قرار دارد. تخمک‌ها تنها 24 ساعت پس از تخمک گذاری فعال و زنده می مانند، مگر آنکه لقاح اتفاق افتد.

این در حالیست که اسپرم‌ها دو الی سه روز می توانند زنده بمانند. همانند  عادت ماهانه که در بازه‌های زمانی مشخص رخ می دهد، می توان گفت تخمک گذاری نیز سیکل خود را دارد. اگر زمان رابطه جنسی با تخمک گذاری نزدیک باشد شانس بارداری بانوان افزایش پیدا خواهد کرد.

حتما بخوانید   سندروم داون تشخیص و پیشگیری در کرج

اگر خانمی از داروهای پیشگیری از باروری استفاده نکرده باشد تا 85% شانس بارداری وجود دارد. دانستن زمان مناسب برای برقراری آمیزش جنسی این امکان را فراهم می کند تا شانس بارداری افزایش یابد.

حدس زمان تخمک گذاری

چطور بدانیم چه زمانی تخمک گذاری رخ می‌دهد؟

برای بالا بردن شانس بارداری آگاهی از زمان تخمکگذاری و برنامه ریزی برای برقراری رابطه جنسی کمک زیادی خواهد کرد.

دوره قاعدگی خود را در زمان‌های مشخص یادداشت کنید یا از اپلیکیشن‌های رایگانی که امروز به وفور برای گوشی‌های همراه پیدا می‌شوند، استفاده کرده و زمان‌های قاعدگی خود را در آن ثبت کنید.

برای ثبت دقیق باید دقت کنید که روز اول زمانی که است خونریزی آغاز می‌شود و سپس آخرین روز زمانی است که چرخه بعدی آغاز می‌شود. 

از شروع خونريزي تا روز اول خونريزي بعدي , طول چرخه يا سيكل قاعدگي مشخص ميشود. برخی بانوان ممکن است 4-5 روز خونریزی قاعدگی داشته باشند و برخی 7 روز کامل را، پس طول دوره بستگی به شما خواهد داشت.

اگر فرض کنیم طول دوره 28 روزه است، تخمک گذاری در روز 14 ام رخ خواهد داد.

می توانید این طور تصور کنید: از زمان شروع قاعدگی،12 الی 15 روز بشمارید، در آن روز تخمک گذاری رخ خواهد داد. البته روش‌های دیگری نیز برای تشخص آن وجود دارد.

چگونه زمان تخمک گذاری را حدس بزنیم ؟

علائم تخمک گذاری

روش‌های برای تشخیص بهتر زمان تخمک گذاری

اولین روشی که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، کمک گرفتن از تقویم و توجه به دوره قاعدگی است امّا اگر دوره‌های شما نامنظم باشند ممکن است نتوانید به درستی علائم  را متوجه شوید.

احتمال درد در ناحیه شکم نیز می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آن ها تخمک گذاری است.

با یک دماسنج افزایش دمای بدن خود را اندازه گیری کنید. دمای بدن درروز قبل تخمك گذاري و يا همان روز به كمترين ميزان مي رسد و بعد از آن  افزايش  ميابد.

رها شدن تخمک‌ها همراه است با تولید هورمونی به نام پروژسترون که دمای بدن را افزایش می دهد تا شرایط مناسبی برای لقاح و باروری تخم ایجاد کند.

البته برای تشخیص دقیق بهتر است جدولی تهیه کنید و برای دو الی سه ماه دمای بدن خود را هر روز صبح یادداشت کنید تا متوجه شوید در چه زمان‌های دمای بدن افزایش پیدا می کند.

روش های پیدا کردن زمان تخمک گذاری

تخمک گذاری فرآیندی کاملاً مخفی نیست و علائم مشخصی از خود نشان می‌دهد. زمانی که تخمک در حال آزاد شدن از تخمدان است، بدن تغییرات هورمونی را آغاز می کند تا شرایط را برای ورود اسپرم‌ها و بالا بردن شانس لقاح آماده کند.

یکی از علائم قابل تشخیص  موقعیت دهانه رحم است. با نزدیک شدن به تخمک گذاری دهانه رحم کمی عقب می رود، نرم و مقداری باز می‌شود تا مسیری برای اسپرم‌ها ایجاد کند.

برخی بانوان می توانند آن را به راحتی احساس کنند در حالی که برخی دیگر ممکن است این تغییرات را حس نکنند. به همین سبب روش بعدی شاید گزینه‌ای معقول‌تر و مطمئن‌تر باشد.

حتما بخوانید   چگونه دختردار شویم ؟

استفاده از کیت تعیین زمان تخمک گذاری

تهیه این بسته نیازی به نسخه ندارد. میزان جریان هورمون لوتيينيزان (LH ) درست قبل از تخمک گذاری در ادرار توسط این بسته‌ها تعیین می‌شود.

استفاده از این روش هم آسان‌تر و هم دقیق‌تر از روش‌های قبلی است. پس از مطالعه کامل بروشور بسته، متوجه خواهید شد که اولین ادرار پس از بیدار شدن پیشنهاد شده است،

امّا بهتر است ادرار دوم را مورد آزمایش قرار دهید. به یاد داشتن طول دوره قاعدگی در اینجا نیز به شما کمک خواهد کرد.

برای مثال اگر دوره ماهانه‌ی شما 28 روزه است، روز 11 ام تست را به مدتی که در بروشور بسته نوشته شده است انجام دهید. اگر دوره‌های شما نامنظم است بهتر است به دکتر متخصص مراجعه کنید.

خانم دکتر غلام پور متخصص زنان و زایمان در کرج می تواند شما در این زمینه راهنمای کرده و برای تعیین زمان باروری مناسب به شما کمک خواهند کرد.

زمان تخمک گذاری بانوان

به طور کل می توان گفت اگر قصد دارید تا باروری موفقی داشته باشید توجه به زمان تخمک گذاری شانس این مسئله را به مراتب افزایش خواهد داد.

در صورتی که همچنان از زمان دقیق آن مطمئن نیستید یا با سوالی مواجه شدید

می توانید با خانم دکترغلام پور، متخصص زنان و زایمان در کرج مشورت کرده و شرایط و سؤالات خود را با ایشان در میان گذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 4.4]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *